Prečo tachometre ‘klamú‘? Je to vlastne povinné

Údaj na tachometri auta väčšinou neukazuje skutočnú rýchlosť. Všimnúť si to môžete pri porovnaní s údajmi GPS. Nie je to ale chyba. Palubná elektronika sa smie mýliť, ale iba jedným smerom.

01.12.2022 06:00
debata (12)
Tachometre ukazujú väčšinou vyššiu rýchlosť než... Foto: Robert Hüttner, Pravda
tachometer, auto, kilometre Tachometre ukazujú väčšinou vyššiu rýchlosť než je tá reálna. Za volantom by ste sa na to ale spoliehať nemali, pretože moderné autá merajú rýchlosť oveľa presnejšie, než si myslíte.

Nepresnosť tachometrov vlastne nie je nepresnosťou. Vychádza z európskych homologizačných predpisov. Tie jasne hovoria, že tachometer môže mať odchýlku. Ale pozor! Mýliť sa môže len jedným smerom. Nikdy nesmie ukazovať menšiu rýchlosť, než je tá skutočná. Samozrejme, kvôli bezpečnosti. Aby sa tak nestalo, výrobcovia áut nastavujú tachometre s rezervou. Tá môže byť naozaj veľká. Definuje ju nasledujúci vzorec – 0 ≤ V1 – V2 ≤ (V2/10) + 4 km/h – kde V1 je rýchlosť na tachometri a V2 tá skutočná.

Legislatíva teda udáva, že odchýlka medzi skutočnou a indikovanou rýchlosťou môže byť až 10 % a k tomu je možné ešte pripočítať 4 km/h. Takže pri skutočnej rýchlosti 100 km/h je podľa zákona stále v norme, ak tachometer ukazuje údaj 114 km/h. Pri diaľničnej stotridsiatke to môže byť až 147 km/h. Táto „nepresnosť“ má teda presné pravidlá. Ale za volantom by ste sa na to spoliehať nemali, pretože moderné autá merajú rýchlosť oveľa presnejšie, než si myslíte. Šinúť si to teda stoštyridsiatkou sa nemusí vyplatiť.

thrust Čítajte viac Pokorený extrém: Pred 25 rokmi po prvýkrát prekonalo auto rýchlosť zvuku

Tachometre síce stále ukazujú vyššiu rýchlosť, než je tá skutočná, ale rozdiely nie sú také dramatické ako v minulosti. Niektoré autá dokážu dokonca využívať pri meraní rýchlosti GPS signál alebo dokonca kalkulovať s opotrebením pneumatík, ktoré doteraz realitu skresľovalo. Menší obvod opotrebovaného plášťa totiž rozdiel medzi deklarovanou a skutočnou rýchlosťou ešte zväčšoval. Vďaka ABS dnes ale autá porovnávajú otáčky jednotlivých kolies a tým vedia odhadnúť aj ich priemer a korigovať chybu tachometra.

Príliš veľká odchýlka je síce legálna z hľadiska homologizácie, ale je nevýhodou pri crashtestoch Euro NCAP. Bezpečnostné konzorcium autám, ktoré nadhodnocujú rýchlosť o viac ako 10 %, strháva body. Jednoducho preto, že takáto tolerancia by mohla vodičov zvádzať k prekračovaniu rýchlostných limitov s pocitom, že aj tak idú v rámci predpisov. V moderných autách sa tak rozdiel medzi tachometrom a realitou pohybuje asi na úrovni piatich percent a menej. Jednoducho, výrobcovia nechcú v hone na päť hviezdičiek riskovať.

Odometer - kontrola Čítajte viac V ktorých krajinách sa najviac stáčajú kilometre? V Nemecku viac ako na Slovensku

Veľké odchýlky však môžu vzniknúť aj z oveľa prozaickejších dôvodov, než je kalkulovaná tolerancia, opotrebenie plášťov alebo ich nedostatočné nahustenie. Napríklad pri „tuningu“ kolies. Ak zvolíte iný rozmer disku a pneumatík, než predpisuje výrobca a tým zmeníte obvod kolesa, tachometer bude ukazovať nezmysly. Najhorším prípadom je, ak má koleso väčší priemer. Potom bude deklarovaný údaj nižší, než rýchlosť, ktorou sa práve pohybujete. Rovnako môže dôjsť k chybám pri nesprávnej montáži prístrojového panela.

Nech je už odchýlka tachometra smerom nahor akákoľvek, a s toleranciou približne 3 km/h počítajú aj policajné radary, nemali by ste sa s rýchlosťou zahrávať. Lepšie je vždy dať dole nohu z plynu než naň tlačiť. Nejde o pokutu, ale o vašu bezpečnosť. Pomalšia jazda tiež znamená nižšiu spotrebu paliva, takže dokonca ušetríte.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlosť #tachometer
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek