J.D. Power: Najlepším inovátorom je Genesis a Hyundai. Teslu diskvalifikovali

Nové technológie sú dvojsečná zbraň. Ak fungujú, automobilka získava zákazníkov, no rovnako ľahko ich môže stratiť. Potvrdzuje to aj štúdia TXI agentúry J.D. Power, ktorá sa pozrela na to, ktoré značky sú úspešnými inovátormi a kto zaostáva.

08.09.2022 06:00
debata (2)
Genesis dokáže v oblasti nových technológií... Foto: Genesis
Genesis G90 - 2022 Genesis dokáže v oblasti nových technológií najlepšie odhadnúť, čo zákazníci naozaj chcú a jeho technológie aj fungujú. Platí to aj o sesterských značkách Hyundai a Kia.

Americká agentúra J.D. Power sa už roky zaoberá analýzou spokojnosti spotrebiteľov s ich autami. Teraz sa však zamerala na nový fenomén, ktorým sú technológie. Považuje ich za nevyhnutné pre budúcnosť, no zároveň za obrovské riziko. Ak totiž zákazníkov technológie sklamú, môže sa ľahko stať, že pri voľbe nového auta zmenia značku. A vlastne sa to už deje. J.D. Power však odmieta názor, že nové technológie vedú vždy k závažným problémom. Takáto filozofia by totiž nabádala výrobcov, aby radšej spomalili inovačné tempo, napríklad v oblasti konektivity a asistenčných systémov, ktoré úzko súvisia s bezpečnosťou.

Preto sa J.D. Power rozhodlo cez štúdiu TXI ukázať, že inovácie môžu byť prínosom pre prosperitu automobiliek a že také existujú. „Keď majitelia získajú technologické funkcie, ktoré skutočne chcú, a ktoré spĺňajú ich očakávania, výsledky sú pozitívne a títo majitelia o tejto skúsenosti povedia aj svojim priateľom,“ píše v správe J.D. Power. Štúdia oslovila 84 165 vlastníkov áut, ktorí vyjadrili svoju skúsenosť a názor na nové technológie po 90 dňoch vlastníctva áut modelového roku 2022. Štúdia pritom analyzovala 35 automobilových technológií rozdelených do štyroch kategórií. Prvou kategóriou bol komfort, druhou asistenčné systémy, treťou pohon a udržateľnosť a štvrtou infotainment s konektivitou.

Rebríček prémiových značiek

J.D. Power - spokojnosť s inováciami Foto: J.D. Power
J.D. Power - spoľahlivosť inivačných technológií J.D. Power - spokojnosť s inováciami

Rebríček masových značiek značiek

J.D. Power - spokojnosť s inováciami Foto: J.D. Power
J.D. Power - spoľahlivosť inivačných technológií J.D. Power - spokojnosť s inováciami

Efektivita týchto systémov bola následne hodnotená na 1 000-bodovej stupnici. Výsledky ukázali obrovské rozdiely. Najvyššie hodnotenie v prémiovom segmente dosiahli Genesis (643 bodov) pred Cadillacom (584 bodov ) a tretím Mercedesom-Benz (553 bodov). Ale to len preto, že rekordné skóre Tesly (681 bodov) nebolo uznané. To preto, že Tesla odmietla J.D. Power poskytnúť prístup k informáciám o vlastníkoch áut v štátoch, kde sa to vyžaduje. Na chvoste skončili Audi, Alfa Romeo a Porsche. Nesmieme zabúdať, že je to hodnotenie priamo zákazníkmi. Medzi mainstreamovými značkami zas excelovali Hyundai (534 bodov), Kia (495 bodov) a Buick (482 bodov). Kórejci to teda „prevalcovali“.

Najhoršie hodnotenie nových technológií si... Foto: Mazda
Mazda CX-30 - 2019 Najhoršie hodnotenie nových technológií si vyslúžila Mazda, Honda a Chrysler.

Najmenej spokojní boli zákazníci s inováciami Chrysleru, Hondy (429 bodov) a Mazdy (387 bodov). A máme tu aj čiastkové výsledky. Tak napríklad najlepšiu cúvaciu kameru má Cadillac Escalade a Subaru Ascent. Lexus IS exceluje varovaním pred križujúcimi vozidlami a Mitsubishi Outlander zas varovaním pri cúvaní. Elektrické Mini SE si zas vyslúžilo pochvalu za funkciu e-Pedal, teda za ovládanie rýchlosti a brzdenia jedným pedálom a BMW X3 za digitálny kľúč. Štúdia však priniesla aj niektoré iné zistenia. Tak napríklad čítačka odtlačkov prstov bola technológiou, ktorá doslova prerazila dno, zákazníci ju ohodnotili ešte horšie ako ovládanie niektorých funkcií gestami.

Najzbytočnejšou novou technológiou v autách je... Foto: Bentley
Bentley Bentayga - senzor odtlačkov Najzbytočnejšou novou technológiou v autách je čítačka odtlačkov prstov. Je hodnotená horšie ako ovládanie gestami.

Ukázali sa tiež odlišné preferencie zákazníkov v rôznych regiónoch. Tak napríklad elektrifikácia patrí medzi päť najžiadanejších technológií v USA, kým Číňania sa najviac zaujímajú o infotainment a konektivitu, zatiaľ čo v Japonsku sú na vrchole záujmu systémy automatizovaného riadenia. Potvrdilo sa tiež, že ak predajca predvedie zákazníkom svoje pokročilé technológie, pozdvihne to zážitok z vlastníctva auta a zákazník s väčšou pravdepodobnosťou ostane verný značke v porovnaní s tým, ktorý sa o fungovaní nových technológií dozvie z externého zdroja.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #J.D. Power #JD Power
Články podľa značiek