Ceny kurzov v autoškolách ‘vystrelili do nebies‘. Pozrite si ich prehľad

Ceny kurzov vo väčších mestách už prekročili tisíceurovú hranicu. Je predpoklad, že budú rásť aj v roku 2023.

11.01.2023 06:00 , aktualizované: 15:59
autoškola, doprava, auto Foto: ,
Okrem rastu cien sa od apríla zásadne mení aj spôsob vykonávania záverečných testov.
debata (24)

Článok sme na niekoľkých miestach aktualizovali o vyjadrenia Jozefa Rohaľa, predsedu predstavenstva Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA).

Ak mal niekto v roku 2015 zaplatiť za kurz pre získanie vodičského oprávnenia 400 eur, tak nad touto ponukou „ohŕňal nos“ a radšej sa popozeral po inej, pretože s trochou šťastia ste vtedy mohli nájsť podobný kurz aj za 3 stovky.

V rokoch 2018 – 2019 by sa však po kurze za cenu 400 eur len tak zaprášilo, štandardom boli totiž ceny na úrovni 700 eur. V roku 2021 sa už nikto nedivil ponukám kurzov za 800 až 850 eur. Máme tu začiatok roku 2023 a ceny v autoškolách už vo väčších mestách atakujú magickú tisíceurovú hranicu. A toto zdražovanie bude pravdepodobne pokračovať.

Prečo ceny rastú

Čo všetko je za ním skryté? Má niekoľko dôvodov. Napríklad sa zmenil systém evidencie jázd a od roku 2017 musí mať každé vozidlo autoškoly GPS lokalizáciu. Pomocou nej sa žiak prihlasuje v skúšobnom vozidle a po absolvovaní jazdy sa zas odhlási. Takto sa sleduje to, aby sa „neklamalo na jazdách“ a každý žiak absolvoval presne taký počet hodín, aký je predpísaný. Sprísnili sa aj ďalšie predpisy, ktoré kládli na vybavenie autoškôl vyššie nároky.

autoškola, doprava, auto Čítajte viac Neúspešnosť v autoškolách prudko rastie. Vinníka poznáte, ale neuhádnete

Popritom od roku 2019 začali výrazne rásť ceny áut, najviac sa to prejavilo na malých autách a autách nižšej strednej triedy, ktoré autoškoly používajú najčastejšie. Za posledných 5 rokov tieto autá zdraželi o 30 až 50 percent. Následne prišla pandémia, lockdowny a autoškoly sa kvôli nim ocitli takmer na kolenách. Ak by neprišla pomoc od štátu, mnohé by tu už neboli. Aktuálne sa na prelome rokov prudko zvýšili ceny energií a ďalších vstupov, ktoré zaťažujú aj rozpočet autoškôl.

Aby toho nebolo málo, v prvej polovici uplynulého roka začali prudko rásť ceny pohonných hmôt, ktoré kulminovali na dvojeurovej hranici. Zdražovanie poplatkov bude asi tento rok pokračovať. Dôvody sú dva: zrejme celý nasledujúci rok budeme bojovať s infláciou, ktorá má priamy vplyv na ceny takmer všetkého. Navyše je veľmi pravdepodobné, že ešte aj tento rok bude trvať plošné zdražovanie áut, čo znamená, že pri obnove vozového parku budú výrazne rásť náklady aj prevádzkovateľom autoškôl, ktorí sa už teraz boria s vysokými cenami energií.

Nie všetko je ok

Niektoré autoškoly však túto situáciu trochu zneužívajú. Zostávajú stále pri „pandemickom“ spôsobe výučby, ktorý im znižuje náklady a sústreďujú sa v podstate na jazdy. Potvrdzuje to aj žiačka jednej z bratislavských autoškôl Martina K., ktorá nám povedala: „ Ja som si našťastie kúpila ešte začiatkom pandémie kurz cez zľavový portál za 650 eur. Aktuálne už stojí 850. Jazdy prebiehajú štandardne, aj keď ich je málo v centre a na cvičisku, zväčša jazdíme do širšieho okolia mesta. Keď som sa pýtala na trenažér, vysvetlili mi, že ho majú, ale nepoužívajú, pretože mnohým klientom bolo z neho zle.“ Zároveň by privítala, keby sa inštruktori počas jázd tak často nestriedali, pretože každý má trochu iný prístup.

