Elektromobilita má byť našou budúcnosťou. Od roku 2035 bude v Európe dokonca zakázané predávať autá so spaľovacími motormi. Ako ale dosiahnuť, aby zákazníci presadli z benzínových a naftových áut do elektromobilov, keď sú ich ceny stále výrazne vyššie? Vysnívaná cenová parita je pritom v nedohľadne. A to aj potom, čo došlo k zdraženiu konvenčných vozidiel. Zdraželi totiž aj elektromobily. A nejde o drobné. Potvrdzuje to aj náš zoznam „najlacnejších“ elektromobilov. Úvodzovky sme dali schválne, pretože za lacné elektromobily považujeme tie, ktoré sa zmestia do úrovne 36 000 eur. Ak by sme túto hranicu znížili čo i len o tisícku, vypadli by hneď dva modely a ak by sme chceli uviesť len elektromobily s cenou do 30 000 eur, ostali by iba tri.
Čo z toho vyplýva? Kým s 36 000 eurami si môžete vyberať z obrovskej plejády klasických áut, i keď zďaleka nie takej, ako pred pár rokmi, keď vám táto suma stačila aj na „nadupané“ SUV s dieselom, automatom a štvorkolkou, vo svete elektromobilov ste s touto sumou doslova chudáci. Tragické je, že výber sa dokonca zužuje. Batériových modelov na trhu síce pribúda, ale sotva si dáte cenový limit, môžte zabudnúť aj na tie, ktoré by ste si ešte pred rokom kúpiť mohli. Uveďme niekoľko príkladov. Honda e stála pri uvedení na trh od 34 990 eur, dnes je to 39 290 eur. Renault Zoe stál ešte začiatkom vlaňajšieho roka 32 200 eur, ale dnes zaň dáte najmenej 39 950 eur. Kia e-Niro začínala vlani na 35 590 eurách, no jej nová generácia štartuje na 45 390 eurách. Škoda Enyaq iV zas zdražela z 36 750 na minimálne 44 830 eur.
Zo zoznamu dostupných elektromobilov vypadlo aj čínske elektrické SUV DongFeng Seres 3, ktorého cena vzrástla z 34 990 na 38 890 eur. V cenníkoch tiež nenájdete pôvodne relatívne lacné elektromobily typu Kia e-Soul, Škoda Citigo-e a VW e-Up!. Jednoducho preto, že sa už nevyrábajú alebo nedodávajú na slovenský trh. Takže na výber je v našej cenovej hladine už len 12 modelov, no aj tie zdraželi. Vrátane najlacnejšieho elektromobilu na našom trhu – Dacie Spring Electric. Jej cena stúpla zo 17 300 na 19 800 eur. Za túto sumu ale dostanete auto s polovičným výkonom (33 kW), polovičnou kapacitou batérie (27 kWh), skromným dojazdom (230 km) a veľmi skromnými rozmermi a výbavou. Spring nemá šancu zohrať rolu rodinného auta.
Podobne je to s druhým najlacnejším elektromobilom – dvojmiestny Smarto ForTwo EQ za 22 760 eur. Oveľa viac ale nezískate ani s Fiatom 500e za 26 900 eur. Je to opäť auto do mesta, čo naznačuje kapacitou batérie len 24 kWh. Ak chcete väčšiu batériu (42 kWh) a dojazd okolo 250 km, musíte siahnuť do peňaženky oveľa hlbšie. Táto verzia 500e štartuje na 32 550 eurách. Ako-tak použiteľné elektromobily preto začínajú až nad hranicou 30 000 eur. Jeden z tromfov je Citroën ë-C4 – praktický hatchback s rozmermi nižšej strednej triedy a relatívne veľkou batériou s kapacitou 50 kWh, ktorá mu dáva dojazd aspoň 258 km. Na tej istej platforme stoja aj ďalšie elektromobily koncernu Stellantis – Opel Corsa-e a Citroën ë-C4 X, Peugeot e-208 a crossover Opel Mokka-e – všetky s cenou do 35 000 eur.
Samozrejme, nie sú lacné, ale vo svete elektromobilov ponúkajú za dané peniaze najviac muziky. Slovom do bitky je aj Nissan Leaf, ktorý má veľmi praktickú karosériu aj najvyšší výkon z uvedených elektromobilov (110 kW), ale v cene do 36 000 eur bude mať len menšiu batériu (39 kWh). Raritou je elektrický Citroën ë-Berlingo, o ktorého praktickosti nemožno pochybovať, no zmieriť sa treba s kratším dojazdom – v ideálnych podmienkach 280 km. Na to ale príliš neveríme. V cene od 35 000 do 36 000 eur nájdeme ešte dva elektromobily – kompaktný crossover Peugeot e-2008 a známy Hyundai Kona Electric. Kórejský elektromobil má však za túto cenu menší batériový paket s kapacitou 39 kWh. Smutné je, že zdražovaniu sa neubránili ani tie najlacnejšie elektromobily.
Fiat 500e zdražel za posledný rok o približne 2 000 eur, Dacia o spomínaných 2 500 eur, Citroën ë-C4 o 2 000 eur, Opel Corsa-e skoro o 3 000 eur, Nissan Leaf o 3 000 eur a Peugeot e-208 tiež o 3 000 eur. Toto nie sú dobré správy pre záujemcov o elektromobily ani pre Brusel. Nie je to tak dávno, čo niektorí politici blúznili o cenovej parite spaľovacích a elektrických áut. Trend je ale opačný, za čím stojí inflácia, ale tiež rastúce ceny batérií, ktoré doplácajú na zdražovanie vzácnych kovov. Takto Európa svoje emisné ciele v doprave nikdy nenaplní. Ak budú elektromobily naďalej len autami vyvolených, môžeme na ne zabudnúť. Zatiaľ to ale nevyzerá, že by ceny mali klesnúť. Dokonca aj Volkswagen priznal, že cenu vyvíjaného najlacnejšieho elektromobilu musel zdvihnúť z 20-tisíc na 25-tisíc eur.
Najlacnejšie elektromobily na Slovensku
Model | Výkon | Kapacita | Dojazd | Cena |
---|---|---|---|---|
1. Dacia Spring Electric 45 | 33 kW | 27 kWh | 230 km | 19 800 € |
2. Smart ForTwo EQ | 41 kW | 18 kWh | 125 km | 22 726 € |
3. Fiat 500e | 70 kW | 24 kWh | 190 km | 26 900 € |
4. Citroën ë-C4 | 100 kW | 50 kWh | 357 km | 31 990 € |
5. Fiat 500e | 87 kW | 42 kWh | 299 km | 32 550 € |
6. Opel Corsa-e | 100 kW | 50 kWh | 330 km | 32 590 € |
7. Citroën ë-Berlingo | 100 kW | 50 kWh | 258 km | 32 990 € |
8. Citroën ë-C4 X | 100 kW | 50 kWh | 360 km | 33 490 € |
9. Opel Mokka-e | 100 kW | 50 kWh | 324 km | 33 790 € |
10. Peugeot e-208 | 100 kW | 50 kWh | 362 km | 33 890 € |
11. Nissan Leaf | 110 kW | 39 kWh | 285 km | 33 900 € |
12. Peugeot e-2008 | 100 kW | 50 kWh | 345 km | 35 590 € |
13. Hyundai Kona Electric | 100 kW | 39 kWh | 305 km | 35 590 € |