ADAC hľadal ideálny rodinný elektromobil. Našiel 20 kandidátov, no nie víťaza

Vybrať rodinné auto nie je problém. Ak však nechcete mať pod kapotou spaľovací motor, začína to byť oveľa zložitejšie. Nemecký autoklub ADAC napriek tomu našiel 20 kandidátov, no priznáva, že bez kompromisov to nejde.

30.11.2022 06:00
debata (10)
Medzi kandidátmi na rodinný elektromobil... Foto: Škoda-Auto
Škoda Enyaq iV - 2020 Medzi kandidátmi na rodinný elektromobil nenájdete žiadne kombi. Prím hrajú SUV. Ako napríklad Škoda Enyaq iV alebo VW ID.4 a ID.5.

Čo je vlastne ideálne rodinné auto? Malo by byť cenovo relatívne dostupné, dostatočne priestranné v kabíne aj v kufri, samozrejme bezpečné a tiež úsporné. Túto charakteristiku zväčša spĺňajú tradičné kombi, SUV, MPV ale aj malé dodávky na hranici osobných a úžitkových áut. Na trhu je ich obrovský výber. Lenže ak nechcete mať pod kapotou spaľovací motor, pole sa radikálne zúži. Prišiel na to aj nemecký autoklub ADAC, ktorý sa snažil nájsť ideálne rodinné elektromobily. Dal si niekoľko kritérií.

electric Čítajte viac Zlátanina? Pozrite sa na nezmysly v slovenskom pláne rozvoja elektromobility

V prvom rade požadoval bezpečnosť, ktorú reprezentoval zisk aspoň 80 % v ochrane detí v testoch Euro NCAP. Druhým kritériom bola veľkosť kufra, do ktorého sa musí zmestiť aspoň jeden detský kočík. Treťou požiadavkou bola užitočná hmotnosť minimálne 350 kg. Dojazd stanovil nemecký autoklub na aspoň 250 km. ADAC tiež určil maximálnu cenu 55 000 eur. Preto z výberu vypadli luxusné elektromobily typu BMW iX alebo Mercedes-Benz EQV, ktoré majú síce veľký kufor, priestranný interiér aj solídny dojazd, ale pre väčšinu populácie sú absolútne nedostupné. Napokon aj stanovený cenový limit je za hranicou väčšiny bežných európskych rodín.

Alternatívou pre rodinu by mohli byť aj malé... Foto: Martin Domček, Pravda
Citroën ë-Berlingo (2022) Alternatívou pre rodinu by mohli byť aj malé elektrické dodávky ako napríklad Citroën ë-Berlingo. Lenže tie majú extrémne krátky dojazd.

Čo z tohto sita vypadlo? ADAC v prvom rade rýchlo zistil, že medzi elektromobilmi nenájdete žiadne klasické kombi. Je tu síce čínske MG5, ale to bolo paradoxne diskvalifikované kvôli malému kufru. Jednoducho, kočík sa doň nezmestil. Ukázalo sa, že rodiny môžu vyberať v podstate len medzi SUV a malými elektrickými dodávkami. Najmä druhá kategória presvedčuje vynikajúcou cenou a veľkorysými úžitkovými vlastnosťami, ale to platí len pre ich verzie so spaľovacím motorom. Ako elektromobily na tom nie sú dobre z dôvodu krátkeho dojazdu.

ADAC - elektromobily v zime Čítajte viac Green NCAP: V mrazoch rastie spotreba elektrických áut aj o 70 %

ADAC uvádza ako príklad Citroën ë-Berlingo a jeho súrodencov Opel Combo-e Life či Peugeot e-Rifter. Zmestí sa do nich síce 2 126 litrov nákladu, ale majú normovaný dojazd len 285 km. A ako ADAC zistil vo svojom ecoteste, v realite je to len 215 km. V zime a na diaľnici ešte menej. Rodinnú dovolenku s takýmto autom považuje autoklub za prakticky nemožnú, pokiaľ si na samotnú cestu nevyhradíte niekoľko dní. Elektrické SUV majú zas iný problém, sú jednoznačne najdrahšie.

Jediným elektrickým kombi na trhu je MG5. Lenže... Foto: MG
MG 5 SW - 2021 Jediným elektrickým kombi na trhu je MG5. Lenže má taký malý kufor, že nesplnilo kritériá ADAC-u.

Taký VW ID.5 má kufor s objemom 534 litrov, reálny dojazd 400 km potvrdený v ecoteste, ale je o 10 000 eur drahší ako Citroën ë-Berlingo. Už základná verzia stoj 48 000 eur. ADAC preto končí svoj výber tak trochu alibisticky. Tvrdí, že je ťažké určiť víťaza a že je dôležité poznať svoje vlastné potreby. Napriek tomu uvádza v tabuľke 20 modelov, ktoré považuje za kandidátov na rodinný elektromobil. Ale s poznámkou, že na ideálne elektrické auto pre rodinu stále čakáme.

To je síce pravda, ale nechápeme prečo ADAC vynechal v zozname napríklad Škodu Enyaq iV 80 s väčšou batériou, ktorá sa tiež zmestí do jeho cenového limitu. Výber vám však minimálne pomôže zorientovať sa v súčasnej ponuke.

Toto je 20 rodinných elektromobilov podľa autoklubu ADAC

Značka Model Karoséria Cena (€) Výkon (kW) Dojazd (km) Základný objem kufra (l) Max. objem kufra (l)
Audi Q4 40 e-tron SUV 52 000 150 514 520 1 490
BYD Atto 3 EV SUV 43 000 150 420 440 1 338
Citroën e-Berlingo Malá dodávka 38 000 100 285 571 2 126
Citroën e-C4 SUV 37 000 100 354 380 1 250
CUPRA Born (58 kWh) Hatchback 40 000 150 425 385 1 267
Hyundai IONIQ 5 (77,4 kWh) SUV 47 900 168 507 527 1 587
KIA EV6 (77,4 kWh) SUV 51 000 168 528 490 1 300
KIA Niro EV (64,8 kWh) SUV 48 000 150 460 475 1 392
Nissan Leaf (62 kWh) e+ Hatchback 42 000 160 385 394 790
Opel Combo-e Life Malá dodávka 44 000 100 285 597 2 126
Peugeot e-2008 SUV 38 000 100 341 405 1 467
Peugeot e-Rifter Malá dodávka 42 000 100 279 571 2 126
Polestar 2 SM (69 kWh) Hatchback 48 000 170 477 405 1 095
Renault Mégane E-TECH SUV 42 000 96 300 389 1 332
Skoda Enyaq iV 60 SUV 43 000 132 405 585 1 710
Tesla Model 3 Liftback 53 000 239 491 561 720
Volvo C40 Recharge PE SUV 49 000 170 423 413 1 205
VW ID.3 Hatchback 39 000 150 429 385 1 267
VW ID.4 SUV 47 000 150 531 543 1 575
VW ID.5 SUV 48 000 128 534 549 1 561

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #elektromobily
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek