Green NCAP: V mrazoch rastie spotreba elektrických áut aj o 70 %

Green NCAP zverejnilo ekologické hodnotenie troch nových elektromobilov. Nás však zaujalo čosi iné. Testy Tesly 3, čínskeho Nia eT7 a Renaultu Mégane E-Tech totiž ukázali, aký obrovský je rozdiel v spotrebe elektromobilov v letnej a v zimnej prevádzke.

28.11.2022 16:00
debata (10)
Vykurovanie elektromobilu výrazne zvyšuje jeho... Foto: ADAC
ADAC - elektromobily v zime Vykurovanie elektromobilu výrazne zvyšuje jeho priemernú spotrebu v mrazivom počasí, a tým skracuje aj jeho dojazd.

Do rúk expertov konzorcia Green NCAP, ktoré hodnotí autá z pohľadu ich vplyvu na životné prostredie, sa v najnovšom kole dostali tri nové elektromobily. Náročnými skúškami prešli Tesla 3 so 60 kWh batériou a zadným náhonom (208 kW), čínske Nio eT7 s obrovským akumulátorom s kapacitou až 100 kWh a dvojicou elektromotorov (480 kW) a tiež nový Renault Mégane E-Tech s batériou s kapacitou 60 kWh a predným náhonom (160 kW). Asi neprekvapí, že všetky boli ocenené piatimi zelenými hviezdičkami, čo je maximum, podobne ako pri hodnotení bezpečnosti. Rozdiely tu ale predsa len sú.

Nissan Leaf - batérie Čítajte viac JATO: Hmotnosť áut desivo rastie. Najmä v ‘elektrickej‘ Európe

Víťazom sa vďaka brilantnej aerodynamike stala Tesla 3 so ziskom 9,8 bodu z desiatich. S identickým hodnotením 9,6 bodu nasledovalo luxusné Nio eT7 a Renault Mégane E-Tech. Nás však zaujalo čosi iné. Green NCAP totiž uviedlo aj rozdiel v spotrebe týchto modelov v teste v bežných tepelných podmienkach (23°C) a pri mínus siedmich stupňoch Celzia. Pozná to každý majiteľ elektromobilu. Teraz tu však máme relevantné údaje, ktoré možno prekvapia aj ich. Priemerná spotreba Tesly je 17,9 kWh, ale pri teplote –7°C vzrastie o 72 %. Podobne je to pri Niu. Najväčší rozdiel ale ukázal Renault Mégane E-Tech s rozdielom až 78 %. Tomu zodpovedá aj rozdiel v dojazde.

Izera - elektromobil Poľsko 2022 Čítajte viac Izera: Poliaci predstavili prvé elektromobily ‘na uhlie‘

Táto gigantická odchýlka je spôsobená vykurovaním kabíny. Preto Green NCAP apeluje na výrobcov elektromobilov, aby zlepšili účinnosť vykurovania. To je však naozaj ťažká úloha. Vyplýva to totiž zo samotnej podstaty elektrického pohonu – vysokej účinnosti nad 90 % v porovnaní s maximálnou účinnosťou 40 % pri spaľovacích motoroch. Jednoducho, kým spaľovacie motory premenia takmer 60 % energie paliva na odpadové teplo, elektromobil ho nemá odkiaľ vziať. Absolútna väčšina energie na vykurovanie v kabíne tak musí pochádzať z batérie. Riešením sú tepelné čerpadlá, ale ako vidieť, ani ony nedokážu zázraky. Vybavené nimi bola aj trojica testovaných modelov.

Ako sa zvyšuje spotreba elektromobilu v mrazoch

Model Spotreba na 100 km pri 23 °C Dojazd pri 23°C Spotreba na 100 km pri –7 °C Dojazd pri –7 °C
Tesla 3 (60 kWh) 17,9 kWh 390 km 28,5 kWh 242 km
Nio eT7 (100 kWh) 20 kWh 530 km 30,4 kWh 337 km
Renault Mégane E-Tech (60 kWh) 19,8 kWh 359 km 30,0 kWh 226 km

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #zima #Green NCAP #spotreba elektromobilov
Články podľa značiek