Pokračovanie článku: Autom do Bulharska 2023: Späť cez Rumunsko a priesmyk Transalpina

Transalpina je úchvatná. Treba to zažiť

Ráno bola pred nami Transalpina, jedna z najkrajších európskych horských ciest. Vedie z cez pohorie Munții Parâng v južných Karpatoch až do mesta Sebes. Je to takmer 140 km dobrodružstva. Pred výjazdom radšej tankujeme. Benzín stojí v Rumunsku priemerne 1,38 eura, nafta veľmi podobne, alebo rovnako. My sme tankovali liter za 6,93 lei, teda len za 1,29 eura. Ak môžete, naplánujte si tankovanie tak aby ste kupovali palivo radšej v Rumunsku ako v Bulharsku. Na Transalipnu vyrážame o desiatej ráno. Cesta 67 C začne hneď za Novaci stúpať. Asfalt je perfektný. Na rozdiel od Transfagarašu máte hneď od začiatku výhľad, pretože miestne kopce sú spásané. Je to nádhera. Príroda je akási vľúdnejšia a báť sa nemusíte ani medveďov, ktoré patria ku koloritu Transfagarašu. Je to stále zaujímavejšie. Prudké serpentíny vás dovedú až do nadmorskej výšky 2 145 metrov, ešte o 103 metrov vyššie ako pri slávnejšom „passe“, čo možno prirovnať, akoby ste išli autom cez Lomnické sedlo.

Prechod cez Transalpinu je fascinujúci.... Foto: Tomáš Andrejčák
Bulharsko 2023 - návrat cez Rumunsko Prechod cez Transalpinu je fascinujúci. Pripravte sa ale na silný vietor aj zmenu teploty. Kým v Bukurešti bola extrémna teplota 42 stupňov Celzia, vo výške 2 100 metrov nad morom len tri stupne.

Cesta bola postavená už za kráľa Karola II. v roku 1935 a o niekoľko rokov neskôr prestavaná Nemcami. Od roku 2007 ju postupne rekonštruovali. Dnes je v perfektmom stave. Asfalt je priam dokonalý, lepší ako na veľkej väčšine rumunských ciest. Zážitok zvyšuje fakt, že prejazd má nie jeden ale rovno dva vrcholy, takže medzi nimi absolvujete prejazd sedlom. V najvyššom bude si môžete oddýchnuť. Sú tu stánky s občerstvením a miestnymi výrobkami. Cestu milujú vodiči aj motocyklisti. Tých je tu neúrekom. Vrátane tých zo Slovenska. Ale pozor, tak ako v Tatrách sa môže počasie rýchlo meniť. Nám fúkal extrémne silný vietor a vrchol Muntii Parang zahalila hmla. O desať minút sa zas vyjasnilo. Zjazd je rovnako krásny. Kolorit dopĺňajú všadeprítomní predajcovia medu, čučoriedok alebo kuriatok. Treba si však dávať pozor, aby ste po čiastočnom zjazde odbočili na mesto Sebes, inak zídete zo 67C a dostanete na nekonečnú cestu do mesta Brezoi a potom na extrémne frekventovaný úsek popri rieke Olt až do Sibiu.

Transalpina je obľúbená aj milovníkmi motoriek.... Foto: Tomáš Andrejčák
Bulharsko 2023 - návrat cez Rumunsko Transalpina je obľúbená aj milovníkmi motoriek. Stretnete ich tu neúrekom. Aj dobrodruhov zo Slovenska.

