TÜV Report 2023: Megarebríček spoľahlivosti áut je vonku. Toto sú jeho hviezdy a prepadáky

Náš prvý pohľad do štatistík spoľahlivosti nemeckého TÜV Reportu odhaľuje najväčšie hviezdy a prepadáky. Zlou správou je, že poruchovosť áut aj ich priemerný vek rastú. Stále však platí, že niektoré staré autá môžu mať menej porúch ako tie nové.

16.11.2022 05:00
debata (16)
Najnovší rebríček spoľahlivosti TÜV Report... Foto: TUV
TUV - technická kontrola Najnovší rebríček spoľahlivosti TÜV Report vychádza z 9,5 milióna kontrol áut na nemeckých staniciach STK.A to období od júla 2021 do júna 2022.

Tento rok nemajú nemecké stanice technických kontrol dobré správy. Pravidelná štatistika spoľahlivosti nemeckého TÜV Reportu, ktorá vychádza z dát viac ako 9,5 milióna kontrolovaných áut v období od júla 2021 do júna 2022 totiž ukazuje, že poruchovosť vozidiel vzrástla. Svoj podiel na tom má pandémia aj inflácia, faktory, ktoré spôsobili, že ľudia majú hlbšie do vrecka. Následne šetria na servise áut a pred kúpou nového vozidla dajú prednosť buď ojazdenému, alebo svoje používajú dlhšie. Výsledok?

V súčasnosti mali kontrolované autá v Nemecku priemerný vek 10,1 roka, čím po prvýkrát prekonali hranicu desiatich rokov. Ešte pred troma rokmi boli o približne rok mladšie. To sa odrazilo aj na priemernej poruchovosti, teda na rastúcom podiele áut, ktoré neprešli STK z dôvodu vážnych nedostatkov z pôvodných 17,9 % až na 20,2 %. Naopak, podiel áut, ktoré prešli STK bez akýchkoľvek porúch klesol o 1,8 %. Napriek tomu sú autá, ktorým vek neprekáža. Spomeňme aspoň Mercedes-Benz B, ktorý má aj po jedenástich rokoch prevádzky poruchovosť 11 %, porovnateľnú s trojročným Fordom Galaxy.

TÜV Report prináša zlé správy. Poruchovosť áut...
TUV - kontrola vozidiel TÜV Report prináša zlé správy. Poruchovosť áut vzrástla. Aj z dôvodu rastu priemerného veku. Na Slovensku to nebude lepšie.

A s čím mali autá najväčšie problémy? Najčastejšie „vyletia“ z STK kvôli nesprávne fungujúcim svetlám, únikom oleja a problémom s podvozkom. Situáciu skomplikovali najmä moderné tlmiče. Tak napríklad v kategórii 7– až 11-ročných áut sa priemerná miera porúch odpruženia zvýšila z 1,5 na 5,2 %. ADAC vidí opäť príčinu v tom, že starým autám sa dostáva menej servisnej starostlivosti. Pri jedenásťročných autách stúpol únik oleja o 1,2 percenta, poruchy svetiel o 0,3 % a poruchy podvozka o 0,5 %. Opäť ale platí, že kým niektoré autá štatistiky kazia už dlhé roky, ostatné ostávajú stabilne na prvých priečkach.

Mercedes-Benz B dosiahol fantastický výsledok.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz B - 2018 Mercedes-Benz B dosiahol fantastický výsledok. Jeho miera poruchovosti je len 2 %.
AAA Auto - autobazár Čítajte viac TUV Report 2021: Toto sú najspoľahlivejšie ‘jazdenky‘ do 5 000 eur. Áno, aj také sú

Absolútnou hviezdou tohtoročných štatistík je Mercedes-Benz triedy B s priemernou poruchovosťou iba 2,0 %. Týmto výsledkom odsunul na druhú pozíciu vlaňajšieho víťaza – Mercedes-Benz GLC s chybovosťou 2,3 %. Toto SUV zdieľa druhú priečku s VW Golf Plus, ktorý je roky stabilným členom prvej desiatky najspoľahlivejších áut. Za ním nasleduje Audi Q3 (2,4 %) a VW T-Roc (2,5 %). Naopak, najhoršie je na tom Dacia Logan. Až 11,6 % kusov s vekom do troch rokov neprejde nemeckými stanicami STK. Nasleduje Dacia Dokker (10,8 %) a VW Sharan (9,4 %) s Citroënom C3 Aircross (9,4 %).

Poradie desiatich najspoľahlivejších a desiatich najmenej spoľahlivých áut v piatich vekových kategóriách nájdete v nasledujúcich tabuľkách. Hoci mnohí kritizujú metodiku TUV Reportu za to, že registruje len poruchy, ktoré súvisia s predpísanou kontrolou alebo za to, že nerozlišuje súkromné a firemné autá a nezohľadňuje veľké rozdiely v počte najazdených kilometrov, je relevantnou pomôckou pri výbere nových aj ojazdených áut. Ak sa rozhodnete pre model, ktorý sa už roky stabilne umiestňuje na prvých priečkach, chybu určite neurobíte.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #TÜV #STK #poruchovosť áut #spoľahlivosť áut #TÜV Report
Články podľa značiek