Ceny 'jazdeniek' konečne stagnujú. No naftové rekordne zdraželi

Od apríla tohto roku si ojazdené autá ponúkané na Slovensku držia hodnotu a nedražejú. Zväčšil sa však cenový rozdiel medzi benzínovými a naftovými verziami.

12.09.2022 06:00
debata
Ceny ojazdených áut sú stále vysoké, ale dobré... Foto: Ivan Majerský, Pravda
autobazár, ojazdené auto, doprava, autá Ceny ojazdených áut sú stále vysoké, ale dobré je, že rast ich cien sa zastavil.

Od apríla tohto roku si ojazdené autá ponúkané na Slovensku držia hodnotu a nedražejú. Cenový stred stagnuje na hranici 7 500 eur. Napriek všeobecnému zdražovaniu a vysokej inflácii tak ceny ojazdených áut už päť mesiacov za sebou nerastú. Ako uvádza Aures Holding, v rámci inzerovaných áut sú však veľké regionálne rozdiely v cene. Napríklad v Bratislavskom kraji, kde sú ojazdené autá takmer raz také drahé. Naopak, najnižšie ceny sú v Košickom kraji.

Karolína Topolová Čítajte viac Šéfka Aures Holdings: Ceny jazdených áut začínajú stagnovať, to je dobrý signál

Vyplýva to z pravidelnej analýzy trhu Barometer spoločnosti Aures Holdings, ktorá je najväčším predajcom jazdených áut na Slovensku. „Potvrdzuje sa to, že ojazdené autá dosiahli cenový strop, okolo ktorého sa držia už päť mesiacov. Júl je v prostredí ojazdených áut tradične mesiacom, keď sa veľkí hráči na trhu snažia motivovať zákazníkov k nákupu aj v dobe dovoleniek a ceny obvykle znížia," vysvetľuje Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ Aures Holdings.

V Bratislave najdrahšie

„Aj napriek medziročnej miere inflácie presahujúcej 11 % je pozitívne, že ceny jazdeniek päť mesiacov nevzrástli nad aprílovú úroveň. Tento doterajší vývoj sa už dá považovať za trend“. Zaujímavý je však aj pohľad na regionálne odlišnosti v ponukách. Tradične najdrahšie, ale zároveň aj najmladšie ojazdené autá sú k dispozícii v Bratislave. Cenový stred sa tu blíži k sume 11 500 eur, pričom ojazdené autá majú najčastejšie len 7,3 roka.

Škoda Favorit - 30 rokov Čítajte viac Ako sa zmenila výbava áut za 30 rokov? Brutálne!

Naproti tomu v Trenčianskom kraji sú ojazdené autá najstaršie, čomu zodpovedá aj cenový stred pod hranicou 6 500 eur. Najčastejšie ponúkaným modelom ojazdeného auta na slovenskom trhu bola aj v auguste už tradične Škoda Octavia. Medziročne ich bolo v ponuke až 3 491 kusov. Nasledovala Škoda Fabia (1 949 áut) a za ňou VW Golf (1 889 áut). V prvej päťke sa umiestnili ešte VW Passat (1 707) a Škoda Superb (1 247).

Takéto boli priemerné ceny jazdeniek podľa krajov

Kraj Priemerná cena (€) Priemerný nájazd (km) Priemerný vek
Bratislavský 11 500 130 539 7,3
Nitriansky 6 528 180 000 11,8
Košický 6 100 175 500 11,6
Žilinský 7 300 180 000 11,4
Banskobystrický 6 500 182 000 11,6
Prešovský 6 250 179 041 11,2
Trenčiansky 6 500 188 500 12,1
Trnavský 6 500 175 000 11,4

Stredná hodnota veku áut sa v auguste oproti júlu nezmenila a stále je na úrovni 10,7 roka. Odometer ponúkaných áut tak najčastejšie ukazoval 170 000 km. Rastie aj ponuka áut s alternatívnym pohonom, čo je logické, pretože na cestách sa objavuje čoraz viac elektrifikovaných áut, ktoré neskôr smerujú na predaj. V ponuke bolo v auguste 448 vozidiel s hybridným pohonom a 202 čistých elektromobilov, medzimesačne o 69 viac.

Naftové autá drahšie až o 1 700 eur

Zaujímavejší je ale vývoj cien podľa druhu paliva. Tu sa ukazuje, že zvýšený záujem o úsporné autá s naftovým motorom, tlačí na ich ceny. Rozdiel cien benzínového a naftového auta sa ešte vo februári pohyboval pri rovnakom modeli s podobnou výbavou na úrovni 1 000 eur. V auguste sa však rozdiel strednej hodnoty cien týchto áut vyšplhal až na 1 700 eur.

„Cena dieselových áut sa drží sa na najvyššej úrovni 9 200 eur, čo predstavuje od januára nárast o 11 %. Naopak, cena benzínových vozidiel na trhu od začiatku roka rástla menej, a to len o 600 eur, a to aj napriek klesajúcemu počtu áut v ponuke. V neprospech naftových áut hovorí aj ich väčší nájazd. Ten je nad hranicou 190 000 kilometrov, teda o takmer 80 000 vyšší, ako v prípade benzínových vozidiel.

Porovnanie cien benzínových a naftových áut

Najžiadanejšie modely Stredná cena (benzín) Stredná ceny (diesel)
1. Škoda Octavia 5 600 eur 7 395 eur
2. Škoda Fabia 3 460 eur 3 800 eur
3. VW Passat 6 700 eur 9 100 eur
4. VW Golf 7 000 eur 5 495 eur
5. Kia Ceed 9 600 eur 7 700 eur
6. Škoda Superb 18 500 eur 16 500 eur
7. Kia Sportage 17 990 eur 12 600 eur
8. Hyundai i30 12 800 eur 9 850 eur
9. Opel Astra 4 245 eur 6 600 eur
10. Hyundai Tucson 18 600 eur 18 000 eur

Uveďme príklad. Najžiadanejšiu Škodu Octavia si zaobstaráte v benzínovej verzii medzimesačne o 6,7 % lacnejšie, teda so strednou hodnotou ceny 5 600 eur. V naftovom prevedení vás ale vyjde na 7 395 eur, to aj napriek tomu, že na tachometri budete mať o štyridsať tisíc kilometrov viac. Nie vždy ale platí, že je naftový variant drahší. Napríklad VW Golf si v oboch variantoch medzimesačne drží takmer rovnakú cenu. V prípade nafty zaň zaplatíte len 5 495 eur a v prípade benzínu 7 000 eur.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #jazdené autá #predaj jazdených áut
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek