Dá sa vaše auto ukradnúť predlžovačom signálu? Odpoveď nájdete v zozname

Z takmer 500 áut testovaných proti krádeži takzvaným predlžovačom signálu by odolalo dlhoprstým len 24! Je to neuveriteľné, pretože kauza sa začala v roku 2016. Automobilky však riziká stále ignorujú.

31.01.2023 06:00
debata (13)
Bezkľúčové odomykanie máte dnes v ponuke aj pri... Foto: ADAC
ADAC - test bezkľúčových systémov Bezkľúčové odomykanie máte dnes v ponuke aj pri malých a lacných autách. O to väčší je počet vozidiel, ktoré sú pre zlodejov prístupné.

Ak si myslíte, že súčasné systémy bezkľúčového odomykania a štartovania vozidiel sú už po škandále z roku 2016 bezpečné, ste na omyle. Dokazuje to test nemeckého autoklubu ADAC. Ten už piaty rok po sebe overuje odolnosť vozidiel proti krádeži, vybavených týmto komfortným prvkom. A dokonca to robí s tým istým zariadením, ktoré si dlhoprstí zaobstarajú za smiešnych 100 eur. Ide o takzvaný predlžovač signálu. Princíp je primitívne jednoduchý. Prijímač zachytí signál kľúča, ktorý máte vo vrecku počas obeda či v kaviarni, alebo ho máte položený za dverami bytu. Systém signál zosilní do takej miery, že elektronika vozidla je presvedčená, že majiteľ stojí pri aute.

kradez Čítajte viac Video: Krádeži chcel zabraniť skokom na kapotu

Treba na to ešte komplica, ktorý je pri vozidle a drží prijímač, to ale proces krádeže, ktorý prebehne v desiatkach sekúnd, nijako nekomplikuje. Potom už stačí zlodejom zatiahnuť za kľučku, naštartovať a odísť. Netreba použiť žiadne násilie ani zložité dekodéry alebo dokonca „heknúť“ softvér vozidla. Nič také. Vozidlo následne funguje až dovtedy, kým zlodeji nevypnú motor. To sú už desiatky či stovky kilometrov ďaleko. A ak dočerpajú naštartované vozidlo, môžu pokračovať ďalej. Paradoxne, ak ohlásite krádež, problém môžete mať podľa ADAC vy. Keďže na vozidle, v prípade ak sa nájde, nebudú žiadne viditeľné stopy po násilnom vniknutí, môže padnúť zo strany polície podozrenie na poisťovací podvod.

Zosilňovač signálu kľúča alebo signálu zámku... Foto: ADAC
ADAC - test bezkľúčových systémov Zosilňovač signálu kľúča alebo signálu zámku vozidla dokáže oklamať elektroniku bezkľúčového prístupu a štartovania. Auto si totiž v oboch prípadoch myslí, že kľúč je v jeho blízkosti. A tak sa aj správa.

Automobilky to už roky dobre vedia, no nezareagovali dostatočne. Výsledky testu, ktorý preveril až 500 vozidiel, mnohé s rokom výroby 2020 či dokonca 2021, sú doslova alarmujúce. Vymenovať autá, ktoré možno takto odcudziť, by trvalo dlho. Lepšie je spomenúť tie, ktoré by sa útoku zlodejov ubránili. Odolalo totiž len 24 modelov! Konkrétne ide o vozidlá koncernu Jaguar Land Rover vyrobené od roku 2018. Pokojní môžu byť majitelia Land Roveru Discovery, Range Roveru, Jaguaru i-Pace a F-Pace. Svetlou výnimkou sú ešte vozidlá koncernu Volkswagen – Golf ôsmej generácie, Audi A5 40 g-tron, Škoda Octavia, Seat Leo alebo Cupra. Ako jediné sú vybavené novou technológiou UWB s čipmi, ktoré rozoznávajú skutočnú vzdialenosť kľúča od vozidla aj čas vysielania signálu. Medzi svetlými výnimkami nájdeme aj Porsche Taycan či Renault Arkana.

Toyota C-HR - 2020 Čítajte viac Dlhoprstým zachutili hybridy. Kradnú sa ako ‘teplé rožky‘

Na tieto vozidlá je teda predlžovač signálu krátky. Všetky ostatné autá možno bez problémov otvoriť aj naštartovať. S výnimkou tých, ktoré majú klasický prístup, no štartovanie tlačidlom. Tie je možné po prípadnom vniknutí „iba“ naštartovať. Výrobcovia v poslednom čase používajú v kľúčoch detektor pohybu, ktorý v prípade, že kľúč leží dlhšie na mieste, kľúč deaktivuje. Potom nie je možné získať signál a tento predĺžiť. Túto ochranu však ADAC nepovažuje za dostatočnú. Jednak preto, že kým dôjde k deaktivácii, majú zlodeji približne päť minút času na krádež, čo im bohato stačí. Môžete tiež mať kľúč vo vrecku nohavíc, takže ak sa pohybujete, nedôjde k jeho deaktivácii.

Výnimkou je nový VW Golf ôsmej generácie, Nová... Foto: Volkswagen
VW Golf R Variant - 2022 Výnimkou je nový VW Golf ôsmej generácie, Nová Škoda Octavia, Seat Leon a novšie modely Land Roveru a Jaguaru. Ich bezkľúčový prístup nie je možne prelomiť vďaka čipom s technológiou UWB.

Platí, že luxusné a drahé značky vám neponúknu o nič väčšiu ochranu proti krádežiam tohto typu. ADAC preto vyzýva výrobcov, aby konečne zabezpečovali celú elektroniku vozidla spôsobom, ktorý je už dlho štandardom v iných oblastiach informačných technológií alebo aspoň ponúkali bezkľúčové systémy ako súčasť voliteľného príslušenstva. Zákazník by sa tak mohol rozhodnúť, či daný komfortný systém chce, alebo nie. Dnes je totiž vo vyšších úrovniach bezkľúčový prístup a štartovanie zväčša súčasťou sériovej výbavy a nie je ho možné nijako odstrániť. Majiteľom vozidiel ADAC zas odporúča, aby sa systému pokiaľ je to možné vyhli, parkovali vozidlo v garáži a nenechávali kľúče blízko okien alebo dverí.

abcnewsgo Čítajte viac Thatcham Research: Testy odhalili ďalšie autá, ktoré zlodeji hravo odcudzia

Vhodnou ochranou môže byť aj deaktivácia kľúča. Postup nájdu majitelia v užívateľských príručkách. Je to ale poriadne otravné kľúč pri každom použití deaktivovať a následne aktivovať. Pomôže tiež zabaliť kľúč do hliníkovej fólie alebo špeciálneho puzdra s kovovým povlakom za pár eur, ktoré funguje ako Faradayova klietka a bráni vysielaniu signálu. To všetko sú ale provizórne riešenia. Teraz by už mal byť naozaj rad na automobilkách. Odhaduje sa totiž, že týmto spôsobom dnes možno stále odcudziť asi 100 miliónov áut!

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #krádeže áut #predlžovač signálu
Články podľa značiek