Čo je vlastne ideálne rodinné auto? Malo by byť cenovo relatívne dostupné, dostatočne priestranné v kabíne aj v kufri, samozrejme bezpečné a tiež úsporné. Túto charakteristiku zväčša spĺňajú tradičné kombi, SUV, MPV ale aj malé dodávky na hranici osobných a úžitkových áut. Na trhu je ich obrovský výber. Lenže ak nechcete mať pod kapotou spaľovací motor, pole sa radikálne zúži. Prišiel na to aj nemecký autoklub ADAC, ktorý sa snažil nájsť ideálne rodinné elektromobily. Dal si niekoľko kritérií.
Čítajte viac Zlátanina? Pozrite sa na nezmysly v slovenskom pláne rozvoja elektromobilityV prvom rade požadoval bezpečnosť, ktorú reprezentoval zisk aspoň 80 % v ochrane detí v testoch Euro NCAP. Druhým kritériom bola veľkosť kufra, do ktorého sa musí zmestiť aspoň jeden detský kočík. Treťou požiadavkou bola užitočná hmotnosť minimálne 350 kg. Dojazd stanovil nemecký autoklub na aspoň 250 km. ADAC tiež určil maximálnu cenu 55 000 eur. Preto z výberu vypadli luxusné elektromobily typu BMW iX alebo Mercedes-Benz EQV, ktoré majú síce veľký kufor, priestranný interiér aj solídny dojazd, ale pre väčšinu populácie sú absolútne nedostupné. Napokon aj stanovený cenový limit je za hranicou väčšiny bežných európskych rodín.
Čo z tohto sita vypadlo? ADAC v prvom rade rýchlo zistil, že medzi elektromobilmi nenájdete žiadne klasické kombi. Je tu síce čínske MG5, ale to bolo paradoxne diskvalifikované kvôli malému kufru. Jednoducho, kočík sa doň nezmestil. Ukázalo sa, že rodiny môžu vyberať v podstate len medzi SUV a malými elektrickými dodávkami. Najmä druhá kategória presvedčuje vynikajúcou cenou a veľkorysými úžitkovými vlastnosťami, ale to platí len pre ich verzie so spaľovacím motorom. Ako elektromobily na tom nie sú dobre z dôvodu krátkeho dojazdu.
Čítajte viac Green NCAP: V mrazoch rastie spotreba elektrických áut aj o 70 %ADAC uvádza ako príklad Citroën ë-Berlingo a jeho súrodencov Opel Combo-e Life či Peugeot e-Rifter. Zmestí sa do nich síce 2 126 litrov nákladu, ale majú normovaný dojazd len 285 km. A ako ADAC zistil vo svojom ecoteste, v realite je to len 215 km. V zime a na diaľnici ešte menej. Rodinnú dovolenku s takýmto autom považuje autoklub za prakticky nemožnú, pokiaľ si na samotnú cestu nevyhradíte niekoľko dní. Elektrické SUV majú zas iný problém, sú jednoznačne najdrahšie.
Taký VW ID.5 má kufor s objemom 534 litrov, reálny dojazd 400 km potvrdený v ecoteste, ale je o 10 000 eur drahší ako Citroën ë-Berlingo. Už základná verzia stoj 48 000 eur. ADAC preto končí svoj výber tak trochu alibisticky. Tvrdí, že je ťažké určiť víťaza a že je dôležité poznať svoje vlastné potreby. Napriek tomu uvádza v tabuľke 20 modelov, ktoré považuje za kandidátov na rodinný elektromobil. Ale s poznámkou, že na ideálne elektrické auto pre rodinu stále čakáme.
To je síce pravda, ale nechápeme prečo ADAC vynechal v zozname napríklad Škodu Enyaq iV 80 s väčšou batériou, ktorá sa tiež zmestí do jeho cenového limitu. Výber vám však minimálne pomôže zorientovať sa v súčasnej ponuke.
Toto je 20 rodinných elektromobilov podľa autoklubu ADAC
Značka | Model | Karoséria | Cena (€) | Výkon (kW) | Dojazd (km) | Základný objem kufra (l) | Max. objem kufra (l) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Audi | Q4 40 e-tron | SUV | 52 000 | 150 | 514 | 520 | 1 490 |
BYD | Atto 3 EV | SUV | 43 000 | 150 | 420 | 440 | 1 338 |
Citroën | e-Berlingo | Malá dodávka | 38 000 | 100 | 285 | 571 | 2 126 |
Citroën | e-C4 | SUV | 37 000 | 100 | 354 | 380 | 1 250 |
CUPRA | Born (58 kWh) | Hatchback | 40 000 | 150 | 425 | 385 | 1 267 |
Hyundai | IONIQ 5 (77,4 kWh) | SUV | 47 900 | 168 | 507 | 527 | 1 587 |
KIA | EV6 (77,4 kWh) | SUV | 51 000 | 168 | 528 | 490 | 1 300 |
KIA | Niro EV (64,8 kWh) | SUV | 48 000 | 150 | 460 | 475 | 1 392 |
Nissan | Leaf (62 kWh) e+ | Hatchback | 42 000 | 160 | 385 | 394 | 790 |
Opel | Combo-e Life | Malá dodávka | 44 000 | 100 | 285 | 597 | 2 126 |
Peugeot | e-2008 | SUV | 38 000 | 100 | 341 | 405 | 1 467 |
Peugeot | e-Rifter | Malá dodávka | 42 000 | 100 | 279 | 571 | 2 126 |
Polestar | 2 SM (69 kWh) | Hatchback | 48 000 | 170 | 477 | 405 | 1 095 |
Renault | Mégane E-TECH | SUV | 42 000 | 96 | 300 | 389 | 1 332 |
Skoda | Enyaq iV 60 | SUV | 43 000 | 132 | 405 | 585 | 1 710 |
Tesla | Model 3 | Liftback | 53 000 | 239 | 491 | 561 | 720 |
Volvo | C40 Recharge PE | SUV | 49 000 | 170 | 423 | 413 | 1 205 |
VW | ID.3 | Hatchback | 39 000 | 150 | 429 | 385 | 1 267 |
VW | ID.4 | SUV | 47 000 | 150 | 531 | 543 | 1 575 |
VW | ID.5 | SUV | 48 000 | 128 | 534 | 549 | 1 561 |