Ak sa začnete pripravovať na získanie vodičského oprávnenia v autoškole ešte tento rok, budete mať situáciu jednoduchšiu, vyhnete sa totiž novým náročnejším testom. Tie sa začnú využívať od roku 2023 a majú dva dôležité ciele – lepšie pripraviť vodičov na reálne jazdenie a znížiť tým množstvo nehôd, spôsobených neskúsenými začiatočníkmi a druhým je eliminácia korupčného správania, ktorú súčasný systém testovania v autoškolách umožňuje. Tým samozrejme nechceme tvrdiť, že v autoškolách sa tak automaticky deje, pravdou však je, že súčasný systém možno jednoducho zneužiť.
Jeho základom je, že po teoretickom a praktickom výcviku v predpísanom rozsahu absolvujete klasický „papierový“ test pozostávajúci z 27 otázok, na ktoré máte 20 minút a ak ho úspešne zvládnete, čaká vás druhá – praktická – časť skúšky, kde svoje teoretické vedomosti budete musieť preukázať priamo na ceste v prítomnosti skúšobného komisára. Po novom sa tento systém zásadne mení a testovať sa už nebude v autoškolách.
Na nižšie uvedené dôležité zmeny sa teda musí teda pripraviť 40– až 50-tisíc ľudí, ktorí si každoročne podajú žiadosť o absolvovanie kurz, potrebného na získanie vodičského oprávnenia. Týkať sa budú tých, ktorí na kurzy v autoškolách nastúpia od 1. 1. 2023 a neskôr. Tí, ktorí kurzy začali v tomto roku, budú v nich aj ďalej pokračovať a ukončia ich „po starom“.
Zmena číslo 1: Končia „papierové“ testy
Slovensko bolo jednou z posledných krajín EÚ, kde bolo možné vykonať testy odbornej spôsobilosti, potrebné na získanie vodičského oprávnenie priamo v autoškole, navyše klasickou formou – na papieri. To sa mení, po novom budú testy prebiehať výlučne online formou. otázky v nich budú ťažšie, bude ich viac, budú zahŕňať širšie spektrum okruhov, generované budú náhodne z rozsiahlej databázy a vyhodnocované počítačom bez zásahu človeka.
Zmena čísla 2: Testovať sa už nebude v autoškole
Testy na získanie odbornej spôsobilosti po novom už nielen nebudú prebiehať písomnou formou, ale nebude ich zastrešovať dokonca ani autoškola. Uskutočnia sa buď na jednotlivých dopravných inšpektorátoch alebo okresných úradoch. Praktická časť skúšky (jazda) nebude prebiehať bezprostredne po úspešnom absolvovaní testov, ale bude sa na ňu čakať, trvať by to malo v priemere 7 až 10 dní.
Zmena číslo 3: Iný formát testu
Namiesto súčasných 27 otázok bude otázok 40 a časový limit sa zvýši zo súčasných 20 minút na polhodinu. Zvýši sa okruh otázok, budú vyžadované hlbšie vedomosti nielen pokiaľ ide o dopravné predpisy, ale aj teóriu jazdy, správanie sa pri nehode, základné veci z údržby a súvisiacej legislatívy.
Otázky budú počítačom náhodne vyberane z databázy, ktorá mala mať 1 500 otázok, je však možné, že ich bude aj podstatne viac. Budú mať rôzne bodové ohodnotenie v závislosti od ich obťažnosti, dôležité však je, že na úspešné absolvovanie testu bude potrebné získať aspoň 90 z maximálneho počtu 100 bodov. Vyhodnotenie vykoná opäť počítač bez akéhokoľvek ľudského zásahu, čím by sa mala zásadne znížiť možnosť korupcie.