Česi otestovali 20 letných pneumatík. Hviezdami sú Semperit a Continental

Autoklub Českej republiky zverejnil výsledky testu nových letných plášťov. Metodika je odlišná od testov ADAC, a tak sú odlišní aj víťazi. AČR navyše rozdelil pneumatiky do ekonomickej a prémiovej triedy.

29.03.2023 09:00
debata
Autoklub ČR preveril schopnosti 20 letných...
AČR - test letných pneumatík 2023 Autoklub ČR preveril schopnosti 20 letných pneumatík. Rozdelil ich ale do dvoch cenových tried.

Česi si tento rok vzali na mušku rozmer 205/55 R16. Totožný s rozmerom, ktorý nedávno podstúpil náročné preverovanie v teste nemeckého autoklubu ADAC. Ide o veľmi rozšírený profil pneumatík, vlastne najrozšírenejší v Európe. Obúvajú ho masové modely nižšej strednej triedy. Napríklad VW Golf, Škoda Octavia, ale aj Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Dacia Logan, Sandero, alebo aj prémiové Audi A3 a BMW 1. Metodika českého testu, ktorý, mimochodom, prebiehal v Nemecku, je však odlišná. Dvadsať letných pneumatík muselo obstáť v 16 disciplínach na suchom a mokrom povrchu.

ADAC - test letných pneumatík R16 - 2023 Čítajte viac ADAC: Toto je prvý megatest 50 letných pneumatík. Pozor na Čínu

AČR meria na mokrom asfalte reakciu pri akcelerácii, brzdení a medznú hranicu vzniku akvaplaningu v pozdĺžnom i priečnom smere. Na suchej vozovke sa zas meria hlučnosť a valivý odpor. Na kruhovej dráhe s mokrým povrchom zaznamenávajú technici čas vozidla v oboch smeroch. Na okruhu následne licencovaní skúšobní jazdci testujú ovládateľnosť vozidla, pričom sa posudzuje čas na kolo. Dôležité je aj subjektívne hodnotenie reakcií vozidla na riadenie a jeho stabilita. Testovací vodiči pri týchto testoch nevedia, s akým obutím skúšky vykonávajú.

Každá z testovaných pneumatík musí absolvovať... Foto: AČR
AČR - test letných pneumatík 2019 Každá z testovaných pneumatík musí absolvovať 16 disciplín. Kľúčové je najmä chovanie na mokrej vozovke.

Český autoklub rozdelil pneumatiky do dvoch tried – na ekonomickú, teda na pneumatiky s nižšou cenou, a prémiovú, ktorá reprezentuje drahšie obutie prémiových značiek. Pre predstavu rozdielu medzi oboma triedami bola zvolená referenčná pneumatika – Firestone Roadhawk, s ktorou sa porovnávali všetky ostatné v skupine prémiových a ekonomických účastníkov testu. V tabuľkách má preto uvedenú referenčnú hodnotu 100 %. Český test na rozdiel od ADAC neposudzuje životnosť pneumatík ani valivý odpor, ktorý má vplyv na spotrebu. V nemeckom teste sú práve tieto „zelené“ kritériá stále dôležitejšie.

Víťazom medzi mainstreamovými plášťami sa stal... Foto: Semperit
Semperit Speed-Life 3 Víťazom medzi mainstreamovými plášťami sa stal Semperit Speed-Life 3. Najmä vďaka schopnostiam na mokrej vozovke, čo je pre letné pneumatiky kľúčové kritérium.

Zato dáva test AČR dobrú predstavu o ovládateľnosti, teda o tom, ako vnímate pneumatiky spoza volantu. A ako to dopadlo? V ekonomickej triede bol jasným víťazom Semperit Speed-Life 3. V suchých disciplínach skončil síce až na piatom mieste z desiatich, ale na mokrej vozovke nedal súperom žiadnu šancu. Pre zmenu druhý Firestone Roadhawk bol najlepší na suchej ceste v meraných disciplínach, ale jazdci neboli nadšení z ovládateľnosti. Na tretej priečke skončila pneumatika Dunlop Sport Bluresponse, ktorá obsadila tretie miesto v suchých aj mokrých disciplínach. Na chvoste testu nájdeme plášť Profil Prosport 2, ktorý neukázal žiadnu silnú stránku.

Medzi prémiou je absolútnou hviezdou... Foto: Continental
Continental Premium Contact 7 Medzi prémiou je absolútnou hviezdou Continental Premium Contact 7. Bol najlepší na mokrej vozovke a druhý najlepší v suchých disciplínach.

V prémiovej triede získala zlato pneumatika Continental Premium Contact 7. Nezaváhala v žiadnej z disciplín. Bola jednotkou na suchej aj mokrej ceste a testovací jazdci boli nadšení aj z „handlingu“. Dvojkou je Michelin Primacy 4+, ale s pomerne veľkým odstupom, pretože v suchých disciplínach skončil na štvrtom mieste a v mokrých na treťom. Pneumatika Bridgestone Turanza T005 si odniesla bronz. Bola síce hviezdou suchých disciplín, ale na mokrej ceste skončila až siedma. A to sa neodpúšťa. Referenčná pneumatika Firestone Roadhawk, ktorá medzi lacnými značkami obsadila druhé miesto, na tie prémiové jednoducho nestačila. Na mokrej ceste skončila až desiata a na suchej šiesta.

Pneumatiky - pevné častice Čítajte viac ADAC: Ktoré pneumatiky sú ‘najšpinavšie‘? Zväčša tie najdrahšie

„Výsledky testov môžu spotrebiteľovi pomôcť vybrať si pneumatiku, ktorá bude najviac vyhovovať jeho potrebám. Odporúčame porovnať parametre, ktoré sú pre spotrebiteľa najdôležitejšie. Odlišné preferencie môže mať vodič jazdiaci väčšinu času v mestskej premávke a iné ten, ktorý za volantom často absolvuje dlhé cesty po diaľniciach,“ vysvetlila Veronika Truhlářová, manažérka všeobecného motorizmu Autoklubu ČR. Z testu v každom prípade vyplýva, že investovať do prémiových značiek sa oplatí a že ich prémiová pozícia nie je len o imidži.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test letných pneumatík #AČR
Články podľa značiek