ŠPZ, EČV, ECV Čítajte viac Takto budú vyzerať nové EČV na autách. Mení sa aj termín nových testov v autoškolách

V jej prípade teda aj po pandémii prebiehala teoretická časť online. „Možno je to praktické, ale ak by niekto nado mnou stál namiesto toho, aby povedal, že teraz máte dve hodiny na testy a výsledky mi pošlite mailom, robila by som ich poctivejšie,“ doplnila. Má aj jednu negatívnu skúsenosť. „V autoškole mi povedali, že organizujú kurz prvej pomoci, bude vtedy a vtedy, bude trvať štyri hodiny a stojí sto eur. Vtedy som to neriešila, brala som to ako povinnú samozrejmosť. Až neskôr som zistila, že takýto kurz môžem absolvovať aj inde a navyše za zlomok tejto sumy.“

A to je pravda, povinný kurz prvej pomoci ponúkajú mnohé autoškoly, najčastejšie sa však jeho suma pohybuje na úrovni 20 až 30 eur. Takže v tomto prípade „cena v zľave“ napokon až tak lacná nebola. Vo väčšine prípadov kurz prvej pomoci nie je zahrnutý v cene, niektoré automobilky ho však v nej už majú. Ak si budete overovať ceny, spýtajte sa na to. Ďalšou vecou, ktorá v cene kurzu nie je zahrnutá prakticky nikde, je 33-eurový poplatok za záverečnú skúšku.

O autoškolách, ktoré sa snažia aktuálne platné pravidlá trochu „ohýbať“ a poskytujú neprimerane nízke ceny vedia aj v Slovenskej komore výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA).

Podľa jej predsedu predstavenstva Jozefa Rohaľa práve týmto školám skomplikuje situáciu nový systém skúšok, keď budú testy generované počítačom a skúška vykonávaná mimo autoškoly a vyhodnocovaná tiež počítačom. „Ak niektoré autoškoly ponúkali výcvik za neprimerane nízku cenu (v snahe získať viac žiakov ako konkurencia) a potom ‚ušetrili na počte hodín‘, vedome klientov klamali a nedodržiavali učebné osnovy, tak porušovali zákon. Práve tieto autoškoly sa prostredníctvom médií ozývajú a podsúvajú pochybnosti a obavy, pretože bez prípravy už nebude možné takéto záverečné skúšky zvládnuť,“ vysvetľuje Rohaľ.

Podľa neho nový systém (ktorý popisujeme v záverečnej časti tohto článku) vyhovuje všetkým poctivým autoškolám, ktoré zodpovedne pripravujú svojich klientov na skúšky pre získanie vodičského oprávnenia a bude vyhovovať aj väčšine budúcich šoférov, ktorí sa na cesty doatanú lepšie teoreticky aj prakticky pripravení.

Aké teda „férové“ ceny aktuálne sú? V piatich slovenských mestách – v Bratislave, Trnave, Žiline, Poprade a v Košiciach – sme si vybrali 5 autoškôl a pozreli sme sa na ich ceny za získanie vodičského oprávnenia skupiny B. Vychádzali sme z verejne dostupných cenníkov, väčšinu cien sme sa snažili aj telefonicky overiť a jednotlivé autoškoly sme vybrali náhodne. Asi neprekvapí, že najdrahšie vychádza získanie vodičského oprávnenia v Bratislave. Tu je detailné porovnanie:

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 24 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #autoškola #vodičské oprávnenie #testy v autoškole
Články podľa značiek