Konzorcium Euro NCAP hodnotí bezpečnosť dodávok len od roku 2021. A je to škoda, pretože dodávky sú súčasťou dopravy rovnako ako osobné autá. A nielen to, pri kolíziách sú dosť nekompromisné voči iným autám a zraniteľným účastníkom dopravy. Sú totiž väčšie a ťažšie. Takže hoci nemajú vyššiu mieru nehôd, následky zrážok majú vážnejšie dosahy na osobné autá, chodcov či cyklistov. Preto Euro NCAP sprísnilo metodiku hodnotenia dodávok najmä z pohľadu vybavenia a dostupnosti asistenčnými systémami ADAS. Technológie ako autonómne brzdy, ktoré registrujú autá, chodcov či cyklistov, vedia totiž takýmto zrážkam predchádzať alebo aspoň zmierniť následky.
Euro NCAP zaviedlo pri hodnotení systémov ADAS nové nočné scenáre pri kolízii s cyklistom, vrátane nového scenára zrážky dodávky s osobným autom. Konzorcium očakáva, že do roku 2026 budú mať úžitkové dodávkové vozidlá rovnaké ADAS systémy ako osobné autá. Zároveň zverejnilo hodnotenie bezpečnosti pre osemnásť dodávok podľa nových pravidiel. To ale znamená, že rating väčšiny z nich sa znížil. Fiat Ducato, ktorý získal minulý rok podľa pôvodnej metodiky hodnotenie Platinum, je síce opäť na vrchole rebríčka, ale podľa prísnejšieho protokolu klesol k známke Gold.
Dodávky – vybavenie systémami ADAS
So zlatom, podobne ako Ducato, skončili aj Ford Transit. Mercedes-Benz Vito však klesol zo zlatého na strieborné hodnotenie, kde sa pridal k Mercedesu-Benz Sprinter, Volkswagenu Transporter, Renaultu Trafic, Nissanu Primastar a Volkswagenu Crafter. Bronzové hodnotenie dostal Citroën Jumpy, Citroën Jumper, Iveco Daily, Opel Vivaro, Opel Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Master a Toyota Proace. Nissan Interstar ostal na celkom opačnom konci s hodnotením „neodporúčané“, a to na základe nedostatku systémov na predchádzanie zrážkam. Toto hodnotenie ho sprevádzalo aj minulý rok, ešte pred sprísnením kritérií.
„Bezpečnostné technológie a inovatívne riešenia sa vyvíjajú rýchlym tempom. Euro NCAP na to musí reagovať, aby zabezpečilo, že výrobcovia sprístupnia najnovšie bezpečnostné technológie vo všetkých vozidlách na európskych cestách. Len preto, že dodávky sa používajú na komerčné účely, neznamená to, že by mali byť menej bezpečné ako osobné autá. Podľa plánov Euro NCAP sa očakáva, že dodávky budú čoskoro spĺňať rovnaké požiadavky na systémy ADAS ako osobné autá,“ povedal Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP.
Hodnotenie bezpečnosti 18 dodávok pre rok 2023
Hodnotenie | Modely |
---|---|
Platinum | – |
Gold | Fiat Ducato, Ford Transit |
Silver | Mercedes-Benz Vito, Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Nissan Primastar, Volkswagen Crafter |
Bronze | Citroën Jumpy, Citroën Jumper, Iveco Daily, Opel Vivaro, Opel Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Master, Toyota Proace |
Neodporúčané | Nissan Interstar |