Dojazd elektromobilov na diaľnici? Z 50 ich zvládne viac ako 400 km len päť

To, čo je pre auto so spaľovacím motorom hračkou, je pre elektromobil takmer nemožné. Kým na 55-litrovú nádrž prejdete diaľničným tempom od jednej čerpacej stanice k druhej aj 700 km, najlepší elektromobil nezvládne ani 500.

14.04.2023 06:00
debata (106)
Diaľnica dá elektromobilom poriadne zabrať.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 Diaľnica dá elektromobilom poriadne zabrať. Vysoká rýchlosť a stúpajúci odpor vzduchu doslova „vyžmýka“ ich batérie. Ani najlepší elektromobil Mercedes-Benz EQS s kapacitou batérie cez 100 kWh nedokáže prejsť diaľničným tempom viac ako 500 km.

Elektromobily sa za posledné roky zlepšujú raketovým tempom. Ohurujú však najmä dynamikou. Naopak, dojazd ostáva naďalej ich neuralgickým bodom. Môžu za to batérie, ktorých kapacita síce rastie, ale stále nie je dostatočne veľká na to, aby sa mohli v dojazde rovnať benzínovej, nebodaj dieselovej klasike. Zvlášť evidentné je to pri jazde po diaľnici. Rýchlosť je totiž nepriateľom elektrických áut. Už od 80 km/h začína prudko narastať aerodynamický odpor a tým aj spotreba energie. No a pri stotridsiatke padajú percentá nabitia extrémne rýchlo. Koľko teda zvládnu elektromobily prejsť na jedno nabitie pri diaľničných presunoch?

Na chvoste rebríčka diaľničného dojazdu je... Foto: Mazda
Mazda MX-30 - 2020 Na chvoste rebríčka diaľničného dojazdu je Mazda MX-30 so skromnou kapacitou batérie 35,5 kWh. Nečakajte viac ako 140 km.
Porsche - silikónové batérie Čítajte viac Revolučné batérie Titan Silicon sú na prahu výroby. Zmenia pravidlá hry

Presne na to sa pozrel nemecký Auto Bild. Na základe reálnych testov zostavil rebríček podľa dojazdu pri rýchlosti 130 km/h. Celkovo sa mu dostalo do rúk 50 elektromobilov – od malých mestských až po luxusné elektrické limuzíny či SUV. Výsledok? Z päťdesiatich elektromobilov dokáže prejsť na diaľnici viac ako 300 km bez nabíjania len 26 a viac ako 400 km len päť. Receptom na dlhý dojazd je jednoznačne veľká batéria a dobrá aerodynamika. Lenže práve za tieto vlastnosti si poriadne priplatíte. Veď víťaz testu Mercedes-Benz EQS 450+ s viac ako 100 kWh batériou, ktorý dokáže uháňať stotridsiatkou 482 km, začína cenou na 107 000 eurách.

Výborná aerodynamika pomáha Tesle 3. Na... Foto: Tesla
Tesla-Model 3-2018-1280-03 Výborná aerodynamika pomáha Tesle 3. Na diaľnici prejde slušných 360 km. Pritom stojí menej ako 50 000 eur. To je dvakrát menej ako Mercedes-Benz EQS.
BMW iX 60M - dojazd s prívesom Čítajte viac Youtuber skúsil dojazd elektromobilu s prívesom. Výsledok ho šokoval

Naopak, na chvoste rebríčka nájdeme malé mestské elektromobily japonskej výroby ako Mazdu MX-30 či Hondu e. Kvôli zlej aerodynamike a len priemernej kapacite batérie vychádzajú z testov nie príliš pozitívne úžitkové autá ako Peugeot e-Rifter. Na mestskú prevádzku to stačí, no na diaľkové presuny tovaru alebo ľudí je dojazd do 200 km nedostatočný. Na zlú aerodynamiku doplácajú aj SUV. Preto dojazdom nenadchne Toyota bZ4X či Mercedes-Benz EQB. Jednoducho, elektromobily musia prejsť ešte dlhú cestu vývoja, aby sa vyrovnali v dojazde autám so spaľovacím motorom. Nádejou sú nové li-ion batérie s kremíkovými anódami či batérie s tuhým elektrolytom. Prvá z technológií príde na trh už v budúcom roku.

© Autorské práva vyhradené

106 debata chyba
Viac na túto tému: #dojazd #dojazd elektromobilov
Články podľa značiek