Rana pre elektromobilistov: Nabíjanie je opäť drahšie, aj 14 eur na 100 km!

Bolo naivné si myslieť, že zvýšenie cien elektrickej energie sa nedotkne majiteľov elektromobilov. Ceny za nabíjanie zvýšili od začiatku roka dvaja najväčší prevádzkovatelia nabíjacích staníc. Oplatí sa to vôbec ešte?

09.01.2023 06:00
debata (88)
So zdražovaním nabíjania sa začína vytrácať... Foto: Nissan
elektromobil - nabíjanie So zdražovaním nabíjania sa začína vytrácať jedna z najväčších výhod elektromobilov – nižšie prevádzkové náklady. Naproti tomu ceny benzínu a nafty v posledných mesiacoch klesajú.

Samozrejme, ak nabíjate elektromobil doma, je používanie elektrického auta nákladovo stále výhodnejšie ako vozidla s klasickým spaľovacím motorom. Veľa motoristov je však odkázaných na sieť verejných nabíjacích staníc. Najmä ľudia na sídliskách. A pre nich nemáme dobré správy. Kým ceny elektrickej energie pre domácnosti sú zastropované, tie na nabíjacích staniciach musia reagovať na nárast cien, i keď nákup energie majú operátori zväčša ošetrený dlhodobými zmluvami. Do nového roka sa tak majitelia elektromobilov zobudili zároveň aj do roka drahšieho nabíjania.

NAF - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac Ako 'nezabiť' elektromobil v zime? Tu je 10 rád

Ceny upravili obaja najväčší prevádzkovatelia nabíjacích sietí – GreenWay a ZSE Drive. Nejde o drobné, najmä ak z vašej peňaženky samotné elektromobily vytiahnu hneď na začiatku výrazne viac prostriedkov. Uveďme príklad. Benzínový Peugeot 208 1,2 PureTech (96 kW) s automatickou prevodovkou vo výbave Allure Pack stojí 23 290 eur, no za jeho elektrického pendanta s podobným výkonom 100 kW a v rovnakom stupni vybavenia zaplatíte až 35 390 eur.

Zdražil GreenWay a ZSE Drive

GreenWay zvýšil sadzby vlastne už v novembri. V priemere o 0,06 až po 0,18 eura za kilowatthodinu v závislosti od paušálu. Najviac sa však zdraženie dotkne užívateľov v programe Standard bez mesačného paušálu a bez predplatených kilowatthodín. Tu zdraželo pomalé AC nabíjanie o 0,12 € na 0,42 e za kWh a rýchle DC nabíjanie o 0,15 až 0,18 € na výsledných 0,65 až 0,78 €. Ešte horšie sú na tom neregistrovaní užívatelia. Za jednorazové nabitie budú platiť od 0,46 (AC) až po 0,85 € (DC nad 100 kW) za kilowatthodinu. Drahšie je ale aj nabíjanie pre užívateľov paušálových programov Energia Plus a Energia Max. Tu narástli ceny za kilowatthodinu pre všetky typy nabíjania priemerne o 10 centov. Ceny za predplatenú energiu sa ale nemenili. Paušál Energia Plus stojí naďalej 9,90 € a Energia Max 29,90 €. Cenník siete ZSE Drive išiel tiež nahor.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Raj elektromobilov? V Nórsku je ich nabíjanie už drahšie, než tankovanie nafty

Neregistrovaní užívatelia a užívatelia programu Eco bez paušálu zaplatia za jednu kWh AC aj DC nabíjania o 10 centov viac ako do konca vlaňajšieho roka. AC nabíjanie vyjde na 0,49, respektíve 0,39 €/kWh. Rýchlejšie DC nabíjanie je ešte o 10 centov drahšie – 0,59, respektíve 0,49 €. Pri paušálnom programe Partner sa cena paušálu (11,90 €) nemenila, o 10 centov však vzrástla cena za pomalé AC nabíjanie – z 0,19 na 0,29 €/kWh po prečerpaní paušálu, v ktorom máte predplatených 40 kWh ( 0,20 €/kWh). Pri najvyššom programe Flat so 400 predplatenými kWh však došlo k viacerým zmenám. V prvom rade samotný paušál zdražel až o 20 eur až na 89 eur. Tým vzrástla cena za kWh z pôvodných 0,17 € na 0,22 €. Po prečerpaní platíte o desať centov viac za pomalé AC aj rýchle DC nabíjanie (0,29 €/kWh). Nemení sa len cena ultrarýchleho nabíjania, ktorá je tiež 0,29 €.

Má to ešte zmysel?

Zdražovanie nabíjania neprispeje na Slovensku, ktoré už od roku 2019 nemá akékoľvek dotácie na nákup elektromobilov, k popularite elektrických áut. Majitelia elektromobilov odkázaní na verejné nabíjačky prichádzajú totiž o jednu z mála výhod elektromobility – nižšie prevádzkové náklady. Ak si nezvolia žiaden paušál, stráca pre nich elektromobil význam. Jednak je výrazne drahší ako auto na benzín a jeho náklady na energiu sa začínajú vyrovnávať nákladom za palivo. V sieti ZSE Drive miniete pri nabíjaní (DC 50 kW) bez registrácie, pri vozidle s priemernou spotrebou 20 kWh na 100 km, takmer 12 eur na 100 km. To je viac ako pri naftovom aute s priemernou spotrebou šesť litrov na 100 km.

ADAC - elektromobily v zime Čítajte viac Green NCAP: V mrazoch rastie spotreba elektrických áut aj o 70 %

Pri nabíjaní v sieti GreenWay za tých istých podmienok vás 100 km jazdy vyjde dokonca až na 14 eur. Výber paušálu je teda nevyhnutný. Stále však zostávajú nevýhodou málo transparentné ceny, roaming pri využívaní partnerských sietí, kde ste „pokutovaný“, podobne ako v minulosti za volanie do inej siete mobilného operátora. To nabíjanie opäť predražuje. Útechou môže byť fakt, že od apríla budú elektromobily zvýhoidnené nižším poplatkom za registráciu auta. Po novom sa nebude totiž vypočítavať na základe výkonu a veku vozidla, ale na základe výkonu a emisnej triedy auta. Bezemisné elektromobily sa budú potom prepočítavať najvýhodnejším koeficientom.

Cenník nabíjania ZSE Drive

Program Mesačný paušál Voľné kWh AC DC DC (ultrarýchle)
Drive Guest 0 € 0,49 € 0,59 € 0,69 €
Drive Eco 0 € 0,39 € 0,49 € 0,59 €
Drive Partner 11,90 € 40 kWh (0,29 €/kWh) 0,29 € 0,29 € 0,39 €
Drive Flat 89,00 € 400 kWh (0,22 €/kWh) 0,29 € 0,29 € 0,29 €

Cenník nabíjania Greenway

Program Mesačný paušál Voľné kWh AC/DC (do 25 kW) DC (od 25 do 100 kW) DC (nad 100 kW)
Jednorazové nabíjanie 0 € 0,46 0,70 0,85
Energia Standard 0 € 0,42 € 0,65 € 0,78 €
Energia Plus 9,90 € 30 kWh (0,33 €/kWh) 0,42 € 0,65 € 0,78 €
Energia MAX 29,90 € 100 kWh (0,29 €/kWh) 0,26 € 0,46 € 0,52 €

© Autorské práva vyhradené

88 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #GreenWay #nabíjanie #nabíjanie elektromobilov #ZSE Drive #ceny nabíjania
Články podľa značiek