Advokát navrhol férovejší vzorec pre registračné poplatky. Posúďte sami

Advokát Berthoty navrhol vzorec, zohľadňujúci skutočné emisie vozidla, jeho hmotnosť a aj reálnu hodnotu auta.

25.01.2023 07:00
výfuk, emisie Foto:
Registračný poplatok by sa mohol podľa advokáta Jakuba Berthotyho odvíjať od reálnych emisií, hmotnosti a hodnoty auta.
debata (18)

Zmena registračných poplatkov, ktoré platíme pri nadobudnutí auta (či už nového, alebo staršieho) vyvolala v posledných týždňoch opakovane rozruch. Najprv tým, ako vlastne vznikla. Jej navrhovateľ, poslanec Marián Viskupič (SaS), si ju totiž nechal schváliť narýchlo a bez akejkoľvek diskusie – ako doplňujúci návrh k úplne inému a vôbec nesúvisiacemu zákonu.

Zvláštny postup, zvláštny návrh

Túto formu spolu v kombinácii so skráteným legislatívnym procesom v aktuálnom volebnom období využívajú poslanci veľmi často, pretože umožňuje prijímať zákony bez toho, aby prechádzali štandardným spôsobom a pripomienkovým konaním. Je to nebezpečné, pretože táto forma narúša základné demokratické princípy. Aj keď tak Viskupič spravil s dobrým úmyslom urýchliť presadenie tejto zmeny, je to nevhodné a nebezpečné. So slovami klasika možno k tomu len dodať, že cesta do pekla býva dláždená dobrými úmyslami.

Druhou vecou, ktorá mnohým „dvihla žlč“ je fakt, že registračné poplatky by sa mali na nové autá znížiť a na staré zvýšiť, pri výkonnejších autách až o stovky percent. Viskupič totiž chce, aby sa aktuálne registračné poplatky, rátané podľa výkonu auta a znižované koeficientom, odvíjajúcim sa od ich veku (čím staršie auto, tým nižšie poplatky), zmenili tak, že výkon by zostal zachovaný, avšak vekový koeficient by sa nahradil ekologickým, závislým od množstva emisií. Takto by poplatky pre nové autá s nízkymi emisiami klesli a pre staršie, spĺňajúce benevolentnejšie emisné normy, by stúpli. Predbežne sa tak má stať od apríla.

predaj áut, nové autá, Čítajte viac Za staršie si priplatíme. Pozrite, ako sa menia poplatky za prihlásenie auta

Tak by sa z registračnej dane, ktorá je svojim spôsobom aktuálne nastavená ako daň z luxusu, stala de facto ekologická daň. Základná myšlienka vôbec nie je zlá, ibaže navrhovaný spôsob výpočtu registračných poplatkov ide naozaj do extrému.

Obrovské rozdiely

Výrazne by vzrástli najmä pri vysokovýkonných autách, v niektorých prípadoch aj o vyše 600 percent. Pre názornosť: ak si teraz kúpite auto s naftovým dvojlitrom s výkonom 147 kW, zaplatíte registračný poplatok vo výške 870 eur. Ak si však teraz kúpite auto s rovnakým výkonom z roku 2007, napríklad Octaviu RS, zaplatíte registračný poplatok len 61 eur.

Navrhovaná zmena by však znamenala, že za túto 16 rokov starú Octaviu zaplatíte od apríla registračný poplatok 609 eur. Takýmito príkladmi operujú mnohí, no akosi zabúdajú dodať, že pri najmenej výkonných autách (do 80 kW) sa nezmení nič, preto že najnižší registračný poplatok zostane zafixovaný na sume 33 eur a pre mnohé výkonovo slabšie autá spadajúce do niekoľkých kategórii (približne v rozpätí od 80 do 110 kW) sa zvýši len o pár desiatok eur.

Napriek tomu navrhovaná zmena vyvolala obrovskú vlnu rozhorčenia. Práve tento princíp, keď autá pre tých, ktorí majú peniaze na nové a výkonné modely zlacnejú a pre tých, ktorí si ich nemôžu dovoliť mnohých ľudí nahneval a cítia sa ukrivdení. Petíciu proti zrušeniu pripravovanej zmeny registračných poplatkov podpísalo v čase publikovania tohto materiálu už vyše 76 000 ľudí.

jazdené autá Čítajte viac Diskriminačný? Pripravovaný zákon o registračných poplatkoch poburuje

A keďže verejnosť je rozhorčená, okamžite sa ozvali populisti, ktorí chcú pripravovaný zákon meniť. Poslanci Národnej rady SR by na základe pozmeňujúceho návrhu mali rokovať o znížení správneho poplatku pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo.

