
Elektromobily sa za posledné roky zlepšujú raketovým tempom. Ohurujú však najmä dynamikou. Naopak, dojazd ostáva naďalej ich neuralgickým bodom. Môžu za to batérie, ktorých kapacita síce rastie, ale stále nie je dostatočne veľká na to, aby sa mohli v dojazde rovnať benzínovej, nebodaj dieselovej klasike. Zvlášť evidentné je to pri jazde po diaľnici. Rýchlosť je totiž nepriateľom elektrických áut. Už od 80 km/h začína prudko narastať aerodynamický odpor a tým aj spotreba energie. No a pri stotridsiatke padajú percentá nabitia extrémne rýchlo. Koľko teda zvládnu elektromobily prejsť na jedno nabitie pri diaľničných presunoch?


Presne na to sa pozrel nemecký Auto Bild. Na základe reálnych testov zostavil rebríček podľa dojazdu pri rýchlosti 130 km/h. Celkovo sa mu dostalo do rúk 50 elektromobilov – od malých mestských až po luxusné elektrické limuzíny či SUV. Výsledok? Z päťdesiatich elektromobilov dokáže prejsť na diaľnici viac ako 300 km bez nabíjania len 26 a viac ako 400 km len päť. Receptom na dlhý dojazd je jednoznačne veľká batéria a dobrá aerodynamika. Lenže práve za tieto vlastnosti si poriadne priplatíte. Veď víťaz testu Mercedes-Benz EQS 450+ s viac ako 100 kWh batériou, ktorý dokáže uháňať stotridsiatkou 482 km, začína cenou na 107 000 eurách.


Naopak, na chvoste rebríčka nájdeme malé mestské elektromobily japonskej výroby ako Mazdu MX-30 či Hondu e. Kvôli zlej aerodynamike a len priemernej kapacite batérie vychádzajú z testov nie príliš pozitívne úžitkové autá ako Peugeot e-Rifter. Na mestskú prevádzku to stačí, no na diaľkové presuny tovaru alebo ľudí je dojazd do 200 km nedostatočný. Na zlú aerodynamiku doplácajú aj SUV. Preto dojazdom nenadchne Toyota bZ4X či Mercedes-Benz EQB. Jednoducho, elektromobily musia prejsť ešte dlhú cestu vývoja, aby sa vyrovnali v dojazde autám so spaľovacím motorom. Nádejou sú nové li-ion batérie s kremíkovými anódami či batérie s tuhým elektrolytom. Prvá z technológií príde na trh už v budúcom roku.