Ako spoznáte upchatý a zle fungujúci DPF filter
Filter pevných častíc je v zásade bezúdržbové zariadenie, ktorého vypaľovanie si riadi riadiaca jednotka sama podľa prevádzkových podmienok. V dôsledku príliš krátkych jázd alebo natankovania nekvalitného paliva sa však DPF môže zaniesť rýchlejšie. Prvotné problémy sa prejavujú rozsvietením oranžovej kontrolky filtra pevných častíc. Neradno ju ignorovať, pretože v konečnom dôsledku by sa auto mohlo dokonca stať nepojazdným. Nasledovalo by odtiahnutie do servisu, kde by regeneráciu museli vynútiť.

Horším problémom môže byť porucha na samotnom filtri pevných častíc. Prejavuje sa častými a nedokončenými regeneráciami. Príliš častá regenerácia vedie opäť k riedeniu oleja naftou, a ak sa olej nevymení včas, hrozí zvýšené opotrebenie motora, prípadne nasatie oleja cez odvzdušňovací ventil. Toto môže spôsobiť aj deštrukciu motora a oprava sa spravidla ani neoplatí. Zničiť DPF si dokážeme aj ignorovaním pravidelných servisných prehliadok a opráv jednoduchších a lacnejších komponentov motora. Ako to súvisí?

Pre príklad uveďme termostat. Ak je chybný, nedochádza k zahriatiu motora na prevádzkovú teplotu a filter sa nemôže vypáliť. Toto vedie k jeho postupnému zničeniu. Dôležitá je ale dobrá kondícia celého motora, pretože ak má zanesené vstrekovače, nedostatočnú kompresiu, rozvody v zlom stave, nedostatočný zdvih ventilov, chybné tlakové a tepelné senzory, nevhodný olej či nekvalitnú naftu, produkuje viac sadzí, ktoré končia práve vo filtri pevných častíc. Ten sa upchá rýchlejšie. Samotný filter je preto len zriedkakedy príčinou poruchy. Väčšinou filter zničí zle pracujúci motor.