Podľa agentúry EPA stúpa spotreba áut už pri teplote sedem stupňov Celzia až o 12 % v porovnaní s teplotou 24 stupňov Celzia. Pri hybridoch to môže byť dokonca až o 30 %. No a čím je teplota nižšia, tým sa tento rozdiel ešte zväčšuje. Dôvodom je, že motor sa v zime dlhšie zahrieva a počas fázy zahrievania potrebuje viac paliva. Na prvých štyroch kilometroch to môže byť až o 100 % viac. Extrémny rozdiel pri hybridoch zasa spočíva v tom, že oveľa častejšie pracujú so zapnutým spaľovacím motorom, čím klesá podiel „elektrických kilometrov“. Navyše má ich batéria v zime nižší výkon. Pomalšie sa nabíja aj vybíja.
Sneh, ľad, katastrofa. Hromadná nehoda na východe vyzerala hrôzostrašne
Čítajte viac Toto je 10 rád ako v zime vždy naštartovaťĎalším dôvodom sú zvýšené odpory. Studený vzduch je hustejší, takže vozidlo má vyšší aerodynamický odpor a aj jazda na snehu či v snehovej kaši si vypýta viac paliva vinou vyššieho valivého odporu. A potom je tu celý rad „hladných“ spotrebičov v aute, ako vyhrievaných sedadiel, zrkadiel, volantu alebo okien, ktoré síce napája batéria, ale elektrina v nej má opäť základ v palive. Vyrobiť ju musí alternátor poháňaný motorom. Vyššej spotrebe sa teda v zimných mesiacoch nevyhnete, no napriek tomu existuje zopár jednoduchých trikov, ktoré vám pomôžu na čerpacej stanici čosi ušetriť.
Čítajte viac Viete správne zahriať motor v tuhých mrazoch? Takto sa to má robiť1. Skontrolujte technický stav a hlavne „gumy“
Auto by malo byť zvlášť v zime v perfektnom technickom stave. Inak sa všetky nedostatky podpíšu pod účet na čerpacej stanici. Platí to zvlášť o podvozku. Skontrolovať treba najmä tlak v pneumatikách, pretože ten v zime klesne, čo zvyšuje valivý odpor. Plášte treba určite dohustiť. Správna by mala byť aj geometria kolies. Motor by zasa mal mať dostatok správneho oleja. A v dobrej kondícii by mal byť aj alternátor. Ten má v zime naozaj veľa práce. Ak ju nestíha, beží častejšie, než by mal, a to zaťažuje motor.