Akumulátor je síce pomerne malý komponent auta, ale môže vám spôsobiť veľké problémy. Bez nabitej batérie jednoducho nenaštartujete. To môže byť veľký škrt cez rozpočet nielen cestou do práce či do školy, ale napríklad aj na takej rodinnej lyžovačke. A keďže „smrť“ akumulátora prichádza často bez varovania, je lepšie sa oň zaujíma skôr, ako sa tak stane. Ak nemáte vykurovanú garáž, kde sa cíti akumulátor ako v bavlnke, máme pre vás 10 jednoduchých rád. Vďaka nim by nemalo dochádzať ku krízovým situáciám. Buďte si ale istí, že ak batéria vo vašom aute naznačuje už v teplom počasí problémy, v zime sa určite dostavia. Elektrolyt totiž kladie v zime väčší odpor, čo znamená, že batéria sa v zime pomalšie nabíja aj vybíja.
1. Jazdite aj dlhšie trasy
Nedostatočné nabitie môžu mať na svedomí výlučne krátke jazdy. Zvlášť v zime. Jednoducho sa počas nich batéria nestihne dostatočne nabiť. Už teplota –10 ° Celzia znižuje výkon batérie o 30 % a teplota –20 ° Celzia o celú polovicu. Pritom potrebuje štartér počas štartu stuhnutého motora až dvojnásobne viac energie. Občasné dlhšie trasy akumulátoru preto veľmi prospejú. Riešením môže byť externá „udržiavacia“ nabíjačka, ale ak parkujete na ulici, asi vám veľmi nepomôže. Myslite na to, že hlbokým podbitím môžete akumulátor nenávratane zničiť. Pri dlhodobom „podbití“ dochádza totiž ku kryštalizácii síranu olovnatého, ktorý sa viaže k elektródam. Hovorí sa tomu sulfatácia. Tento jav urýchľuje degradáciu.
Čítajte viac Ako 'nezabiť' naftový motor v zime. Tu je 7 dobrých rád2. Vypínajte externé spotrebiče
Pri niektorých autách sú zásuvky či USB porty aktívne aj vtedy, ak máte vypnuté zapaľovanie. Pripojený tablet alebo notebook zabudnutý v aute vám tak môže batériu počas dlhého státia celkom „vyšťaviť“, podobne ako zapnuté osvetlenie kabíny. Preto sa oplatí skontrolovať, či vo vozidle neostali zapojené nejaké spotrebiče. A nezabúdajte ani na to, že pri luxusných autách má elektrická sústava vozidla odber aj pri vypnutom vozidle. Preto sú niektoré vybavené nabíjacím káblom, ktoré udržuje potrebnú kapacitu. Ak ho vaše vozidlo má, pri dlhodobom státí túto možnosť využite.
3. Pri štartovaní zošliapnite spojku
Veľa áut bez stlačenej spojky už ani nenaštartujete, ale to neznamená, že také nie sú. So stlačeným pedálom spojky akumulátoru veľmi pomáhate. Mať neutrál nestačí. Počas štartu nemusí vďaka takémuto postupu štartér prekonávať zbytočný odpor a zvyšovať odber z akumulátora. Pomôcť mu môžete pred štartom aj malým trikom. Neznie to síce príliš logicky, ale k malému zvýšeniu teploty môže dôjsť napríklad krátkym zapnutím svetiel a rádia tesne pred pokusom o štartovanie. Postará sa to o malý odber prúdu.
Čítajte viac Ako 'nezabiť' elektromobil v zime? Tu je 10 rád4. Batériu treba občas skontrolovať
Súčasné akumulátory sú bezúdržbové. Nemusíte už kontrolovať hustotu elektrolytu a nalievať do nich destilovanú vodu. Občasná kontrola však nezaškodí. Ak napríklad dolievate vodu do ostrekovača, pozrite sa aj na batériu. Napríklad, či majú káble dostatočne pevné spojenie s pólmi. Uvoľnené svorky znamenajú straty pri nabíjaní aj odbere.
5. Kontrolujte elektrickú sústavu vozidla
Ak nie sú v poriadku elektrické systémy, ktoré na akumulátor nadväzujú, v poriadku nebude čoskoro ani samotná batéria. Dôjsť môže ľahko k prebíjaniu alebo nedostatočnému nabitiu. Napríklad poruchou alternátora. Tieto poruchy však musí riešiť servis.
Čítajte viac ADAC: Toto je prvý megatest zimných pneumatík. Dve celkom zlyhali!6. Neignorujte varovné znamenia
Akumulátor nezvykne skolabovať len tak z ničoho nič. Väčšinou o svojej zlej kondícii dáva vedieť vopred. Jasným znakom je pomalé pretáčanie motora počas štartu. Príznakom končiacich schopností batérie môže byť aj kolísanie intenzity svetiel, podsvietenia prístrojovej dosky či vnútorného osvetlenia. Svedčí to o kolísaní napätia. Nikdy takéto varovania nehádžte za hlavu. A už vôbec nie v prípade, ak vám na prístrojovej doske svieti kontrolka. Opäť platí, že batériu je nutné dobiť. Alebo s autom absolvovať aspoň dlhšiu trasu, aby sa alternátor počas nej akumulátor nabil.
7. Na akumulátor „netlačte“
Batéria sa sama nikdy nedobije. Je preto zbytočné skúšať opätovné štarty, ak auto jednoducho naštartovať nechce. Akumulátor tým len trpí. Dokonca ho môžete zničiť tak, že sa už nebude dať dobiť. Ak ste už ale v takejto situácii, a nedarí sa vám naštartovať, použite radšej štartovacie káble.
8. Buďte pripravení
Vďaka štartovacím káblom v krízovej situácii naštartujete a ochránite aj samotný akumulátor. Samozrejme, chce to dobrú dušu, niekoho, kto vám umožní použiť na štart akumulátor v jehoo vozidleaute. Štartovacie káble možno použijete v živote len párkrát, ale v krízovej situácii sú doslova požehnaním. A navyše nie sú drahé. Určite si ich kúpte.
Čítajte viac ADAC: Toto je druhý megatest zimných 'gúm'. Za kvalitu si priplatíte9. Nezanedbávajte starostlivosť o vozidlo
Zle udržiavané vozidlo môže spôsobiť ďalšie zvýšené namáhanie akumulátora. Napríklad podhustené pneumatiky či nesprávne pracujúci motor. Dobrá starostlivosť o auto má tak priamy vplyv aj na životnosť batérie.
10. Keď všetko zlyhá, nerobte paniku
Každý akumulátor raz vypovie službu. A stať sa môže i to, že zlyhá ten nový. Napríklad ak máte tú smolu a v aute sa nachádza chybný exemplár. Ak ostanete kvôli nefunkčnej batérii stáť kdesi na kraji cesty, myslite hlavne na bezpečnosť. Sami si neporadíte, preto si radšej zavolajte asistenčnú službu.