ADAC: Toto je prvý megatest 50 letných pneumatík. Pozor na Čínu

Nemecký ADAC zverejnil výsledky testu letných pneumatík v najžiadanejšom rozmere 205/55 R16. A keďže oslavuje 50 výročie od prvého testovania, vzal si do parády až 50 plášťov. So známkou dobré však zo zápolenia vyšlo len desať. O prekvapenia nebola núdza.

10.03.2023 05:00
debata (16)
ADAC má za sebou už 50-ročné skúsenosti s... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík R16 - 2023 ADAC má za sebou už 50-ročné skúsenosti s testovaním pneumatík. Aj preto tento rok vyskúšal symbolických päťdesiat letných plášťov. Najviac v histórii.

Je to presne 50 rokov, ako nemecký autoklub ADAC uskutočnil prvý test pneumatík. Písal sa rok 1973 a hlavným dôvodom bol vtedajší zákaz používať v Nemecku pneumatiky s hrotmi. Premiérové zápolenie sa tak týkalo zimných plášťov. To však neprekáža. Okrúhle výročie štartuje ADAC letným testom. Napokon, je najvyšší čas. Od 15. marca môžeme začať masovo prezúvať na letné. Samozrejme, týka sa to len tých, ktorí používajú zimné pneumatiky, pretože povinné vlastne nie sú, a navyše, stále väčšia skupina motoristov rieši zimnú a letnú dilemu celoročnými plášťami. Ak však vyberáte letné pneumatiky, máme pre vás dobrú správu. Kým po minulé roky testoval ADAC nanajvýš 15 až 20 pneumatík, tentoraz si ich zobral do parády rovných päťdesiat!

Testovacím vozidlom bol VW Golf ôsmej... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík R16 - 2023 Testovacím vozidlom bol VW Golf ôsmej generácie, typický predstaviteľ triedy, ktorá obúva profil 205/55 R16.

Nová metodika má dva piliere

Nie náhodou vybral rozmer 205/55 R16 s rýchlostným indexom V do 240 km/h. Je totiž najrozšírenejším v Európe. Obúvajú ho masové modely nižšej strednej triedy. Napríklad VW Golf, ktorý bol aj testovacím vozidlom, Škoda Octavia, ale aj Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Dacia Logan či Sandero alebo aj prémiové Audi A3 a BMW 1. Vďaka rozšírenému portfóliu sa dostali do testu mnohé neznáme značky, či dokonca viacero pneumatík od jedného výrobcu, napríklad jedny orientované na výkon a druhé na nízky valivý odpor, teda na ekologické kritériá. Päťdesiate výročie tiež ADAC využil na zmenu metodiky. Po prvýkrát vytvoril takzvané dvojpilierové hodnotenie.

Víťazom testu je Goodyear EfficientGrip... Foto: Goodyear
Goodyear Efficient Grip Performance 2 Víťazom testu je Goodyear EfficientGrip Performance 2 s extrémne vyváženými vlastnosťami. Jednoducho, nemá žiadne slabé miesto.

Ostal síce verný filozofii vyrovnanosti, čo je kľúčové, ale konečná známka závisí od hodnotenia kritérií súvisiacich s bezpečnosťou a kritérií súvisiacich s ekológiou. Pričom bezpečnosť, kde patria vlastnosti na mokrej a suchej vozovke, má na celkovej známke váhu 70 % a ekologické kritériá, kde nájdeme hlučnosť, opotrebenie a spotrebu paliva (valivý odpor), zvyšných 30 %. Ako to teda dopadlo? Z päťdesiatich súťažiacich sa podarilo dosiahnuť najvyššiu známku ‚dobré‘ len desiatim plášťom. Absolútnym víťazom sa stal Goodyear EfficientGrip Performance 2 s extrémne vyváženými vlastnosťami. Jednoducho, nemá slabé miesto. Hneď za ním nasledoval Continental PremiumContact 6. Oba nastavujú latku v oblasti bezpečnosti.

