Ako 'nezabiť' elektromobil v zime? Tu je 10 rád

Neuralgickým bodom elektromobilov v zime sú jeho batérie. Mali by ste sa k nim preto správať šetrnejšie. Ochránite ich pred stratou kapacity či dokonca nenávratným poškodením a dojazd predĺžite na maximum. I keď bude kratší ako v teplom počasí.

27.10.2022 05:00
debata (21)
Zima elektromobilom nesvedčí. Mráz robí... Foto: NAF
NAF - test dojazdu elektromobilov Zima elektromobilom nesvedčí. Mráz robí problémy chemickým procesom v batérii. Treba na to myslieť.

Vývoj elektromobilov napreduje závratným tempom. Modely spred desiatich rokov sú v porovnaní s tými súčasnými priam technologickým pravekom. Z hľadiska výkonu aj dojazdu. Jedno však majú stále spoločné – nemajú rady zimu. Je to dané chemickým zložením li-ion akumulátorov. Pri nízkych teplotách sa atómy lítia pri nabíjaní nehromadia v grafite, ale pokrývajú anódu. Lítiové pokovenie mení následne pozitívne nabité atómy lítia na kov. Výsledkom je nižší počet atómov poskytujúcich voľné elektróny. Pri vybíjaní sa zasa ióny lítia presúvajú z anódy na katódu cez elektrolyt. Ten im však v chlade kladie vyšší odpor.

ADAC - elektromobily v zime Čítajte viac ADAC: Dojazd elektrických áut pri +14 a –7 °C? Rozdiely sú gigantické

Kým pri vybíjaní akumulátora, teda pri používaní elektromobilu, sa rozsah povolených teplôt pohybuje medzi – 20 až + 60 stupňami Celzia, pri nabíjaní je optimálne teplotné pásmo oveľa užšie – medzi 15 až 35 stupňami. To ale v zime ťažko dosiahnete. Napokon, aby ste vedeli, že chladné počasie nerobí elektromobilom dobre, nemusíte vlastniť elektrické auto. Stačí skúsenosť s mobilným telefónom. Aj ten využíva podobný akumulátor, len v menšom balení. Keď sa ochladí, je váš mobil vybitý skôr, akoby ste čakali. Kým však nová batéria do mobilu stojí desiatky eur, tá v elektrickom aute tisíce či desaťtisíce. Ak sa chcete vyhnúť škodám, napríklad nenávratnej strate kapacity, mali by ste sa v zime k elektromobilu správať šetrnejšie.

Chladné počasie znamená pre elektromobily... Foto: NAF
NAF - test dojazdu elektromobilov Chladné počasie znamená pre elektromobily výrazne vyššiu spotrebu energie kvôli kúreniu aj pomalšie nabíjanie.

Nielenže tým chránite batérie, ale tiež predĺžite dojazd. Je všeobecne známe, že dojazd elektromobilu sa už pri teplote mínus sedem stupňov Celzia skráti v porovnaní s prevádzkou pri teplote 24 stupňov Celzia o 12 %. Ale pozor – to bez použitia kúrenia. Ak si kabínu vyhrejete, môže sa dojazd razom scvrknúť až o 40 % či dokonca o celú polovicu. Samozrejme, záleží to aj na tom, či je váš elektromobil vybavený tepelným čerpadlom alebo nie a či má tepelný manažment batérie. Na zimu by ste preto mali myslieť už pri výbere konkrétneho modelu. No aj keď máte najmodernejší elektromobil, je dobré dodržiavať v zime týchto 10 zásad.

NAF - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac NAF: Nóri zmerali reálny dojazd 20 elektromobilov. V lete aj v zime!

1. Ak je to možné, parkujte v garáži

V zime sa elektromobil cíti najlepšie v garáži. A ešte lepšie vykurovanej. To je pre batérie doslova raj. Teplé prostredie ich chráni pred podchladením. V podstate platí, že ak nemáte garáž, alebo parkovacie miesto kdesi v podzemnej garáži, spolu s wallboxom, nemali by ste si elektromobil vôbec kupovať. Ostať odkázaný len na verejné nabíjacie stanice nie je dobrý nápad. Časté rýchle nabíjanie znižuje životnosť akumulátora, najmä jeho kapacitu.

2. Nenechávajte úplne vybité vozidlo v mraze

V zime by ste sa mali vyvarovať stavu, aby kapacita vášho akumulátora klesla pod 20 %. Úplne najhoršie je nechať v mraze elektromobil takmer vybitý. V článkoch podbitej batérie môžu nastať chemické reakcie, ktoré ich nenávratne poškodia. Moderné elektromobily sú vybavené systémom tepelného manažmentu, ktorý bráni nebezpečnému podchladeniu akumulátora, ale ten využíva tiež energiu batérie. Ak jej nemá dostatok, nemôže pracovať.

3. Nenechávajte úplne nabité vozidlo v mraze

Ak neplánujete váš elektromobil používať dlhšiu dobu, nie je dobré ho nechávať v mraze s plne nabitou batériou. Stačí, ak je batéria nabitá na 70 až 80 % kapacity. Napokon, toto pravidlo platí aj v lete. Batéria bude mať dlhšiu životnosť, ak ju nebudete nabíjať na viac ako 80 %. Odporúčajú to priamo výrobcovia. Aj čas nabitia udávajú väčšinou pre rozmedzie 20 až 80 %.

