Elektromobilita má byť našou budúcnosťou. Od roku 2035 bude v Európe dokonca zakázané predávať autá so spaľovacími motormi. Ako však dosiahnuť, aby zákazníci presadli z benzínových a naftových áut do elektromobilov, keď sú ich ceny stále výrazne vyššie? Vysnívaná cenová parita je pritom v nedohľadne. A to aj po tom, čo došlo k zdraženiu konvenčných vozidiel. Zdraželi totiž aj elektromobily. Až na výnimky, ktorými sú Tesla a Ford. Ale to sa bavíme o autách, ktorých ceny sa pohybujú vysoko na 40 000 či 50 000 eurami. Ak túžite po elektromobile pod touto cenovou hranicou, veľa ich na výber mať nebudete.
Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
Čítajte viac Elektromobily sú u nás prepadák. Všetkých sa predá menej ako OctavieNáš cenník elektromobilov len dokazuje, že kým so 40 000 eurami si môžete vyberať z obrovskej plejády klasických áut, i keď zďaleka nie takej, ako pred pár rokmi, keď vám táto suma stačila aj na „nadupané“ SUV s dieselom, automatom a so štvorkolkou, vo svete elektromobilov ste s touto sumou doslova žobráci. Celkovo sme napočítali 16 takýchto elektrických áut, ak nerátame malé úžitkové dodávky. No a ak by sme sa pozreli na elektromobily s cenou pod 30 000 eur, nájdeme len dva – Daciu Spring a Fiat 500e. Na nedávno predstavený Citroën ë-C3 s cenou od 23 300 eur si budeme musieť ešte počkať, podobne ako na VW ID.2. Ani jedno z týchto áut však stále nemá šancu byť univerzálnym rodinným modelom.
Čítajte viac Koľko prerobíte na elektromobile? Bilancia je zatiaľ neúprosnáČo je však smutnejšie, aj najlacnejšie elektromobily zdraželi. Fiat 500e zdražel za posledný rok približne o 2 000 eur, Dacia Spring o 2 500 eur, Citroën ë-C4 o 2 000 eur, Opel Corsa-e skoro o 3 000 eur, Nissan Leaf o 3 000 eur a Peugeot e-208 tiež o 3 000 eur. Pritom to nie je tak dávno, čo niektorí politici „blúznili“ o tom, že ceny elektromobilov budú klesať a v roku 2025 sa vyrovnajú cene áut so spaľovacím motorom. Nič tomu nenasvedčuje. Trend je skôr opačný, za čím stojí inflácia, ale tiež rastúce ceny batérií, ktoré doplácajú na zdražovanie potrebných surovín. Dokonca aj Volkswagen priznal, že cenu vyvíjaného najlacnejšieho elektromobilu musel zdvihnúť z pôvodne plánovaných 20-tisíc na 25-tisíc eur.