Ak zamierite správne na Sebes, Sibiu celkom miniete, čo je výhodné, pokiaľ sa nechcete zastaviť v tejto metropole Sedmohradska s germánskym nádychom, keďže bolo nemeckou baštou v Transilvánii. Centrum je krásne zrekonštruované. My sme to však neplánovali, chceli sme doraziť v ten istý deň domov. Nie je to úplne jednoduché. Zo Sebes vás totiž čaká ešte takmer 700 km jazdy. Lenže je to tá jednoduchšia časť cesty z Bulharska. Rumuni totiž poriadne „kopli do koní“. Zo Sibiu vedie až na hraničný prechod Nadlac s Maďarskom parádna diaľnica A1, čo je úsek dlhý 340 km. Zo Sebes je to ešte o 60 km menej. Výnimkou je krátky 14 km úsek pri obci Cosava, kde nie je dokončená rýchlostná cesta. Autá tu musia zísť na starú kľukatú cestu. Môže tu byť poriadny „nátresk“, nehovoriac o nehode. My sme tadiaľ prechádzali v stredu okolo 18.00 a prešli plynulo. Diaľnica má dostatok odpočívadiel aj čerpacích staníc. A vyrastá tu množstvo nových. Do troch hodín máte cestu za sebou aj s prestávkami a výhľadom na krásnu, zvlnenú a úrodnú krajinu Sedmohradska.

Bulharsko 2023 - návrat cez Rumunsko
Bulharsko 2023 - návrat cez Rumunsko
+22Bulharsko 2023 - návrat cez Rumunsko

V Nadlaku zíďte radšej na starý priechod

Pred prechodom do Maďarska je dobré natankovať. Ceny sú tu nižšie ako v Maďarsku. Na diaľnici nájdete renomované „benzínky“ aj „čerpačky“ rumunských spoločností. Dokonca nájdete nízkonákladové čerpacie stanice, s akými sa u nás nestretnete, ale býva tu rad. Hraničný prechod v Nagylaku vás môže spomaliť viac ako ten Bulharsko-Rumunský. Vlani sme tu čakali hodinu. Rumunsko je síce v Európskej únii, ale nie v Schengene, takže kontrole sa nevyhnete. My sme preto tesne pred diaľničným prechodom zišli z diaľnice a zamierili na starý hraničný priechod v Nadlacu, mimochodom, meste s najväčšou slovenskou populáciou v Rumunsku. Oplatilo sa, Celá procedúra netrvala viac ako desať minút. Kontrolovali nám doklady a maďarský colník dokonca aj batožinový priestor. Za priechodom sa rýchlo vrátite prvým výjazdom na diaľnicu. Najlepšie je asi skontrolovať okamžitú dopravnú situáciu na priechodoch cez niektorú navigačnú aplikáciu v smartfóne, aby ste sa vyhli veľkému zdržaniu.

Starý prechod v Nadlaku vám môže ušetriť veľa... Foto: Tomáš Andrejčák
Bulharsko 2023 - návrat cez Rumunsko Starý prechod v Nadlaku vám môže ušetriť veľa času. Obchádzka je minimálna.

Po prechode hraníc vás už nemá čo prekvapiť. O 50 km sa diaľnica napojí pri Szegede na diaľnicu z Belehradu, tú, ktorou ste išli do Bulharska cez Srbsko, a vy zamierite na sever diaľnicou M5 na Budapešť. Ak ste si kúpili mesačnú maďarskú diaľničnú známu už počas cesty na dovolenku a v nádrži máte lacnejší rumunský benzín, nemáte problémy. Úsek z Nadlacu do Budapešti má približne 220 km. No a potom sa cesta delí podľa toho, či mierite na prechod Rajka (182 km) do Bratislavy alebo cez Miškovec na Košice (260 km). Jediným potenciálnym zdržaním môže byť opäť nultý obchvat Budapešti M0. My sme tadiaľ prechádzali okolo 22.00 vo štvrtok a nič výnimočné sa nedialo. Po absolvovaní 400 km maďarskom sme dorazili na najzápadnejšiu hranicu so Slovenskom. Za sebou sme mali celkom 1 420 km. Na poslednom úseku diaľnice z Budapešti do Bratislavy si ale dávajte pozor. Najviac nehôd sa udeje ku koncu cesty. A ak máte za sebou stovky kilometrov, od tragédie nemusí byť ďaleko. Ako na just, vedie tento záverečný „špurt“ extrémne vyťaženou diaľnicou M1, ktorá spája Budapešť s Viedňou. Platí to aj v noci a navyše sú mnohé úseky kvôli opravám zúžené.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Rumunsko #Bulharsko #SsangYong #SsangYong Korando #autom do Bulharska #Transalpina
Články podľa značiek