Ako nezabiť časticový filter? Drahá ‘mora‘ motoristov v tom býva nevinne

Časticový filter, ktorý dnes majú nielen naftové, ale už aj nové benzínové autá, je strašiakom mnohých motoristov. Ak sa zanesie alebo poškodí, máte problém. A ten nie je rozhodne lacný. Lenže časticový filter v tom býva často nevinne. Jeho zničenie je zväčša účtom za zlú starostlivosť o motor.

04.08.2023 06:00
debata (16)
Filter pevných častíc je povinnou súčasťou... Foto: TASR, Stellantis
Časticový filter DPF Filter pevných častíc je povinnou súčasťou naftových áut už od roku 2010 a pri tých benzínových s priamym vstrekovaním paliva sa objavil od príchodu emisnej normy Euro 6.2.

Mohlo by sa zdať, že časticový, takzvaný DPF filter, je jednoduché zariadenie, na ktorom by sa nemalo nič pokaziť. Skutočnosť je však iná. Filter pevných častíc potrápil už mnohých motoristov, najmä v starších ojazdených dieselových autách. Neexistujú pritom žiadne zaručené tipy pre jeho nekonečnú životnosť. Ak sa filter pokazí, potrebujete nový. Ceny týchto zariadení však nie sú nezanedbateľné, hoci klesajú. Len pre orientáciu. Ceny nových DPF filtrov sa pohybujú od 550 až do 4 000 eur podľa typu vozidla. Takže pri starých autách sa už takáto investícia už ani neoplatí. Problémom ale je, že ani nový filter nemusí odstrániť príčinu jeho poškodenia. A tak sa môžete v servise ocitnúť opäť. Vezmite si preto k srdcu naše rady.

Ako vlastne funguje DPF filter

Filter pevných častíc, ktorý sa bežne označuje ako DPF (Diesel Particulate Filter), je zariadenie eliminujúce prachové častice z výfukových plynov spaľovacích motorov. Tie vznikajú nedostatočným prehorením paliva. Predtým sa filter montoval iba do vznetových motorov, kde sa stal s príchodom emisnej normy Euro 5 (2010) povinnou súčasťou vozidla. Doba však ide ďalej a filter pevných častíc dnes nájdeme aj v benzínových motoroch, najmä po zavedení normy Euro 6.2, ktoré jemné častice tiež vylučujú a na ktoré sa dlhú dobu zabúdalo. DPF filter je prínosom pre životné prostredie, pretože pri správnej funkčnosti zamedzuje karcinogénnym látkam, aby sa dostali do ovzdušia.

Na keramické sitko pokryté vzácnymi kovmi,... Foto: TASR, Peugeot
Časticový filter DPF Na keramické sitko pokryté vzácnymi kovmi, najčastejšie platinou alebo paládiom, sa vo filtri zachytávajú mikroskopické pevné častice z výfukových plynov.

Na druhej strane môže byť pri zanesení alebo poškodení veľkým problémom pre jeho majiteľa. Filter pevných častíc funguje na jednoduchom princípe. Na keramické sitko pokryté vzácnymi kovmi, najčastejšie platinou alebo paládiom, sa zachytávajú mikroskopické pevné častice z výfukových plynov. Keď filter dosiahne 50 až 70 % svojej kapacity a nastanú vhodné podmienky (rýchlosť, otáčky motora), spustí sa regenerácia, ktorá filter vyčistí a pripraví na ďalšie zachytávanie pevných častíc.

Porsche 911 R - 2017 prevodovka Čítajte viac Ako nezabiť manuálnu prevodovku? Vyhnite sa týmto 7 zlozvykom

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 16 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #emisie áut #oprava áut
Články podľa značiek