Tento rok bol v crashtestoch naozaj rušný. Najmä jeho záver. Len koncom novembra zverejnilo Euro NCAP výsledky bezpečnostných skúšok 15 nových áut a teraz tu máme ďalšie kolo, v ktorom sa zúčastnilo 14 áut. Dôvodom je, že v budúcom roku Euro NCAP kritériá sprísni, a tak chceli automobiloví výrobcovia stihnúť testy ešte v závere tohto. „V roku 2023 zavádzame nové hodnotenie autonómneho núdzového brzdenia (AEB) pri interakcii s motocyklom, ako aj nové scenáre pasívnej bezpečnosti pre chodcov a cyklistov. Toto je nevyhnutný pokrok v oblasti bezpečnosti pre najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky,“ povedal Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP.
Ako to teda dopadlo? Zo 14 modelov získalo až desať plný počet piatich hviezdičiek. Bezpečnostné konzorcium vyzdvihuje najmä luxusný elektrický sedan Lucid Air, ktorý mal v testoch Euro NCAP premiéru. Rozhodne nesklamal. Podobne je to aj s čínskymi nováčikmi. Plný počet má totiž crossover Chery Omoda 5, čínske MPV Maxus Mifa 9 aj SUV MG 4 Electric. Skvelé výsledky dosiahli tiež dvojčatá Ford Ranger/VW Amaroq – pikapy, ktoré sú výsledkom spoločného vývoja. Na plné skóre dosiahol aj elektrický VW ID. Buzz s relatívne krátkou deformačnou zónou. O to viac zaráža 4-hviezdičkové hodnotenie dvoch francúzskych noviniek – crossoverov Citroën C4 X a ambiciózneho Peugeotu 408. Najmä kvôli zaváhaniu v ochrane dospelej posádky.
Peugeot 408 získal v tejto disciplíne priemerných 76 %. O hviezdičku prišli aj Ford Puma a Volkswagen Touran, autá, ktorých výsledky boli prehodnotené na základe aktuálnej metodiky. Kým pri prvom teste to na päť hviezdičiek stačilo, dnes majú o jednu menej. „Rok 2022 bol jedným z najrušnejších rokov. Stretli sme sa s novými výrobcami a novými technológiami. Je jasné, že európski spotrebitelia stále požadujú najvyššiu úroveň bezpečnosti a že dobré hodnotenie v testoch Euro NCAP považujú aj výrobcovia áut stále za rozhodujúce kritérium pre úspech,“ komentoval ostatný rok Michiel van Ratingen.