Ide o zníženie o 70 %, najviac však na hodnotu 33 eur. S návrhom prišli poslanci za OĽaNO Peter Kremský, Milan Kuriak, Richard Vašečka, Peter Liba a Peter Vons. V ich prípade ide o prvoplánový úplne nezmyselný návrh, ktorý úplne ruší zmysel navrhovanej zmeny.

Autobazár Čítajte viac Ak sa nemení EČV, registračný poplatok by sa mohol znížiť o 70 percent

Aj preto advokát Jakub Berthoty, ktorého reakcia na pripravované zmeny, publikovaná mnohými médiami (vrátane nášho) celú diskusiu spustila, prišiel s vlastným návrhom, ako by mohli nové registračné poplatky vyzerať. Z nášho pohľadu dáva zmysel, pretože zachováva pôvodnú Viskupičovu ideu zmeny na ekologickú daň, ním navrhovaný vzorec ich výpočtu nám pripadá objektívnejší, pričom odstraňuje extrémy pôvodného návrhu, ktoré tak pobúrili verejnosť. Posúďte sami.

Alternatívny prístup

Podľa Berthotyho je hlavný problém v tom, že aktuálne sú poplatky v rozmedzí 33 až 3900 eur, čo predstavuje 118-násobný rozdiel. Pritom z pohľadu emisií CO2 a spotreby paliva sú rozdiely medzi vozidlami len 4-násobné.

Preto navrhuje nový vzorec, ktorý by posudzoval skutočné emisie a údaje: (CO2) x (CO) x (HC) x hmotnosť x koeficient EURO normy x koeficient hodnoty vozidla = 33 až 415 eur

Po vyvažovaní týchto hodnôt by bolo možné dostať sa k piatim emisným triedam a piatim rôznym poplatkov v podobnej výške ako v ČR:

Emisná trieda Výsledok Poplatok (na ilustráciu)
A 0,01 až 0,20 (vrátane) 33 eur
B 0,21 až 0,40 (vrátane) 100 eur
C 0,41 až 0,60 (vrátane) 200 eur
D 0,61 až 0,80 (vrátane) 300 eur
E 0,81 až 1 415 eur

Dôležitý je v tejto úvahe najmä koeficient hodnoty vozidla. Podľa Berthotyho je vhodné zaviesť do vzorca dva koeficienty vozidla s nízkou hodnotou, napríklad do 4000 eur (zľava 70 percent) a do 8000 eur (zľava 30 percent), až do minima 33 eur. Hodnota vozidla sa odovzdáva v rámci kúpnej zmluvy pri každej zmene vlastníctva alebo registrácii, takže tiež ide o údaj, ktorý aktuálne okresný úrad spracúva.

Samozrejme kritici povedia, že zmluvu a kúpnu cenu si budú ľudia vymýšľať aby sa vyhli poplatku. Podľa Berthotyho sa môžu kľudne stanoviť ďalšie podmienky pre splnenie tejto výnimky ako napríklad predloženie dôkazu o platbe, daňový doklad, objednávka, komunikácia, vyhlásenia s poučením zodpovednosti a keď nič iné tak predloženie troch iných inzerátov s podobnou cenou. Presne tak ako keď sa určuje cena tovaru v prípade colného konania.

„Ak chceme naozaj zohľadniť ekologický aspekt v poplatkoch, musíme vychádzať z reálne nameraných hodnôt na emisnej kontrole alebo z údajov výrobcu. Tieto hodnoty vieme dostať do vzorca z technického preukazu úplne rovnako, ako tam pán poslanec Viskupič navrhuje dostávať výkon a emisnú normu. Jediný rozdiel by bol v tom, že skutočné hodnoty sú objektívne a nikoho nediskriminujú,“ vysvetľuje advokát Jakub Berthoty.

Výsledný poplatok by sa následne mohol pohybovať v rozmedzí od 33 do 415 eur, podobne ako je to nastavené v susednej Českej republike. Takéto nastavenie by podľa Berthotyho nemalo predstavovať ani výraznejší negatívny dopad na štátny rozpočet, keďže pri 650 000 prihlá­sených a prepísaných autách ročne (viď štatistiky MV SR) by na dosiahnutie pánom Viskupičom plánovaných príjmov stačilo na poplatkoch vybrať v priemere 73 eur (spolu cca 48 miliónov eur ročne). „Toto si myslím, že náš vzorec spĺňa,“ vysvetľuje advokát, ktorý nový navrhovaný vzorec podrobne rozpracoval vo svojom blogu.

Nejde pritom o definitívny návrh, ale iba o ilustráciu alternatívnej formy, umožňujúcej objektívnejšie vyrátavanie poplatku. Do vzorca možno dosadiť aj iné hodnoty, napríklad emisie NOX, pokiaľ sú samozrejme pri starších autách objektívne dohľadateľné.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #prihlásenie auta #marián viskupič #registračné poplatky #registračná daň #Jakub Berthoty
Články podľa značiek