S Daciou Duster Extreme 1.3 TCe na dvoch kolesách: Tatry aj Fatra

Vždy ma poteší, keď sa ku mne dostane v lete na test auto s ťažným. Znamená to, že môžem pripojiť cyklonosič, naložiť ebike a vyraziť za dobrodružstvom.

29.08.2022 07:00
debata
Na našich cyklopotulkách v Tatrách a Fatre nám... Foto: Pavol Galko
Dacia Duster 1,3 TCe 4x4 - cykloturistika Na našich cyklopotulkách v Tatrách a Fatre nám robila spoločnosť Dacia Duster 1,3 TCe s pohonom oboch náprav.

Niektorí z vás si možno povedia, že ebike? To nie je cyklistika, ja jazdím „za svoje“. No nech sa páči. Ja svoj ebike milujem, vďaka nemu ma bicyklovanie znovu baví. Prejdem na ňom oveľa viac ako na normálnom bicykli, večer nie som totálne odpálený a na druhý deň môžem ísť znovu. Tak to bolo aj na dvoch „tripoch“ s Daciou Duster Extreme 1.3 TCe 4×4. Naložil som nosič a vybral sa do Vysokých Tatier a do Veľkej Fatry. Snáď vás moja skúsenosť inšpiruje.

Trip I. Popradské Pleso, Tichá dolina a Kôprová dolina

Začínam pod Štrbským plesom. Auto nechávam na jednom z parkovísk pri ceste 537 a vyrážam na Popradské pleso. Je to jednoduchý, krátky výšľap po asfaltke, aj keď celý čas riadneho do kopca. Lenže presne na to je tu ebike. Dĺžka podľa hodiniek je takmer šesť kilometrov. Cesta hore a dole vám zaberie asi 45 minút. Absolvujete prevýšenie 326 metrov. Je to ľahká až stredná obtiažnosť. Za odmenu si aj tak hore dávam Kofolu a perkelt. Na segedínsky si netrúfam, pretože ma čaká ešte poobedie v sedle. Nakladám ebiky a s Daciou vyrážam na Podbanské. Parkujem na veľkom odstavnom parkovisku. A ideme na to. Čakajú nás dve doliny na hranici Západných a Vysokých Tatier – Tichá a Kôprová dolina.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4x4 Extreme (2022) Čítajte viac Test: Dacia Duster Extreme - vyskúšali sme najdrahšiu verziu Dusteru. Oplatí sa?
Mapa - Popradské pleso Foto: Pavol Galko
Mapa - Popradské pleso Mapa - Popradské pleso

Výhodou oboch dolín je, že nie sú až tak frekventované a aj počas letnej sezóny tu stretnete minimum ľudí. Cyklotrasa v Tichej doline má niečo vyše 11 kilometrov, na ktorých je 338 výškových metrov. Povrch tvorí miestami rozbitá asfaltka, preto odporúčam skôr horský ako cestný bicykel. Aj preto, že z veľkej časti prechádzate cez les. Je to výlet, žiadna „makačka“, a tak sa môžete kochať. Dolina vedie popri Tichom potoku. Lemovaná je hrebeňom Liptovských Tatier. Na severe je už hranica s Poľskom. Ďalej vzadu je vrchol poľského Kasprovho vrchu, to by sme už ale museli zosadnúť z bicykla. Cestou si môžete spraviť prestávku pri potoku, alebo na niekoľkých lavičkách. Vraciame sa tou istou cestou až po rázcestie Horáreň tichá.

Rumunsko - cesta redaktorov TA3 2022 Čítajte viac S Daciou Jogger až k rumunskej delte. Dala to?
Mapa - Tichá dolina Foto: Pavol Galko
Mapa - Tichá dolina Mapa - Tichá dolina

Počasie nám praje, máme ešte čas, chuť aj slušne nabitú batériu. A tak vyrážame do Kôprovej doliny. Cyklotrasa v Kôprovej doline je kratšia, od Horárne je to približne sedem kilometrov s celkovým prevýšením 205 metrov. Charakter je rovnaký – asfaltka cez les. Odmenou Vám bude výhľad na dominantný vrchol Kriváňa a jeho západné svahy. Dolina končí pre cyklistov pri Kmeťovom vodopáde, ktorý je najvyšší vo Vysokých Tatrách. Naspäť na parkovisko sa už iba spustíme a uzatvárame dnešný deň. Cyklotrasy do Tichej a Kôprovej doliny Vám odporúčam všetkými desiatimi. Určite ich zvládnu aj netrénovaní cyklisti, na ebiku úplne všetci. A nádherné výhľady vám doslova vyrazia dych.

