Podľa štatistík dopravnej polície rastie riziko nehody v zimných mesiacoch až sedemnásobne. Ešte predtým než napadne prvý sneh, by sme preto mali venovať svojmu autu trochu pozornosti. Má to však háčik. Zvlášť v pandemických časoch, časoch inflácie a časoch rekordných cien palív, keď máme mnohí hlbšie do vrecka. Jednoducho, chuť investovať do servisu auta pred zimou klesá. „Ak by išlo len o kozmetické chyby, tak by to neprekážalo, ale ľudia dnes nie sú ochotní investovať ani do opravy prasknutého čelného skla, výmeny brzdových doštičiek ani do prezutia na zimné pneumatiky, teda do vecí, ktoré priamo súvisia s bezpečnosťou. Zvlášť v zime to nie je šetrenie na správnom mieste,“ hovorí Jaro Homola, známy automobilový pretekár.
Zimná príprava pritom nemusí byť nutne drahá. Najmä pre tých, ktorí absolvujú so svojimi autami pravidelné kontrolné prehliadky. Ak totiž vozidlo prejde kontrolnou prehliadkou v autorizovanom servise, hoci aj v lete, musí podľa predpisov výrobcu podstúpiť kompletnú diagnostiku motora, bŕzd, elektrickej sústavy, osvetlenia, stavu náplní či riadenia. Ak takouto prehliadkou s odstránením chýb prešlo, obmedzí sa zimná príprava prakticky len na prezutie pneumatík a nahradenie bežnej zmesi v ostrekovači za nemrznúci prípravok. K tomu stačí pribaliť zopár užitočných maličkostí, akými sú rozmrazovače či škrabky. Tí, ktorí však svojmu autu nevenovali celý rok pozornosť, mali by skontrolovať aspoň týchto 10 vecí.
1. Pneumatiky
Hoci naša legislatíva vyžaduje povinné použitie zimných pneumatík len na súvislej vrstve snehu a ľadu, pamätajte, že bez nich vystavujete seba aj ostatných vážnemu riziku nehody. Nezabudnite tiež na to, že zimná pneumatika by nemala byť staršia ako štyri-päť rokov, a to aj v prípade, ak hĺbka dezénu zodpovedá požadovanej hodnote troch milimetrov.
2. Brzdy
Brzdy sú synonymom vašej bezpečnosti. Kontrola ich účinku na valcoch nie je nijaký luxus. Nesúmerný účinok bŕzd na ľavej a pravej strane vozidla vás totiž môže doviesť na klzkom zimnom povrchu k nebezpečnému šmyku. Okrem kontroly rovnomernosti brzdného účinku je vhodné skontrolovať hrúbku brzdového obloženia a skontrolovať bod varu brzdovej kvapaliny. Ak je nižší ako 130 °C, treba ju bezpodmienečne vymeniť.
Čítajte viac ADAC: Toto je prvý megatest zimných pneumatík. Dve celkom zlyhali!3. Rezervné koleso
Kontrola stavu rezervného kolesa určite nezaškodí. Teda ak patríte k šťastlivcom, ktorí ho v aute ešte majú. Lenže aj dobrá rezerva vám je nanič, ak zrazu zistíte, že nemáte zdvihák či často stratený nadstavec na bezpečnostnú skrutku.
4. Riadenie
Cez zimu dostane riadenie poriadne zabrať. Nevibruje váš volant? Ak áno, skontrolujte vyváženie kolies a geometriu prednej nápravy. To by ste mali urobiť tak či tak, veď nastavenie geometrie sa odporúča podstúpiť po každých 10-tisíc kilometroch. Kolesá vám zas vyvážia pri výmene pneumatík.
5. Svetlá
Povinné celoročné svietenie a krátke zimné dni vystavia svetelnú sústavu auta vyššej záťaži. Kontrola nastavenia sklonu a funkčnosti svetiel je veľmi dôležitá. A to aj preto, aby ste neoslepovali iných vodičov. Zvlášť ak zasnežené, zľadovatené či mokré cesty spôsobujú množstvo odrazov. Nezabudnite mať vždy pri sebe náhradné žiarovky, i keď pravdupovediac, ich výmena v moderných autách je poriadnym rébusom.
Čítajte viac ADAC: Toto je druhý megatest zimných 'gúm'. Za kvalitu si priplatíte6. Motor
Kontrola množstva a koncentrácie nemrznúcej zmesi v chladiacej sústave motora je pred zimou veľmi dôležitá. V prípade zamrznutia nedostatočne koncentrovanej zmesi vystavujete poškodeniu motor aj chladiacu sústavu. Bod tuhnutia chladiacej kvapaliny vám preveria v servise pomocou refraktometra. Príliš koncentrovaná kvapalina môže byť však tiež nebezpečná. Hlavne pri starších vozidlách, pretože pôsobí agresívne na hadice či vodné čerpadlo. V našich podmienkach stačí, ak je kvapalina odolná do –25 stupňov Celzia.
7. Ostrekovač
Skontrolujte funkčnosť ostrekovača, ale aj to, či máte v ostrekovači dostatok nemrznúcej kvapaliny. V zime ste bez nej prakticky bezmocní. Nešetrite a majte pri sebe aspoň jedno náhradné balenie. Najlepšie koncentrát, ktorý nezaberie veľa miesta. Vhodné je i nastavenie dýz ostrekovača, ktoré sa v zime správajú so zimnou zmesou trochu inak. Koncentrácia kvapaliny ostrekovača by mala byť v našich podmienkach odolná do –20 stupňov Celzia.
Čítajte viac Toto je prvý megatest celoročných 'gúm'. A ešte k tomu pre SUV!8. Stierače
Poškodené gumičky stieračov vás môžu doviesť v zime priam k zúrivosti. Nezotreté plochy znižujú viditeľnosť a bezpečnosť jazdy. Vyvarujte sa však kúpe lacných gumených líšt, ktoré fungujú prvú polhodinu. Radšej investujete pätnásť eur do gumičiek renomovaných výrobcov, ktoré sú aj pri nízkych teplotách dostatočne pružné. Moderné stierače sú dnes vybavené integrovaným indikátorom opotrebenia. Ak sa modrá farba gumy zmení na červenú, je čas na výmenu.
9. Akumulátor
Nízke teploty sú pre batériu veľkou záťažou. Pomôžte jej aspoň očistením a konzerváciou pólových vývodov. Nezaškodí kontrola dobíjania. Ak je akumulátor v zlom stave, určite ho vymeňte. Od jeho schopností je závislá celá elektrická sústava. Ani moderné gélové bezúdržbové batérie nie sú bezproblémové. Najmä preto, že v bežných podmienkach nemusia vykazovať zlý stav, len čo však klesne teplota, odídu takpovediac okamžite. Zistiť skutočný stav takého akumulátora je možné len v servise.
10. Podvozok
Pri zimnej prehliadke by nemala chýbať kontrola stavu ochranného náteru podvozka, ale aj tesniacich prvkov hnacej časti vozidla. Ich poškodenie môže spôsobiť rýchlu koróziu plechu, ale aj opotrebenie kĺbov, pretože v zime sú spodné časti vozidla vystavené agresívnej posypovej soli a mechanickým „útokom“ rôznych posypových materiálov.