Za staršie si priplatíme. Pozrite, ako sa menia poplatky za prihlásenie auta

Zmenu registračných poplatkov poslanci schválili potichu a trápne. Ako pozmeňujúci návrh k zákonu o zdanení stavby plynovodu.

04.01.2023 06:00
predaj áut, nové autá, Foto:
Po novom sa registračný poplatok nebude odvíjať od veku auta, ale od emisnej triedy.
debata (22)

Poplatky za registráciu áut by sa mali zásadne zmeniť. Doteraz bol princíp jednoduchý – čím vyšší malo auto výkon, tým vyšší bol poplatok. Pri starších autách sa ešte uplatňoval prepočítavací koeficient, založený na veku vozidla. Úmerne s vekom auta sa vďaka nemu registračný poplatok znižoval – a to pomerne výrazne.

Staršie zdražejú

Pre názornosť skúsme príklad. Ak si teraz kúpite novú Škodu Octavia 2.0 TDI s výkonom 147 kW, tak registračný poplatok bude 870 eur (suma platí pre vozidlá s výkonom od 143 do 154 kW) a tá sa vynásobí koeficientom 1,0 (nové vozidlo). Registračný poplatok teda bude 870 × 1,0, čiže 870 eur.

Ak si však napríklad kúpite Octaviu RS z roku 2007 s výkonom 147 kW, tak základný poplatok 870 eur (suma platí pre vozidlá s výkonom od 143 do 154 kW) sa vynásobí koeficientom 0,07 (platí pre vozidlá vo veku od 15 do 16 rokov). Za registráciu tohto auta s rovnakým výkonom, len výrazne staršieho, teda zaplatíte 870 × 0,07, číže necelých 61 eur.

Mnohým sa tento princíp nepáčil, pretože motivoval ku kúpe starších neekologických vozidiel. Po novom zostáva základná suma, odvíjajúca sa od výkonu auta rovnaká ako doteraz. Koeficient, odvodený od veku sa však zmení na koeficient, odvodený od emisnej normy auta. Čím bude staršie a „špinavšie“, tým bude poplatok vyšší, presnejšie vyšší bude prepočítavací koeficient.

Ekológia namiesto veku

Zostaňme pri „našej“ Octavii RS z roku 2007, ktorá spĺňa emisnú normu Euro 4. Pri nej sa po novom registračný poplatok bude rátať takto: 870 eur (suma platí pre vozidlá s výkonom od 143 do 154 kW) x 0,7 (ekologický koeficient pre vozidlá spĺňajúce emisnú normu Euro 4). Takže nový registračný poplatok bude 870 × 0,7, čo je 609 eur. Za registráciu Octavie RS s výkonom 147 kW by mal jej nový majiteľ do apríla zaplatiť 61 eur, neskôr 609 eur, teda o 548 eur viac.

ŠPZ, EČV, ECV Čítajte viac „Ešpézetky“ tak ako ich poznáme, končia

Nové poplatky by sa mali totiž uplatňovať od 1. apríla 2023 a ako vidíte aj z vyššie uvedeného príkladu, výrazne sa zvýšia pre staršie vozidlá a klesnú pre nové vozidlá. Je to teda presne opačný princíp, než sa uplatňoval doteraz.

Pre elektromobily a plug-in hybridy bude napríklad prepočítavací koeficient 0,2, pre spaľovacie autá, spĺňajúce najnovšiu emisnú normu (resp. normu Euro 6d Temp a 6d) bude 0,3. Avšak napríklad pre autá spĺňajúce len emisnú normu Euro 4 (platnú od januára 2005) bude 0,70 a pre vyše 30 rokov staré autá vyhovujúce emisnej norme Euro 1 bude 1,00.

Minimálny registračný poplatok bude aj naďalej 33 eur. Pre veterány, respektíve autá staršie ako 40 rokov bude koeficient znížený na 0,1.

Takže ešte jeden príklad. Ak si kúpite nový silný elektromobil s výkonom 254 kW, zaplatíte teoreticky od apríla registračný poplatok 780 eur (3 900 × 0,2). Ak si v rovnakom čase kúpite nové benzínové auto s týmto výkonom, registračný poplatok bude 1 170 eur (3 900 × 0,3). Ak si však kúpite jazdené auto z roku 2005 s identickým výkonom, registračný poplatok bude 2 730 eur (3 900 × 0,7).

(Podrobnosti aj s tabuľkami koeficientov a návodom, ako registračné poplatky porovnať uvádzame v druhej časti tohto článku.)

Divné maniere

Nakoľko je to spravodlivé a lepšie, je na individuálnom posúdení každého. Problém je však inde. A to v spôsobe prijatia tejto zmeny. Namiesto riadneho legislatívneho procesu (ktorý by trval mesiace) poslanci na decembrovom rokovaní o zákone o dani z osobitnej stavby z dielne poslancov Vetráka, Libu, Nemca a Szőllősa predložili pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Viskupiča a zákon o zdanení plynovodov zrazu mení aj registračné poplatky vozidiel. Rovnako bol k tomu zákonu „pridaný“ aj pozmeňujúci návrh, rušiaci koncesionárske poplatky.

policajti, kontrola, vodičský Čítajte viac Pozor na staré vodičáky, vydané do apríla 2004. Platia len do konca roka 2023

"Medzi plynovodom, veteránmi a rozhlasom obsahový súvis neexistuje,“ upozorňuje advokát Jakub Berthoty. „Som presvedčený, že by pani prezidentka nemala Zákon podpísať, pretože neboli pri jeho prijímaní dodržané legislatívne pravidlá… Ak chcú poslanci zásadne meniť spoločenské pravidlá, ktoré sa dotknú každého občana, musí k tomu prebehnúť riadny legislatívny proces a nie to robiť cez legislatívny prílepok schovaný za iným zákonom,“ hovorí Berthoty.

Prezidentka napokon zákon o dani z osobitnej stavby vetovala – aj keď nie kvôli registračným poplatkom, takže je na poslancoch, či bude opäť schválený aj s vyššie uvedenými zmenami.

Ak vás zmeny poplatkov zaujímajú viac a chcete si porovnať nové a staré poplatky, je to jednoduché. V ďalšej časti článku uvádzame tabuľky s poplatkom, odvíjajúcim sa od výkonu vozidla, koeficientom založenom na veku a koeficientom, založenom na emisnej triede.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #evidencia vozidiel #registračné poplatky #registračná daň
Články podľa značiek