Pripravuje sa bodový systém pre vodičov. Takto by mali vyzerať jeho kontúry

Finálnu podobu návrhu nového bodového systému polícia zverejní o pár dní. Jeho základné princípy sú však známe už teraz.

03.02.2023 05:00
dopravný policajt, pokuty, krádež Foto: ,
Finálnu podobu návrhu bodového systému spoznáme už tento mesiac.
debata (72)

Bodový systém je mechanizmom, ktorý by mal prinútiť vodičov jazdiť zodpovednejšie. Polícia jeho zavedenie pripravuje už dlhší čas, no intenzívnejšie sa o ňom na Slovensku začalo hovoriť až po tragickej nehode z októbra minulého roku v Bratislave, keď vodič pod vplyvom alkoholu usmrtil piatich ľudí na zastávke mestskej hromadnej dopravy.

VIDEO: Ukrajinec to švihal do Trnavy na diaľnici D1 rýchlosťou 231 km/h. Vysoká rýchlosť je jeden z najzávažnejších dopravných priestupkov.

Video

Návrh je už takmer hotový

Podstatou pripravovaného bodového systému je, že konkrétne priestupky sú ohodnotené určitým počtom „trestných“ bodov a keď vodič prekročí ich maximálny počet, automaticky prichádza na stanovenú dobu o vodičské oprávnenie. Podľa hovorkyne policajného prezídia Denisy Bárdyovej sa v súčasnosti návrh bodového systému finalizuje a do medzirezortného pripomienkového konania by sa mohol dostať už v najbližších dňoch, v každom prípade by mal byť zverejnený najneskôr do konca februára. Aktuálne sa bodový mechanizmus dolaďuje a robia sa v ňom posledné zmeny pred zverejnením jeho finálnej podoby.

policajti, kontrola, vodičský Čítajte viac Pozor na staré vodičáky, vydané do apríla 2004. Platia len do konca roka 2023

Tak, ako sme písali v polovici januára, faktom je, že vychádza z českého bodového systému, ktorý sa osvedčil a v platnosti je už 17 rokov. Aktuálne však u našich západných susedov prechádza najväčšou zmenou od jeho zavedenia.

Novela zákona o cestnej premávke by ho mala zjednodušiť, sprísniť sankcie za najzávažnejšie priestupky a zmierniť za drobné. Česká novela zavádza iba tri sadzby bodov podľa závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti terajším piatim rôznym sadzbám.

Zavádza aj povinný preventívny program pre začínajúcich vodičov, ktorí sa dopustia závažného porušenia pravidiel cestnej premávky. „V prvých dvoch rokoch bude pre vodičov platiť odlišný režim. Ak spáchajú jeden zo závažných priestupkov, za ktorý dostanú zákaz riadenia alebo šesť bodov, musia sa podrobiť dvom konkrétnym školiacim nástrojom – dopravno-psychologickému pohovoru a školeniu začínajúcich vodičov,“ vysvetlil český minister dopravy Martin Kupka. Ak vás český bodový systém a jeho mechanizmus zaujíma, do podrobna sme ho rozobrali v tomto článku:

policie Čítajte viac Slovenský bodový systém vraj bude ako český. Toto sú hroziace sankcie a pokuty

Základné princípy

Zatiaľ vieme, že rovnako ako u našich západných susedov, body sa v slovenskom bodovom systéme budú za jednotlivé „obodované“ priestupky sčítavať, pričom horná hranica, po dosiahnutí ktorej vodič príde o vodičský preukaz, by mala byť stanovená na 9 bodov. Jednotlivé priestupky budú obodované jedným až štyrmi bodmi, podľa ich závažnosti. Zoznam priestupkov, ktoré budú obodované sa ešte dolaďuje, rovnako ako aj počet bodov, ktorý bude k nim priradený.

„Ako príklad možno uviesť nepripútanie sa bezpečnostným pásom, ktoré bude ohodnotené jedným bodom, no vedenie vozidla pod vplyvom alkoholu bude patriť k tým najzávažnejším priestupkom, ktorý bude ohodnotený až štyrmi bodmi,“ naznačil fungovanie systému v spravodajskej relácii STV Tomáš Vrábel, riaditeľ Odboru dopravnej polície PPZ SR.

Niekoľko dôležitých vecí je však ešte stále nejasných. Body by sa napríklad vodičom po nejakej dobe, počas ktorej budú jazdiť bez „obodovaného priestupku“ mohli aj odčítať. Táto bude bude pravdepodobne stanovená na dva roky, no koľko bodov vodičovi z jeho konta ubudne, ešte nevieme.

Rovnako ako v Českej republike, bude pre vodičov zavedená po dosiahnutí viac ako polovice bodov (teda 5) možnosť absolvovať nejakú formu preventívneho školenia, po ktorom im bude časť bodov odrátaná. Formu školenia a ani počet bodov, ktoré by takto mohli z jeho konta ubudnúť, ešte taktiež nepoznáme.

Ktoré a za koľko

A v prvom rade nepoznáme zoznam „bodovaných“ priestupkov a výšku k nim priradených bodov. Veríme, že podobne ako v Česku, budú v bodovanom systéme len vážnejšie dopravné priestupky a vodiči nebudú zbierať body za úplné banality.

Taktiež je dôležité, ako bude nastavený mechanizmus informovania o výške „bodového konta“ pre jednotlivých vodičov, čo bol napríklad v Česku vážny problém. Tam sa vodiči sa o stave svojho bodového konta museli aktívne informovať, o pripísaní bodov nedostávali žiadne notifikácie a mnohým sa stalo, že sa „vybodovali“ bez toho, aby o tom vedeli. Tento problém rieši až aktuálna novela.

A v neposlednom rade – z hľadiska fungovania systému je naozaj dôležité, kto bude body udeľovať. Z nášho pohľadu je v tomto dobrý český systém, v ktorom o bodoch nerozhoduje policajt na mieste a dokonca ani polícia. Body totiž udeľuje úrad príslušnej obce s rozšírenou pôsobnosťou. Body sú udeľované ako domácim, tak aj zahraničným vodičom, takže v Česku sa môžu „vybodovať“ aj Slováci.

Ako bude slovenský bodový systém naozaj vyzerať a aký bude využívať mechanizmus, sa dozvieme už o pár dní. Kedy ale naozaj reálne vstúpi do platnosti je otázne a závisí od toho, kedy sa ním bude zaoberať vláda a kedy sa dostane do parlamentu. A vzhľadom na blížiace sa predčasné voľby je otázne, aký parlament o ňom bude rozhodovať. Z nášho pohľadu je pravdepodobné, že do platnosti by bodový systém mohol na Slovensku vstúpiť najskôr na jeseň tohto roku, no je možné, že sa tak stane až začiatkom toho budúceho.

© Autorské práva vyhradené

72 debata chyba
Viac na túto tému: #polícia #dopravné priestupky #kontrola vodičov #bodový systém
Články podľa značiek