IIHS drasticky sprísnilo crashtesty. Simulácia zrážky s SUV je postrachom

Američania si pri nárazových testoch zakladajú viac na odolnosti karosérie ako na elektronických pomocníkoch. Dôkazom je aj najnovšia zmena metodiky, ktorá simuluje bočný náraz autom triedy SUV. Prvé testy veru nedopadli dobre.

23.08.2022 16:00
debata
IIHS - crashtest Subaru Outback 2022 Foto: IIHS
IIHS - crashtest Subaru Outback 2022 IIHS - crashtest Subaru Outback 2022

Športovo-úžitkové autá, teda SUV, dnes tvoria viac ako polovicu predajov nových vozidiel. A ich podiel neustále rastie. Lenže mnohým sú tiež tŕňom v oku. SUV sú totiž väčšie a ťažšie než ich konvenční súrodenci. To znamená, že spotrebujú viac paliva, čo znečisťuje životné prostredie, a v prípade kolízie predstavujú pre iných účastníkov v premávke väčšie nebezpečenstvo. Jednoducho, SUV sú „sebecké“. Posádku chránia vynikajúco, ale na úkor ostatných. Presne preto sa americká organizácia IIHS, čo je obdoba európskeho Euro NCAP, rozhodla aktualizovať metodiku testov. A to tak, aby lepšie odrážala realitu skutočných kolízií.

Toyota - bezpečnostné pásy Čítajte viac IIHS: Autá slabo upozorňujú na nezapnuté pásy. Výnimkou je Subaru

Prejavilo sa to najmä v zmene programu testu bočného nárazu. Tento typ kolízie je pre posádku najviac rizikový, pretože bočná časť karosérie neposkytuje takú veľkú deformačnú zónu ako predná či zadná. A teraz bude musieť odolať pri testoch ešte deštruktívnejšiemu nárazu – nárazu SUV! Pôvodnú pohybujúcu sa bariéru, ktorá mala doteraz hmotnosť 1,5 tony, nahradilo totiž IIHS bariérou s hmotnosťou 1,9 tony, čo je bežná hmotnosť športovo-úžitkových áut a pikapov. A k tomu zvýšila rýchlosť nárazu z 50 na cca 60 km/h. Výsledkom je nárast kinetickej energie až o 82 %! Ale to nie je koniec.

SUV USA Čítajte viac IIHS: SUV sú ‘strašiakom’ chodcov. Na vine sú ich veľkosť a predné stĺpiky

IIHS tiež umiestnilo bariéru o čosi vyššie, pretože SUV majú vyššie situované nárazníky. To je pre bežné autá veľký problém, pretože SUV ich zasiahnu v úrovni, kde nie je ich pevnosť taká ako v oblasti prahov. Asi nebudete prekvapení, že po takej drastickej zmene mali prvé autá s testom problémy. Do prvej várky sa dostalo sedem vozidiel strednej triedy. Len jedno-jediné si odnieslo dobré hodnotenie, teda známku „good“. Bolo ním Subaru Outback. Malo však istú výhodu, Outback je totiž krížencom kombi a SAV. Hodnotenie „acceptable“, teda „prijateľné“ získali Hyundai Sonata a VW Jetta.

Genesis G90 - IIHS Čítajte viac IIHS 2022: Toto je 65 najbezpečnejších áut. Kraľujú im Kórejci

Toto šťastie však nemali sedany Toyota Camry, Nissan Altima a Chevrolet Malibu, mimochodom jedny z najpredávanejších áut v USA, ktoré dostali známku „poor“ vyjadrujúcu slabú ochranu. Ešte horšie na tom bol sedan Honda Accord s hodnotením „marginal“, teda hranične nízkej ochrany, pri ktorej je vysoké riziko poranenia panvy, trupu a hlavy posádky pri bočnom náraze. Pri niektorých testoch dokonca došlo k efektu skĺznutia hlavy figuríny pod bočný airbag a k nárazu hlavy do konštrukcie dverí. Čo z toho vyplýva?

Autonómne riadenie Čítajte viac IIHS: Autonómne riadenie nebude všemocné. Nehody zníži len o tretinu

„Pri autách, ktoré sú nižšie k zemi, dochádza k nárazu vo vyššej časti karosérie. To síce potenciálne znevýhodňuje kombi a sedany, ale odzrkadľuje presne to, čo sa stane pri reálnej nehode, keď do týchto áut narazí vysoko situované SUV alebo pikap,“ vysvetľuje prezident IIHS David Harkey. Organizácia predpokladá, že výrobcovia na zmenu metodiky čoskoro zareagujú. Podobne ako zareagovali na niektoré nové testy, napríklad na čelný náraz s 25 % prekrytím na strane spolujazdca alebo aj na kritiku svetiel, ktorým venuje IIHS opäť väčšiu pozornosť ako európske Euro NCAP.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #IIHS #nárazové testy #crashtesty
Články podľa značiek