Kumho Ecsta HS52     82 je dôkazom, že... Foto: Kumho
Kumho Ecsta HS52 Kumho Ecsta HS52 82 je dôkazom, že vynikajúca pneumatika nemusí byť drahá.
Michelin e.Primacy skončil ako jediná prémiová... Foto: Michelin
Michelin e.Primacy Michelin e.Primacy skončil ako jediná prémiová pneumatika v skupine podpriemerných. Má síce extrémne dlhú životnosť, ale zlyháva pri brzdení na vode. Pritom je najdrahším plášťom testu.

Na treťom mieste nájdeme Michelin Primacy 4. No hanbiť za čo sa nemajú ani zástupcovia Nokianu, Falkenu, Kumho, Hunkooku a Nexneu. Posledné tri značky ukazujú obrovský pokrok kórejských výrobcov. Pritom ponúkajú fantastický pomer ceny. Kým za víťaza testu (Goodyear) zaplatíte 110 eur, na Kumho Ecsta stačí 82. Neplatí tak pravidlo, že kvalitné môžu byť len drahé pneumatiky. Potvrdzuje to aj stredné pole pneumatík so známkou ‚uspokojivé‘, kde sa ocitlo 21 výrobkov. Na najlepších strácali slabším výsledkom v niektorej z disciplín. Hlavne v správaní sa na mokrej vozovke, zriedkavo na suchej. A máme tu aj príklady zlyhania v ekologickej bilancii, zväčša v opotrebení.

Pozor na čínske plášte

Tak napríklad Apollo Alnac dostal nízku známku 3,5 za kilometrový výkon, pretože do úplného opotrebenia (1,6 mm) zvládne len 30 000 kilometrov, kým Michelin e.Primacy dokáže slúžiť až 72 000 kilometrov. Toto je dobrá ilustrácia, pretože ukazuje dilemu, ktorú musia výrobcovia pneumatík riešiť – životnosť vs. jazdné výkony. Nie vždy je ju možné zladiť. Michelin e.Primacy skončil nakoniec až v skupine 12 pneumatík s hodnotením ‚dostatočné‘, čo je na školskej stupnici štvorka, pretože dlhá životnosť išla na vrub výkonov na mokrom asfalte. Brzdná dráha na mokrej ceste z rýchlosti 80 km/h bola až 43,7 metra, čo je o 9,3 metra viac, ako má Continental PremiumContact 6.

Čínsky DoubleCoinom DC99 obíďte oblúkom.... Foto: Double
Double Coin DC99 Čínsky DoubleCoinom DC99 obíďte oblúkom. Prakticky nebrzdí. Kým s pneumatikami Continental už stojíte, s čínskymi máte na tachometri stále 52 km/h.

Pritom je Michelin ePrimacy najdrahšou pneumatikou v teste s cenou 124 eur. No zároveň horší ako jediná celoročná pneumatika King Meiler Sport 1 za 75 eur. Záver rebríčka patrí siedmim pneumatikám, ktoré v teste totálne prepadli. Dostali známku ‚nedostatočné‘. ADAC pred nimi výslovne varuje. Dokážu síce očariť v niektorej z disciplín, ale zlyhávajú minimálne v dvoch kľúčových kritériách – zväčša na suchej aj mokrej ceste. Najlepším príkladom je čínska pneumatika DoubleCoinom DC99, ktorá potrebovala na zastavenie testovacieho Golfu z rýchlosti 80 km/h dráhu dlhú priam nekonečných 59,3 metra. To znamená, že kým s pneumatikami Continental už stojíte, to isté auto obuté čínskymi plášťami má na tachometri stále 52 km/h! Podrobné hodnotenie pneumatík uvádzame v nasledujúcich tabuľkách.

Pozrite si podrobné výsledky v nasledujúcich tabuľkách

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #Continental #Michelin #GoodYear #test letných pneumatík
Články podľa značiek