Inflácia je prirodzený jav. Tovar a služby sú časom stále drahšie. Na to sme si zvykli. No to, čo sa udialo s cenami áut za posledných sedem rokov, je bezprecedentné. Dokazuje to analytická štúdia agentúry JATO Dynamics, ktorá sa pozrela na vývoj cien nových áut na všetkých kontinentoch. A máme zlú správu. Európa, ktorá tlačí na elektromobilitu najviac zo všetkých trhov, v tomto rebríčku zdražovania jednoznačne vedie. Stane sa auto opäť luxusom? Vyzerá to tak.
Čítajte viac Sen o lacnom jazdení elektromobilmi sa rozplýva. A nielen v NemeckuKým v USA sa v rokoch 2015 až 2022 zvýšila priemerná cena áut z 39 143 na 44 641 dolárov, teda o akceptovateľných 14 %, a v Číne dokonca len o päť percent, európski zákazníci sú vystavení bezprecedentnému zdražovaniu. Priemerná cena auta v Európe bola v roku 2015 na úrovni 35 000 eur, ale dnes je to neskutočných 44 101 eur. Jednoduchá matematika nám teda hovorí, že na kúpu nového auta potrebuje Európan o 8 601 eur viac, čo je nárast o vyše 24 %, teda o 10 percentuálnych bodov viac v porovnaní s USA a o 19 bodov viac v porovnaní s Čínou.
Takto sa vyvíjali ceny nových áut od roku 2015 v USA, Číne a Európe.
To však stále nie sme na konci, pretože ak sa pozrieme na Európu podľa jednotlivých trhov, sú tu regióny s ešte väčšou „infláciou“. A asi nie je náhoda, že ide o krajiny, ktoré sa pretekajú v snahe odstrániť z ciest autá so spaľovacími motormi a nahradiť ich tými elektrickými. V takom Nórsku, kde majú elektromobily už dnes prevahu v predajoch nových áut, je zdražovanie priam neuveriteľné. Ešte v roku 2015 kupovali Nóri autá za 42 199 eur, no dnes zaplatia 68 677 eur – o 26 478 eur viac. To je nárast o 62 %! Oveľa lepšie na tom nie je ani Veľká Británia s nárastom o 43 %.
Takto sa vyvíjali ceny nových áut vo vybraných európskych krajinách.Priemerne zdraželo nové auto na ostrovoch za posledných sedem rokov o 13 983 libier, teda o 16 113 eur. Cena sa vyšplhala na 46 230 libier, čo je 53 273 eur. Kým však vo Veľkej Británii išlo zdražovanie z veľkej časti na konto devalvácie britskej libry, v prípade Nórska ide o daňové znevýhodnenie, ktoré má viesť k eliminácii klasických áut tankujúcich benzín alebo naftu. Tento trend sa šíri aj na iných európskych trhoch. Šialené však je, že sa tak deje v čase, keď ešte elektrické autá nie sú alternatívou za tie konvenčné. A to pre cenu.
Porovnanie cien benzínových a elektrických áut v USA, Číne a Európe.Za nový elektromobil musia dať európski spotrebitelia priemerne 55 821 eur. V USA je to ešte viac – 63 864 dolárov (62 889 €). Štúdia priznáva, že sú to ceny, ktoré si s výnimkou Nórska zvyšok sveta nemôže dovoliť. Nebyť stimulov, ktoré niektoré krajiny ponúkajú na kúpu elektromobilov, dopyt po batériových autá by dramaticky klesol. Svet tak čelí obrovskej výzve – skĺbiť zákaz predaja áut so spaľovacími motormi a zároveň ponúknuť autá s nulovými emisiami v cene, ktorá bude akceptovateľná pre väčšinu spotrebiteľov.
Čítajte viac Divný nápad: Američania chcú dotovať len elektromobily s americkými batériamiAk sa to nepodarí, a zatiaľ tomu nič nenasvedčuje, bude nové auto luxusom len pre vyvolených. A má to aj sekundárne následky. Pád predaja nových áut povedie k nezamestnanosti a tiež k snahe spotrebiteľov udržať v prevádzkyschopnom stave pôvodné autá s nižšími emisnými normami čo najdlhšie. Potom môžeme zabudnúť aj na znižovanie emisií CO2 v doprave.