
Tento rok nemajú nemecké stanice technických kontrol dobré správy. Pravidelná štatistika spoľahlivosti nemeckého TÜV Reportu, ktorá vychádza z dát viac ako 9,5 milióna kontrolovaných áut v období od júla 2021 do júna 2022 totiž ukazuje, že poruchovosť vozidiel vzrástla. Svoj podiel na tom má pandémia aj inflácia, faktory, ktoré spôsobili, že ľudia majú hlbšie do vrecka. Následne šetria na servise áut a pred kúpou nového vozidla dajú prednosť buď ojazdenému, alebo svoje používajú dlhšie. Výsledok?
V súčasnosti mali kontrolované autá v Nemecku priemerný vek 10,1 roka, čím po prvýkrát prekonali hranicu desiatich rokov. Ešte pred troma rokmi boli o približne rok mladšie. To sa odrazilo aj na priemernej poruchovosti, teda na rastúcom podiele áut, ktoré neprešli STK z dôvodu vážnych nedostatkov z pôvodných 17,9 % až na 20,2 %. Naopak, podiel áut, ktoré prešli STK bez akýchkoľvek porúch klesol o 1,8 %. Napriek tomu sú autá, ktorým vek neprekáža. Spomeňme aspoň Mercedes-Benz B, ktorý má aj po jedenástich rokoch prevádzky poruchovosť 11 %, porovnateľnú s trojročným Fordom Galaxy.

A s čím mali autá najväčšie problémy? Najčastejšie „vyletia“ z STK kvôli nesprávne fungujúcim svetlám, únikom oleja a problémom s podvozkom. Situáciu skomplikovali najmä moderné tlmiče. Tak napríklad v kategórii 7– až 11-ročných áut sa priemerná miera porúch odpruženia zvýšila z 1,5 na 5,2 %. ADAC vidí opäť príčinu v tom, že starým autám sa dostáva menej servisnej starostlivosti. Pri jedenásťročných autách stúpol únik oleja o 1,2 percenta, poruchy svetiel o 0,3 % a poruchy podvozka o 0,5 %. Opäť ale platí, že kým niektoré autá štatistiky kazia už dlhé roky, ostatné ostávajú stabilne na prvých priečkach.


Absolútnou hviezdou tohtoročných štatistík je Mercedes-Benz triedy B s priemernou poruchovosťou iba 2,0 %. Týmto výsledkom odsunul na druhú pozíciu vlaňajšieho víťaza – Mercedes-Benz GLC s chybovosťou 2,3 %. Toto SUV zdieľa druhú priečku s VW Golf Plus, ktorý je roky stabilným členom prvej desiatky najspoľahlivejších áut. Za ním nasleduje Audi Q3 (2,4 %) a VW T-Roc (2,5 %). Naopak, najhoršie je na tom Dacia Logan. Až 11,6 % kusov s vekom do troch rokov neprejde nemeckými stanicami STK. Nasleduje Dacia Dokker (10,8 %) a VW Sharan (9,4 %) s Citroënom C3 Aircross (9,4 %).
Poradie desiatich najspoľahlivejších a desiatich najmenej spoľahlivých áut v piatich vekových kategóriách nájdete v nasledujúcich tabuľkách. Hoci mnohí kritizujú metodiku TUV Reportu za to, že registruje len poruchy, ktoré súvisia s predpísanou kontrolou alebo za to, že nerozlišuje súkromné a firemné autá a nezohľadňuje veľké rozdiely v počte najazdených kilometrov, je relevantnou pomôckou pri výbere nových aj ojazdených áut. Ak sa rozhodnete pre model, ktorý sa už roky stabilne umiestňuje na prvých priečkach, chybu určite neurobíte.