4. Obchádzajte rýchlonabíjačky

Nabíjanie batérií vysokým výkonom na rýchlonabíjacích staniciach akumulátoru veru neprospieva. Pokovovanie anód lítiom je o to intenzívnejšie, čím vyšší je nabíjací prúd. Ak aj máte elektromobil, ktorý podporuje nabíjanie vysokým výkonom, napríklad až do 350 kW, a rýchlemu nabíjaniu sa na dlhej ceste nevyhnete, obmedzte v zime výkon, pokiaľ je to možné, na maximálne 50 kW. Napríklad výberom menej výkonnej nabíjačky. Niektoré moderné elektromobily majú zimný prevádzkový režim, ktorý batérie pri nabíjaní chráni. Určite ho v zime aktivujte.

5. Nabíjajte pomaly, najlepšie doma

Najlepšie urobíte, ak budete svoj elektromobil nabíjať doma z domáceho wallboxu, alebo na verejnej nabíjačke striedavým prúdom. V takomto prípade nebude nabíjací výkon nikdy vyšší, než aký podporuje palubná nabíjačka zabudovaná vo vašom elektromobile. Pomalé nabíjanie výkonom 7 alebo 11 kW je v zime ideálne. A ak sa wallbox nachádza vo vykurovanom priestore, je to ešte lepšie. Nezabúdajte ale na to, že pri príliš pomalom nabíjaní, napríklad z 230 V zásuvky, vznikajú najväčšie nabíjacie straty – až do 25 %. Z hľadiska financií je to neefektívne. V každom prípade počítajte s tým, že nabíjanie v zime trvá vždy dlhšie. Môže za to zvýšený odpor elektrolytu. Výkon nabíjania môže tiež znížiť elektronika elektromobilu.

6. Auto pred jazdou predhrejte

Toto je jedna z veľkých výhod elektromobilu. Auto môžete vyhriať rýchlo ešte pred jazdou. Buď načasovaním klimatizácie cez infotainment, ak poznáte čas odjazdu, alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie z pohodlia vášho domova so smartfónom v ruke. Nejde však len o komfort. Ak vyrazíte s vyhriatym autom, ochránite batériu pred „studeným štartom“. A ešte lepšie je, ak si auto predhrejete v čase, keď je pripojené k wallboxu. Nemusíte tak zbytočne míňať na vyhriatie kabíny energiu z batérie. Tým predĺžite dojazd.

7. Kúrte s mierou

Ako sme spomínali, vykurovanie je najväčším spotrebičom v elektromobile. Oveľa väčším ako vyhrievanie sedadiel či volantu. Môže za to, paradoxne, vyššia účinnosť elektrického pohonu, až na hranici 90 %. Na rozdiel od spaľovacích motorov s účinnosťou maximálne 40 % má totiž elektromotor minimum odpadového tepla. Preto všetko dodané teplo pochádza z vykurovacej sústavy napájanej z batérie. Myslite na to, že každý stupeň navyše skracuje dojazd. Skúste radšej nastaviť o čosi nižšiu teplotu a pomôcť si vyhrievaním sedadla. Ak ste v aute sami, využívajte len kúrenie v oblasti vodiča alebo predných sedadiel. Klimatizácie viacerých elektromobilov sú vybavené takouto funkciou.

8. Využite režim Eco

Aj elektromobily sú vybavené jazdnými režimami. Nechýba medzi nimi ani režim Eco. Ten zväčša zníži výkon a akceleráciu a tiež odber niektorých komfortných spotrebičov. V zime je to obzvlášť výhodné, pretože vďaka tomu dosiahnete predĺženie dojazdu. Je tu ale aj nevýhoda. Niektoré elektromobily v ekonomickom móde znížia teplotu v kabíne. Jednoducho, je v nich zima. To nie je dobré, pretože tepelný komfort nie je len o pohodlí, ale aj o bezpečnosti. Ako môžete šoférovať bezpečne, ak je vám zima? Potom radšej ekonomický mód nepoužívajte. Alebo sa do elektromobilu lepšie oblečte.

9. Jazdite plynulo

Ak chcete mať v zime slušný dojazd, mali by ste jazdiť úsporne. To znamená plynulo. Každá zbytočná prudká akcelerácia si z batérie „potiahne“ príslušnú dávku energie. Pri prudkom brzdení síce rekuperujete, čím sa energia obnovuje, ale obzvlášť v zime nie je prudké spomalenie na mieste. Nielen pre bezpečnosť, ale aj pre batériu. Ak je studená, silné nabíjanie pri brzdení jej neprospieva. Dokonca aj bežná rekuperácia vám môže spôsobiť prílišným spomalením problém na klzkých vozovkách. Pred funkciou e-Pedal či rekuperáciou nastavenou na najvyšší stupeň by ste mali voliť radšej nižší stupeň a využívať voľnobeh.

10. Pred zimou elektromobil skontrolujte

Elektromobil síce nemá spaľovací motor, ale až na túto odlišnosť je to stále auto ako každé iné. Pred zimou mu nezaškodí kontrola. Najmä tlaku v pneumatikách. Ten zvykne v chladnom počasí klesnúť. Zvlášť pri ťažkých elektromobiloch to má za následok zvýšený valivý odpor a vyššiu spotrebu. Výsledok? Skrátenie dojazdu. Ako pri bežných autách aj tu platí, že spotrebu zvyšuje preprava zbytočných predmetov v kufri či strešné nosiče. Nezabudnite tiež na dostatok nemrznúcej kvapaliny v ostrekovačoch a auto prezuť na zimné pneumatiky.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #zima #batérie
Články podľa značiek