Toto sú veľmi užitočné údaje, pretože výrobcovia elektromobilov nám pri informáciách o dojazde na jedno nabitie ťahajú popod nos medové motúzy. Energetická hustota súčasných batérií je stále nižšia ako energia, ktorú máte v nádrži v podobe 50 alebo 60 litrov paliva. Zvlášť veľké sú odchýlky medzi oficiálnym a reálnym dojazdom na diaľnici. Rýchlostné cesty s povolenou maximálkou 130 km/h sú pre elektrické autá stále „smrť“. Kombinácia diaľničného tempa a odporu vzduchu vyšťaví ich batérie oveľa skôr, než by ste si priali. Jednoducho, kým s klasickým autom so spaľovacím motorom prejdete na jednu nádrž aj 800 km, s tými elektrickými musíte zastaviť na nabíjačke už po 300 či 400 km. A to je ten lepší prípad.
Presne na to sa pozrel nemecký Auto Bild. Zmeral spotrebu 57 elektromobilov na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 130 km/h. Respektíve, aktualizoval svoj pôvodný zoznam, v ktorom pribudlo ďalších sedem noviniek. Výsledok? Zázraky nečakajte. Tridsať elektrických áut prejde na diaľnici viac ako 300 km a len sedem viac ako 400 km. Nad 450 km sa dostalo jedno jediné. Receptom na dlhý dojazd je jednoznačne veľká batéria a dobrá aerodynamika. Lenže práve za tieto vlastnosti si poriadne priplatíte. Veď víťaz testu Mercedes-Benz EQS 450+ s viac ako 100 kWh batériou, ktorý dokáže uháňať stotridsiatkou 482 km, začína na cene 107 000 eur. Kým teda pri konvenčných autách sme si priplácali vždy za výkon, pri elektromobiloch minieme najviac za dojazd.
Naopak, na chvoste rebríčka nájdeme malé mestské elektromobily japonskej výroby ako Mazdu MX-30 či Hondu e. Kvôli zlej aerodynamike a len priemernej kapacite batérie vychádzajú z testov nie príliš pozitívne ani úžitkové autá ako Peugeot e-Rifter. Na mestskú prevádzku to stačí, no na diaľkové presuny tovaru alebo ľudí je akčný rádius na nabitie do 200 km absolútne nedostatočný. Na zlú aerodynamiku doplácajú aj SUV. Preto dojazdom nenadchne Toyota bZ4X či Mercedes-Benz EQB. Hoci drahý Mercedes-Benz EQS SUV či BMW iX sú výnimkami. Opäť však za extrémnu cenu. Jednoducho, elektromobily musia prejsť ešte dlhú cestu vývoja, aby sa vyrovnali v dojazde autám so spaľovacím motorom. Nádejou sú nové li-ion batérie s kremíkovými anódami či batérie s tuhým elektrolytom. Prvá z technológií príde na trh už v budúcom roku.