Mohlo by sa zdať, že časticový, takzvaný DPF filter, je jednoduché zariadenie, na ktorom by sa nemalo nič pokaziť. Skutočnosť je však iná. Filter pevných častíc potrápil už mnohých motoristov, najmä v starších ojazdených dieselových autách. Neexistujú pritom žiadne zaručené tipy pre jeho nekonečnú životnosť. Ak sa filter pokazí, potrebujete nový. Ceny týchto zariadení však nie sú nezanedbateľné, hoci klesajú. Len pre orientáciu. Ceny nových DPF filtrov sa pohybujú od 550 až do 4 000 eur podľa typu vozidla. Takže pri starých autách sa už takáto investícia už ani neoplatí. Problémom ale je, že ani nový filter nemusí odstrániť príčinu jeho poškodenia. A tak sa môžete v servise ocitnúť opäť. Vezmite si preto k srdcu naše rady.
Ako vlastne funguje DPF filter
Filter pevných častíc, ktorý sa bežne označuje ako DPF (Diesel Particulate Filter), je zariadenie eliminujúce prachové častice z výfukových plynov spaľovacích motorov. Tie vznikajú nedostatočným prehorením paliva. Predtým sa filter montoval iba do vznetových motorov, kde sa stal s príchodom emisnej normy Euro 5 (2010) povinnou súčasťou vozidla. Doba však ide ďalej a filter pevných častíc dnes nájdeme aj v benzínových motoroch, najmä po zavedení normy Euro 6.2, ktoré jemné častice tiež vylučujú a na ktoré sa dlhú dobu zabúdalo. DPF filter je prínosom pre životné prostredie, pretože pri správnej funkčnosti zamedzuje karcinogénnym látkam, aby sa dostali do ovzdušia.
Na druhej strane môže byť pri zanesení alebo poškodení veľkým problémom pre jeho majiteľa. Filter pevných častíc funguje na jednoduchom princípe. Na keramické sitko pokryté vzácnymi kovmi, najčastejšie platinou alebo paládiom, sa zachytávajú mikroskopické pevné častice z výfukových plynov. Keď filter dosiahne 50 až 70 % svojej kapacity a nastanú vhodné podmienky (rýchlosť, otáčky motora), spustí sa regenerácia, ktorá filter vyčistí a pripraví na ďalšie zachytávanie pevných častíc.
Čítajte viac Ako nezabiť manuálnu prevodovku? Vyhnite sa týmto 7 zlozvykom