Čím je klíma miernejšia, tým viac motoristov inklinuje k použitiu celoročných pneumatík. Je to doslova boom. A má to logiku. Plášť do všetkých ročných období vás zbavuje otravného prezúvania a navyše šetrí peňaženku. Podľa Asociácie európskych výrobcov pneumatík ETRma (European Tire and Rubber manufacturers' association) už deviaty rok za sebou klesá predaj zimných pneumatík, a naopak, zvyšuje sa podiel tých celoročných. Dnes ich obúva už viac ako 20 % motoristov. Je to ale naozaj dobrá voľba? Tak na to sa najnovšie pozrel nemecký magazín Gute Fahrt.
Čítajte viac ADAC: Toto je prvý megatest zimných pneumatík. Dve celkom zlyhali!Testy v lete aj v zime
Gute Fahrt otestoval celkom sedem celoročných pneumatík. Samozrejme, najprv v lete v Toskánsku a potom v zime v Laponsku, pretože celoročná pneumatika musí spĺňať nároky na letnú aj zimnú prevádzku. Navyše si magazín zobral na mušku profil 235/55 R18, ktorý je takmer referenčným profilom pre masovo rozšírené SUV. Napríklad pre VW Tiguan, Škodu Kodiaq alebo Toyotu RAV4. Aký je ale vlastne rozdiel medzi celoročnými pneumatikami v porovnaní s tými pre leto a zimu? Sú akýmsi hybridom. Základom odlišností je zmes, ktorá musí odolať oveľa širšiemu teplotnému pásmu.
Bežná letná pneumatika by v zime príliš stvrdla, takže by nedokázala mať dobrý záber ani priľnavosť. Preto obsahuje zmes celoročnej pneumatiky viac prírodného kaučuku. To stojí aj za ich relatívne vysokou cenou. Čo sa týka dezénu, bežná letná pneumatika by sa nedokázala so svojimi „pazúrmi“ dostatočne „zahryznúť“ do snehového podkladu. Preto má celoročný plášť viac lamiel. Kým však bežná zimná pneumatika má lamiel asi 2 000, tá celoročná len približne polovicu. To preto, že ak by bolo lamiel viac, síce by fungovala skvelo v zime, ale v lete by výrazne trpela nepresnosťou riadenia.
Ide teda o kompromis. Ukázali to aj výsledky testu. Napríklad pri letnom teste celoročných gúm v lete sa ukázalo, že ich brzdná dráha na suchej vozovke je pri brzdení z rýchlosti 100 km/h o približne tri až štyri metre dlhšia, ako brzdná dráha plnohodnotných letných pneumatík. Pre porovnanie rozdielu so zimnými pneumatikami tu zasa máme iný príklad. Na zasneženej dráhe so sklonom 10 %, teda na dráhe, ktorá sa zdvihne na úseku dlhom 100 metrov o 10 výškových metrov, sa žiadna celoročná pneumatika nedokázala pohnúť z miesta. Aj tá najlacnejšia zimná pneumatika to pritom zvládne bez reptania.
Bez kompromisu to nejde
Aký je teda výsledok? V letnom teste, ktorý obsahoval hodnotenie manipulácie na suchej a mokrej ceste, hodnotenie priečneho a pozdĺžneho aqaplaningu a tiež hodnotenie brzdenia na suchej a mokrej ceste, bol jasným víťazom Continental AllSeason Contact pred Bridgestone Weather Control a Goodyearom Vector 4Seasons. V zimných disciplínach, ktoré hodnotili ovládanie na snehu, brzdenie na snehu a záber na snehu, sa ale karty mierne otočili. Tu jednoznačne zažiaril Goodyear Vector 4Seasons s náskokom pred Continentalom a Pirelli Cinturato All Season SF 2.
Z toho jednoznačne vidieť, že celoročná pneumatika si musí vybrať, či chce inklinovať viac k charakteru letného alebo zimného plášťa. Inak to nejde. Celkové hodnotenie v zimných a letných disciplínach vynieslo nakoniec na vrchol Continental a Goodyear s hodnotením „veľmi dobré“. Pretože oba dokážu najlepšie zladiť vlastnosti letného a zimného obutia. Ale s poznámkou, že kým Continentalu viac svedčí mierna zima a leto, Goodyear je skôr majstrom v zimných disciplínach. Pochvalu si ale odniesli aj Bridgeston a Pirelli, teda ak sa dokážete zžiť s ich slabšími stránkami.
Čítajte viac ADAC: Toto je druhý megatest zimných 'gúm'. Za kvalitu si priplatíteA presne o tom sú celoročné pneumatiky. Je dôležité poznať svoj jazdný profil. Napríklad koľko kilometrov ročne najazdíte, koľko dní jazdíte na snehu a koľko len na suchých či vlhkých cestách. Gute Fahrt uzatvára test konštatovaním, že každý, kto žije v regiónoch s miernym podnebím, jazdí len na krátke vzdialenosti a keď nasneží, nechá auto radšej doma, môže voliť celoročné plášte ako vhodnú alternatívu k letným alebo zimným pneumatikám. Celoročné pneumatiky si však vyžadujú ochotu urobiť kompromisy a zriecť sa toho, čo dokážu v lete tie najlepšie letné a v zime zasa tie najlepšie zimné pneumatiky.
Výsledky testu celoročných pneumatík (2022)
Disciplína | Podiel na známke v % | Bridgestone Weather Control A005 Evo | Continental AllSeason Contact | Falken Euro All Season AS210 | Goodyear Vector 4Seasons 3 SUV | Nokian Seasonproof SUV | Pirelli Cinturato All Season SF 2 | Vredestein Quatrac Pro |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ovládanie (suchá cesta) | 10 % | ++ | ++ | + | ||||
Ovládanie (mokrá cesta) | 10% | + | ++ | + | + | + | ||
ABS-brzdy (suchá cesta) | 20% | + | ++ | + | ++ | + | ||
ABS-brzdy (mokrá cesta) | 15% | ++ | + | + | ||||
Pozdĺžny aquaplaning | 5% | + | ++ | + | ++ | + | ||
Priečny aquaplaning | 5% | ++ | + | ++ | – | |||
Valivý odpor | 5% | ++ | + | – | + | ++ | ||
Komfort (subjektívny) | 5% | ++ | + | + | + | + | ||
Hluk (subjektívny) | 5% | + | ++ | + | + | + | + | |
Výsledok – Leto | 80% | dobré + | veľmi dobré | uspokojivé + | dobré + | uspokojivé – | dobré – | uspokojivé + |
Ovládanie (sneh) | 5% | O | + | O | ++ | O | + | |
Záber (sneh) | 5% | + | + | O | ++ | + | ++ | + |
ABS-brzdy (sneh) | 10% | + | + | O | ++ | ++ | O | O |
Výsledok – Zima | 20% | dobré – | dobré | uspokojivé | veľmi dobré + | dobré – | dobré | uspokojivé + |
Celkový výsledok | 100% | dobré + | veľmi dobré | uspokojivé | veľmi dobré | uspokojivé | dobré – | uspokojivé |