Kvalita áut sa dá merať rôzne. Americká organizácia iSeeCars je však zaujímavá tým, že spoľahlivosť vozidiel dokáže predvídať na niekoľko rokov dopredu. Je to dobrá pomôcka pre záujemcov o kúpu auta. Jej metodika využíva dáta Amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA, ktorý vedie a zverejňuje štatistiku zvolávacích akcií. Teda akcií, keď musí automobilka povolať do servisov už predané autá, aby na nich odstránila nejakú výrobnú alebo konštrukčnú chybu. Nie je na tom nič zvláštne, „zvolávačky“ sú prirodzenou súčasťou sveta áut. Žiaden výrobca totiž nie je dokonalý, ale treba priznať, že niektorí sú na tom oveľa lepšie než ostatní.
NHTSA registrovala v USA vlani celkom 400 zvolávacích akcií, ktoré sa týkali 25 miliónov áut. Čísla z roku 2021 boli dokonca ešte vyššie. Do servisov sa na opravu muselo vrátiť v rámci vyše 1 000 akcií až takmer 35 miliónov vozidiel. Ak nemáte chuť strácať čas návštevami servisov, môžete sa zorientovať pomocou rebríčka iSeeCars, ktorý zoradil jednotlivé modely na základe analýzy zvolávacích akcií za posledných desať rokov a vypočítal predpokladaný počet zvolávacích akcií, ktoré budú mať v nasledujúcich troch desaťročiach. Rozdiely sú naozaj dramatické. A hlavne, nevyznievajú príliš dobre pre Teslu, niektoré Volkswageny a dokonca prémiové Porsche, považované za etalón kvality.
Celkový predpokladaný priemerný počet „zvolávačiek“ sú štyri v priebehu tridsaťročnej životnosti priemerného auta. Lenže to je pre takú Teslu Y len snom. Majiteľom týchto elektromobilov totiž hrozí až 62 zvolávacích akcií, i keď niektoré môžu prebehnúť bez návštevy servisu, teda len formou aktualizácie softvéru na diaľku. A Tesla má na špičke tohto negatívneho rebríčka v top 5 až štyri modely vrátane Tesiel 3, S a X, čo je vlastne jej kompletný výrobný program. Čím chváliť sa však nemá ani VW Atlas (20,8 akcie), Porsche Macan (16,1 akcie), Porsche Cayenne (15,6 akcie) či modely BMW radu 3 a 5 s približne jedenástimi predpokladanými zvolávacími akciami.
Naopak, modely Mini, Lexusu a Mercedesu-Benz sú na špičke kvality, pretože pri nich hrozí nanajvýš jedna servisná akcia. „Také extrémne odchýlky v predpokladanom počte zvolávacích akcií sú niečo, čo sme naozaj nečakali. Spotrebiteľom, ktorí nechcú tráviť veľa času plánovaním návštevy servisov, odovzdaním a prevzatím auta preto odporúčame, aby sa rozhodli pre model, kde je riziko zvolávacích akcií najnižšie alebo aspoň priemerné,“ povedal analytik iSeeCars Karl Brauer. Varuje najmä pred kúpou Tesiel, ktorej počet „zvolávačiek“ súvisiacich s konkrétnym modelom v priebehu času dokonca rastie, namiesto toho aby sa znižoval, ako je to u iných výrobcov. Aj vy si môžete pozrieť rebríčky najmenej a najviac rizikových áut.