Naftové motory síce dnes nie sú v kurze, ale na cestách ich jazdí ešte stále dosť. Týka sa to najmä modelov strednej triedy, vrátane nižšej strednej aj vyššej strednej. Ich popularita spočíva v úspornosti. Na účinnosť naftových motorov totiž často nemajú ani moderné hybridy. No majú aj svoje nevýhody. Sú ťažšie, robustnejšie, hlučnejšie a najmä – nemilujú zimu. Vyplýva to už z ich podstaty.
Čítajte viac Štart dieslov pri -40 °C? Je to 'drsné'. Tu sú videá zo SibíriNafta sa musí totiž vo valci vznietiť na základe teploty, ktorá vzniká pri kompresii. Keď je ale motor podchladený a nasávaný vzduch je príliš studený, nemusí sa tak stať. Našťastie, moderné diesle sú na zimu pripravené lepšie ako tie spred pár rokov. Majú výkonnejšie žeraviace sviečky, sú vybavené prihrievačmi, používajú modernejšie oleje a zlepšila sa aj kvalita zimnej nafty. Aj tak je dobré dodržiavať zopár zásad. Najmä ak máte staršie auto.
Čítajte viac Video: Rus umyl auto pri –40 °C. A ono to funguje!1. Nezabudnite na žeravenie
Štart naftového motora pri teplotách hlboko pod nulou je neuralgickým bodom dieselov. Preto treba dodržiavať výrobcom stanovený postup. Diesel je vybavený žeraviacimi sviečkami, ktoré tesne pred štartom zvýšia teplotu vo valci. Vďaka tomu dosiahne stlačený vzduch počas kompresie dostatočnú teplotu na vznietenie nafty. To ale len za predpokladu, že nenaštartujete hneď. Najprv treba otočiť kľúčom v spínacej skrinke a počkať, kým zhasne kontrolka v tvare špirály na prístrojovom paneli. Až potom prišiel čas na štartovanie. Pri extrémnych mrazoch môžete proces žeravenia zopakovať pred štartom aj dvakrát. Ak máte auto s bezkľúčovým štartovaním, nemusíte sa týmto postupom namáhať. Motor naskočí i tak až po procese žeravenia.