Elektromobily urobili za poslednú dekádu obrovský pokrok. Najmä v dojazde. Ten už nemusí byť totálnym strašiakom. Niektoré elektrické autá dokážu zvládnuť aj viac ako 500 km na jedno nabitie. V zime sa však realita zásadne mení. Elektromobil totiž v chladnom počasí spotrebuje veľkú časť energie na vykúrenie kabíny, čo má za následok výrazné skrátenie dojazdu. O koľko? Tak na to odpovedá doteraz najrozsiahlejší test zimného dojazdu elektromobilov nórskeho webu Electrek. Ten si posvietil až na 29 elektrických áut a zmeral ich zimné schopnosti. Robí tak každý rok. A ani sa netreba čudovať. Nórsko je rajom elektromobilov. Vlani dosiahli na registráciách nových áut podiel neskutočných 79,3 %, takže štyri z piatich predaných áut boli štyri elektrické!
Testovacia trasa zimného dojazdu viedla medzi mestami Oslo a Hjerkinn. Tento okruh meral 545 km. Test prebiehal pri teplotách od mínus päť do mínus 10 stupňov Celzia. To sú teploty typické aj pre náš región, čo robí test ešte zaujímavejším. Elektromobily štartovali so studenou kabínou, keďže funkciou predhrievania nedisponovali všetky testované vozidlá. Ako to dopadlo? Ukázalo sa, že nie je elektromobil ako elektromobil. Kým niektorí výrobcovia sa dokážu s chladom vyrovnať veľmi dobre, iní totálne zlyhávajú. Odchýlky medzi deklarovaným a reálnym zimným dojazdom sa totiž pohybovali v neuveriteľnom rozpätí od 10,45 až po 35,79 %. Ak sa na poradie pozrieme z hľadiska celkového dojazdu, absolútnym lídrom je Tesla S.
Napriek zimným podmienkam dokázala prejsť 530 km na jedno nabitie. K dosiahnutiu cieľa jej chýbalo len 15 km. Nasledovala Tesla X Plaid s dojazdom 444 km a tesne za ňou čínske Nio ET7 s dojazdom kratším len o kilometer. Tesla však zároveň dokazuje, že veľká batéria nemusí byť automaticky zárukou rekordného dojazdu. Nio má batériu s kapacitou až 150 kWh (!), no napriek tomu bolo porazené americkým súperom s akumulátorom menším o celú tretinu. Podobne je to s BMW i7. Dôležitejšia je efektivita, teda priemerná spotreba energie. Záleží na účinnosti tepelného čerpadla a tepelného manažmentu batérie, hmotnosti aj na aerodynamike. A tu nemá Tesla rovnocenného súpera. Je známe, že jej technici sú priam posadnutí optimalizáciou a častými aktualizáciami softvéru.
Dojazd nad 400 km dosiahli ešte BMW i4, BMW i7, Mercedes-Benz EQE, BYD Han, teda drahé a pre mnohých nedostupné elektromobily. Preto považujeme za hviezdu skôr nový Nissan Aryia, ktorý zvládol presne 400 km a cenovo je usadený výrazne nižšie. Naopak, na chvoste rebríčka skončili Renault Mégane E-Tech, VW ID. Buzz, čínsky MG Marvel R alebo čínsky Hongqi E-HS9. Oveľa objektívnejšie je však porovnanie z hľadiska percentuálnej odchýlky medzi deklarovaným dojazdom a tým reálnym, pretože elektromobily s veľkou batériou majú predsa len výhodu. A z tohto pohľadu tu máme úplne iného víťaza. Je ním čínske SUV Maxus Euniq6 s rozdielom len 10,45 %. Druhá je Tesla S s odchýlkou 16,3 % a za ňou spomínaný čínsky MG Marvel R, ktorý v zime „klame“ len o 16,76 %. Pod 20 % sa ešte dostali ďalšie dve MG, Tesla Model X a Kia EV6.
Čítajte viac Ako 'nezabiť' elektromobil v zime? Tu je 10 rádNaopak, najväčšími klamármi s nereálnymi sľubmi sú BMW i7 (- 28,7 %) či Mercedes-Benz EQE (- 33,9 %), teda autá, ktoré síce majú dlhý dojazd, ale zároveň nízku efektivitu. Nájdeme tu však aj Škodu Enyaq Coupé RS iV a tiež prvú elektrickú Toyotu – SUV bZ4X s odchýlkou neskutočných 35,7 percenta. Toyota zároveň týmto výsledkom uzatvára rebríček „klamárov“. Ak sa teda rozhodujete pre elektromobil, dáta webu Electrek sú skvelou pomôckou, ako si vybrať ten správny. Ako sme totiž spomínali, veľká batéria ešte nemusí znamenať rekordný dojazd. Lepšie je vsadiť na nízku spotrebu energie, čo znamená aj lacnú prevádzku. Elektrina nie je zadarmo a jej cena stúpa. Často na úroveň, ktorá robí jazdu s elektromobilom drahšou ako jazdu s klasickým autom tankujúcim benzín alebo naftu. Efektívny elektromobil vám vie teda ušetriť veľa prostriedkov.