Cykloturistika - Kôprová a Tichá dolina a...
Cykloturistika - Kôprová a Tichá dolina a...
+38Cykloturistika - Kôprová a Tichá dolina a...

Trip II. Kráľova studňa a Kráľova skala

Predpoveď počasia na tento týždeň, ktorý mám vyčlenený s Daciu Duster na cykloturistiku, je biedna. A tak neváhame a vyrážame hneď na druhý deň. Našim cieľom je Kráľova skala pod vrcholom Krížna na hrebeni Veľkej Fatry. Začíname od reštaurácie Čierna ovca pod Šturcom. Trasa má cca 16 km jedným smerom, celkové stúpanie 800 metrov. Najprv sa treba prejsť 14,1 km na horský hotel Kráľova studňa. Prvých pár sto metrov sa ide po ceste 1. triedy potom treba odbočiť doprava. Prvá časť je asfaltka, neskôr lesná cesta, takže na horskom ebiku sa to dá zvládnuť v pohode.

Dacia - 10 miliónov áut Čítajte viac Dacia oslavuje výrobu 10-miliónteho auta. Trvalo to 54 rokov
Mapa - Kráľova Skala Foto: Pavol Galko
Mapa - Kráľova Skala Mapa - Kráľova Skala

a Kráľovej studni je aj nabíjačka na ebajky, keby ste potrebovali. Na nabíjačke však nie koncovka pre Specialized, našťastie my máme ešte dosť „šťavy“. Nabíjačka funguje len keď pracuje generátor (10:00–12:00 a od 15:00–22:00). Na Kráľovu skalu je to potom už iba kúsok. Na bicykli môžete pokračovať ďalej až na Krížnu. Tento úsek je pomerne náročný. V strmých stúpaniach nie je hanba aj potlačiť. Každopádne výhľady na hrebeň Veľkej Fatry a na Bystricu sú zaslúženou odmenou. Bol som tam už niekoľkokrát a dnes to nebudem „hrotiť“. Na horskom hoteli varia a majú aj čapované alko a nealko. Berte to ako celodenný výlet určený pre naozaj trénovaných. Náročnejší ako výstup je skôr zjazd. My sa vraciame tou istou cestou, ale vy môžete pokračovať napríklad smerom na Staré hory.

Cykloturistika - Kráľova skala
Cykloturistika - Kráľova skala
+18Cykloturistika - Kráľova skala

Ako asi všetci na bicykli som 90% času v okolí svojho bydliska. Čas strávený s Daciou Duster Extreme 1.3 TCe 4×4 bola príležitosť dostať sa „mimo domu“. Na prevážanie bicyklov používam cyklonosič, ktorý sa uchytí na ťažné zariadenie. Je to jednoduchšie, ako voziť bicykle na streche. Nosič sa jednoducho nasadzuje, je pevný a zmestia sa naň dva ebiky. Dá sa vyklopiť, keď potrebujete niečo z auta. Po zložení má kompaktné rozmery a zmestí sa v pohode do kufra. Duster zvládol cyklovýlety úplne perfektne. Dva ebiky vážia takmer 50 kilogramov, ale Duster s nimi nemal problémy – ani na okreskách ani na diaľnici. Benzínový štvorvalec s objemom 1,3 litra a výkonom 110 kW to dal s rezervou. Navyše s naloženým ebikom som sa vďaka kompaktným rozmerom Dusteru v pohode zmestil aj do podzemnej garáže.

Poznámka: ==== Autor je spolupracovník motoristickej relácie Motoring televízie TA3 a prevádzkovateľ stránky o autách AutoOlymp.

Dacia Duster 1,3 TCe 4x4 - cykloturistika
Dacia Duster 1,3 TCe 4x4 - cykloturistika
+7Dacia Duster 1,3 TCe 4x4 - cykloturistika

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bicykel #Tatry #Vysoké Tatry #Fatra #ebike #cyklovýlet
Články podľa značiek