Americká poradenská spoločnosť Consumer Reports pravidelne uverejňuje analýzy a štatistiky, ktoré pomáhajú spotrebiteľom správne sa rozhodovať pri nákupe rôzneho tovaru. Podstatnou súčasťou ich portfólia je aj automobilový trh, a to s novými ako aj ojazdenými autami. A práve aut z druhej ruky sa týka aj ich prieskum servisných nákladov v zámorí.
Autori prieskumu využili údaje spoločnosti RepairPal a vypočítali cenový priemer jednotlivých dielcov a servisných úkonov. Následne ich porovnali s cenami jednotlivých značiek. Celkovo zistili, že najviac si účtujú prémiové automobilky. To by až tak neprekvapilo, no úplne najdrahšie sa ukázali práve nemecké prémiové značky.
Čítajte aj Warrantywise: Ktoré 'jazdenky' sú najčastejšie v servise? Týmto sa vyhniteConsumer Reports to ilustrujú na niekoľkých konkrétnych príkladoch. Ak je potrebné opraviť štartér, tak v priemere to stojí 630 amerických dolárov. Keď však treba túto opravu uskutočniť na Audi RS5, cena je 2 708 dolárov. Len o málo lacnejšia je oprava v prípade Mercedesu GL 63 AMG, konkrétne 2 695 dolárov a viac ako dvojnásobok stojí aj v prípade Porsche Panamera, a to 1 376 dolárov.
Čítajte aj Consumer Reports: Týchto 10 áut by si už majitelia nekúpili. ‘Víťaz‘ šokuje!Ďalším príkladom je výmena tlmiča a pružiny. Celkový priemer 937 dolárov najviac presiahol Nissan GT-R (5 867 USD), no extrémne drahá súčiastka je to aj v prípade Porsche Panamera s cenou 4 808 dolárov. Menšie rozdiely zistili pokiaľ ide o výmenu rozvodového remeňa, čo v USA stojí priemerne 140 dolárov. Ak sa však takáto oprava týka BMW X1, náklady narastú na 541 dolárov. Zaujímavosťou je, že majitelia superšportu BMW i8 zaplatia sa rovnaký úkon „len“ 481 amerických dolárov.
Čítajte aj Consumer Reports: Ktoré motory ‘žerú‘ najviac oleja? Nemecké veru nepotešiaMedzi drahé opravy patrí aj výmena vodnej pumpy a obzvlášť, ak je reč o Lexuse RX450h. Suma 2 749 dolárov vysoko prevyšuje celkový priemer 710 USD. Mimoriadne drahá je aj výmena v prípade Nissanu GT-R (2 340 USD) a Audi RS7 (2 028 USD).
Pri výbere ojazdeného auta sa preto treba rozhodovať racionálne a nenechať sa opantať lákavou cenou prémiových a športových modelov. Pred kúpou treba riziká minimalizovať dôkladnou kontrolou technického stavu vozidla. Nákup auta z druhej ruky je totiž takmer vždy mačkou vo vreci a následné opravy môžu zmeniť vysnívané auto na nočnú moru.