
Od apríla tohto roku si ojazdené autá ponúkané na Slovensku držia hodnotu a nedražejú. Cenový stred stagnuje na hranici 7 500 eur. Napriek všeobecnému zdražovaniu a vysokej inflácii tak ceny ojazdených áut už päť mesiacov za sebou nerastú. Ako uvádza Aures Holding, v rámci inzerovaných áut sú však veľké regionálne rozdiely v cene. Napríklad v Bratislavskom kraji, kde sú ojazdené autá takmer raz také drahé. Naopak, najnižšie ceny sú v Košickom kraji.

Vyplýva to z pravidelnej analýzy trhu Barometer spoločnosti Aures Holdings, ktorá je najväčším predajcom jazdených áut na Slovensku. „Potvrdzuje sa to, že ojazdené autá dosiahli cenový strop, okolo ktorého sa držia už päť mesiacov. Júl je v prostredí ojazdených áut tradične mesiacom, keď sa veľkí hráči na trhu snažia motivovať zákazníkov k nákupu aj v dobe dovoleniek a ceny obvykle znížia," vysvetľuje Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ Aures Holdings.
V Bratislave najdrahšie
„Aj napriek medziročnej miere inflácie presahujúcej 11 % je pozitívne, že ceny jazdeniek päť mesiacov nevzrástli nad aprílovú úroveň. Tento doterajší vývoj sa už dá považovať za trend“. Zaujímavý je však aj pohľad na regionálne odlišnosti v ponukách. Tradične najdrahšie, ale zároveň aj najmladšie ojazdené autá sú k dispozícii v Bratislave. Cenový stred sa tu blíži k sume 11 500 eur, pričom ojazdené autá majú najčastejšie len 7,3 roka.

Naproti tomu v Trenčianskom kraji sú ojazdené autá najstaršie, čomu zodpovedá aj cenový stred pod hranicou 6 500 eur. Najčastejšie ponúkaným modelom ojazdeného auta na slovenskom trhu bola aj v auguste už tradične Škoda Octavia. Medziročne ich bolo v ponuke až 3 491 kusov. Nasledovala Škoda Fabia (1 949 áut) a za ňou VW Golf (1 889 áut). V prvej päťke sa umiestnili ešte VW Passat (1 707) a Škoda Superb (1 247).
Takéto boli priemerné ceny jazdeniek podľa krajov
Kraj | Priemerná cena (€) | Priemerný nájazd (km) | Priemerný vek |
---|---|---|---|
Bratislavský | 11 500 | 130 539 | 7,3 |
Nitriansky | 6 528 | 180 000 | 11,8 |
Košický | 6 100 | 175 500 | 11,6 |
Žilinský | 7 300 | 180 000 | 11,4 |
Banskobystrický | 6 500 | 182 000 | 11,6 |
Prešovský | 6 250 | 179 041 | 11,2 |
Trenčiansky | 6 500 | 188 500 | 12,1 |
Trnavský | 6 500 | 175 000 | 11,4 |
Stredná hodnota veku áut sa v auguste oproti júlu nezmenila a stále je na úrovni 10,7 roka. Odometer ponúkaných áut tak najčastejšie ukazoval 170 000 km. Rastie aj ponuka áut s alternatívnym pohonom, čo je logické, pretože na cestách sa objavuje čoraz viac elektrifikovaných áut, ktoré neskôr smerujú na predaj. V ponuke bolo v auguste 448 vozidiel s hybridným pohonom a 202 čistých elektromobilov, medzimesačne o 69 viac.
Naftové autá drahšie až o 1 700 eur
Zaujímavejší je ale vývoj cien podľa druhu paliva. Tu sa ukazuje, že zvýšený záujem o úsporné autá s naftovým motorom, tlačí na ich ceny. Rozdiel cien benzínového a naftového auta sa ešte vo februári pohyboval pri rovnakom modeli s podobnou výbavou na úrovni 1 000 eur. V auguste sa však rozdiel strednej hodnoty cien týchto áut vyšplhal až na 1 700 eur.
„Cena dieselových áut sa drží sa na najvyššej úrovni 9 200 eur, čo predstavuje od januára nárast o 11 %. Naopak, cena benzínových vozidiel na trhu od začiatku roka rástla menej, a to len o 600 eur, a to aj napriek klesajúcemu počtu áut v ponuke. V neprospech naftových áut hovorí aj ich väčší nájazd. Ten je nad hranicou 190 000 kilometrov, teda o takmer 80 000 vyšší, ako v prípade benzínových vozidiel.
Porovnanie cien benzínových a naftových áut
Najžiadanejšie modely | Stredná cena (benzín) | Stredná ceny (diesel) |
---|---|---|
1. Škoda Octavia | 5 600 eur | 7 395 eur |
2. Škoda Fabia | 3 460 eur | 3 800 eur |
3. VW Passat | 6 700 eur | 9 100 eur |
4. VW Golf | 7 000 eur | 5 495 eur |
5. Kia Ceed | 9 600 eur | 7 700 eur |
6. Škoda Superb | 18 500 eur | 16 500 eur |
7. Kia Sportage | 17 990 eur | 12 600 eur |
8. Hyundai i30 | 12 800 eur | 9 850 eur |
9. Opel Astra | 4 245 eur | 6 600 eur |
10. Hyundai Tucson | 18 600 eur | 18 000 eur |
Uveďme príklad. Najžiadanejšiu Škodu Octavia si zaobstaráte v benzínovej verzii medzimesačne o 6,7 % lacnejšie, teda so strednou hodnotou ceny 5 600 eur. V naftovom prevedení vás ale vyjde na 7 395 eur, to aj napriek tomu, že na tachometri budete mať o štyridsať tisíc kilometrov viac. Nie vždy ale platí, že je naftový variant drahší. Napríklad VW Golf si v oboch variantoch medzimesačne drží takmer rovnakú cenu. V prípade nafty zaň zaplatíte len 5 495 eur a v prípade benzínu 7 000 eur.