Servisné náklady na elektromobily nemusia byť nižšie. Dokazuje to štúdia

Spoločnosť Epyx zverejnila štatistiku servisných nákladov na elektromobily vo firemných flotilách. Napriek nižšiemu nájazdu kilometrov v porovnaní s klasikou neukázali jednoznačné prednosti.

07.02.2023 16:00
debata (10)
Servis elektromobilov nemusí byť lacnejší ako... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis Servis elektromobilov nemusí byť lacnejší ako servis klasických áut. Závisí to od triedy a konkrétneho modelu. S vyšším počtom najazdených kilometrov sa ale karta obracia v prospech áut so spaľovacími motormi.

Vo všeobecnosti panuje názor, že batériové elektromobily majú nižšie servisné náklady ako autá so spaľovacími motormi. Sú totiž konštrukčne jednoduchšie a napríklad ich brzdy sa opotrebúvajú vďaka rekuperácii oveľa pomalšie. Je to ale naozaj tak? Pozrela sa na to britská spoločnosť Epyx, ktorá sa špecializuje na správu firemných flotíl. Celkom zámerne porovnala servisné náklady pri tých typoch áut, ktoré môžu byť vybavené ako tradičným pohonom, tak aj čisto elektrickým. Zamerala sa na počet opráv, čas strávený v servise a priemerné náklady na servisné úkony.

Kia e-Niro - servis Čítajte viac Dlhodobý test: Kia e-Niro – život s elektromobilom IV.

Najprv porovnala klasické hatchbacky s nájazdom 25– až 35 000 míľ (40 225 – 48 270 km). Elektrickí zástupcovia sa dostali do servisu priemerne 5,7-krát, strávili tam 3,2 dňa, pričom priemerný účet bol 431 libier (483 €). Spaľovacie autá zamierili do servisu len päťkrát, strávili tu 4,5 dňa a servis stál 412 libier (462 €). Pri hatchbackoch sa teda výhodnosť elektromobilov z hľadiska nákladov neukázala. Lepšie na tom boli len v čase servisných zásahov. Druhé porovnanie sa týkalo luxusných SUV, s nájazdom od 20 000 do 30 000 míľ (40 225 – 48 270 km). Elektrické SUV museli navštíviť servis 4,1-krát, strávili tam 3,4 dňa a účet bol 645 libier (722 €).

Tesla do aukcie Čítajte viac Elektromobily mieria po haváriách rovno do šrotu. Opravy sú extrémne drahé

SUV so spaľovacím motorom potrebovali servis priemerne štyrikrát, oprava trvala 4,9 dňa a náklady boli 996 libier (1 116 €). Tu už teda ťahala klasika za kratší koniec, ale s poznámkou vyššieho počtu najazdených kilometrov. To znamená, že odviedli viac práce. Treťou kategóriou boli elektrické a naftové dodávky s rovnakým nájazdom kilometrov ako v predošlých kategóriách. Ukázalo sa, že batériové verzie mali priemerne 5,7 návštevy v servisoch, trvali 2,2 dňa a náklady na opravy boli 239 libier (268 €). Naftové verzie síce mali len päť návštev servisov, ale strávili tu 2,9 dňa a náklady na opravy boli takmer dvojnásobné – 522 libier (585 €).

Renault Zoe Čítajte viac Elektromobily brutálne zdraželi. Pozrite si 12 ‘najlacnejších‘

Čo z toho vyplýva? Šéf stratégie spoločnosti Epyx Charlie Brooks tvrdí, že je naivné automaticky predpokladať, že firma prechodom na elektromobily ušetrí 35 % nákladov. „Máme dáta, ktoré ukazujú, že pri viacerých elektromobiloch sú servisné náklady relatívne nízke až do najazdenia približne 45 000 míľ (72 420 km), potom ale výrazne vzrastú, pretože cena opráv rastie skokovo. Zatiaľ čo pri vozidlách so spaľovacími motormi sa priemerná cena opravy zvyšuje postupne bez dramatických zmien,“ povedal Brooks. A dodal, že do budúcna môžu byť náklady na elektromobily nižšie, ale nie vo všeobecnosti. Najviac to má závisieť od značky a modelu.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #servis #elektromobily #servisné náklady
Články podľa značiek