Poplatky za prepis auta na nového majiteľa sa budú od polovice tohto roka počítať po novom. Vyplýva to z novely zákona o správnych poplatkoch, ktorú poslanci Národnej rady (NR) SR v stredu definitívne schválili. Na poslednú chvíľu tak zmenili úpravu poplatkov, ktorá mala platiť od apríla.
Novelou sa zníži počet výkonových kategórií motora so sadzbami priaznivejšími pre poplatníkov. Súčasne sa zmierňuje výška ekologického koeficientu pre staršie vozidlá s cieľom znížiť poplatkové zaťaženie týchto vozidiel.
„Vo výsledku násobením hodnôt obsiahnutých v oboch tabuľkách bude možné dosiahnuť zjednodušenie výpočtu konečnej výšky poplatku, čo je efektívnejšie pri implementácii finálneho riešenia do služby eKolok,“ priblížili predkladatelia.
A ako sa budú poplatky po novom rátať? V praxi to bude vyzerať tak, že suma z hornej tabuľky sa vynásobí koeficientom zo spodnej:
Výkon motora (nad – do, kW) | Poplatok |
---|---|
Do 80 | 33 |
80 – 90 (vrát.) | 60 |
90 – 100 (vrát.) | 90 |
100 – 110 (vrát.) | 120 |
110 – 125 (vrát.) | 200 |
125 – 140 (vrát.) | 300 |
140 – 155 (vrát.) | 500 |
155 – 170 (vrát.) | 700 |
170 – 210 (vrát.) | 900 |
210 a viac (vrát.) | 1 000 |
Zdroj: Marián Viskupič |
Ak si teda kúpite Hyundai i30 s litrovým benzínovým motorom, od júla zaň zaplatíte len základný najnižší polatok, ktorý zostáva 33 eur. (Po prenásobení výkonu a ekologického koeficientu by bol totiž len 24 eur: 60 × 0,4, čo je pod zákonom stanoveným minimom).
„V NRSR prevládol zdravý rozum, zákon bol schválený v mnou navrhovanej verzii. Platia teda parametre z môjho pozmeňujúceho návrhu. Účinnosť tejto zmeny je od 1. 7 2023. A pre istotu ešte uvediem, že môj pôvodný nepodarený návrh sa týmto pádom nikdy nedostane do platnosti. Teda až do 30.6. budú platiť doterajšie pravidlá a následne aktuálne schválený stav,“ informoval na svojom blogu a sociálnych sieťach poslanec Marián Viskupič.
Podľa pôvodného návrhu novely sa mal správny poplatok pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo, znížiť o 70 %. Poslanci však predložili viaceré pozmeňujúce návrhy s rôznym rozsahom a formou úpravy poplatkov. Nakoniec v hlasovaní prešiel vyššie popísaný návrh poslanca SaS Mariána Viskupiča.