V roku 2023 ohlásili automobilky celkom 283 zvolávacích akcií, ktoré sa dotkli 249 modelov. V porovnaní s rokom 2022 je to výrazný nárast. Ale pozor, časté zvolávačky nemusia automaticky znamenať zlyhanie či nízku kvalitu. Môže ísť aj o seriózny prístup výrobcu k zákazníkovi. Naopak, niektoré automobilky riešia poruchy áut takpovediac „potichu“, takže v rebríčku servisných akcií sú na nízkych priečkach alebo tam vôbec nefigurujú.
Viac akcií nemusí byť znakom nekvality
Zvolávacie akcie uskutočňujú automobilky vtedy, ak zistia, že vo vyrobených a už predaných vozidlách sa nachádza problémový komponent, ktorý by mohol spôsobiť prevádzkové problémy. Časté býva dokonca riziko požiaru z dôvodu hroziaceho skratu či úniku paliva. Ale spomenúť môžeme napríklad aj nebezpečné airbagy. Ani vlani sa výrobcovia áut zvolávacím akciám nevyhli. Ako informuje web svolavacky.cz, ktorý sa už roky podrobne venuje tejto problematike, v roku 2023 bolo do celoeurópskeho systému Safety Gate (predtým Rapex) nahlásených 283 zvolávacích akcií 46 automobiliek, ktoré sa dotkli 249 modelov. Je to o 42 viac v porovnaní s rokom 2022. Takmer tretina „zvolávačiek“, sa týkala elektrifikovaných áut.
Autá mali najčastejšie problémy s motorom (101 akcií), so spomínanými airbagmi (82 akcií), s brzdami (48 akcií), elektronikou a softvérom (48 akcií), podvozkom (34 akcií), riadením (31 akcií) a s karosériou (25 akcií). Ak sa na štatistiku pozrieme z pohľadu značiek, tak viac ako dve tretiny pripadajú na desiatich výrobcov. Rovnako ako predvlani nájdeme na prvých dvoch miestach s najvyšším počtom „zvolávačiek“ automobilky Mercedes-Benz (38) a Peugeot (27). Na tretiu priečku sa z ôsmej posunula automobilka BMW (21). Prvú päťku dopĺňajú značky Opel (21) a Citroën (20), ktoré zo štvrtého miesta odsunuli Toyotu (16) a Ford (16). Ôsma priečka patrí francúzskemu DS (14) a prvú desiatku uzatvárajú Volkswagen (11) s Land Roverom (11).
Ešte lepšie na tom mali byť Renault, Fiat, Alfa-Romeo či Tesla, teda značky, ktoré nie sú práve vychýrené spoľahlivosťou a kvalitou. Aj z toho vidieť, že počet zvolávacích akcií ešte nehovorí o (ne)kvalite áut, skôr o zodpovednom prístupe výrobcu k zákazníkom, ktorý sa nesnaží problémy ututlať. Mnohé automobilky totiž riziká vyriešia v tichosti v rámci povinných servisných kontrol, o čom nie je zákazník transparentne informovaný. Žiadnu akciu nevyhlásia a neinformujú o tom ani autority. Taká Tesla, ktorá skončila v nedávnej štatistike spoľahlivosti TUV Report za rok 2023 na absolútnom dne rebríčka, často výrobné nedostatky odstraňuje pomocou aktualizácie softvéru. Výrobca má pritom povinnosť vyhlásiť zvolávaciu akciu vždy, keď je používaním výrobku ohrozené zdravie, bezpečnosť alebo životné prostredie.
Dajte si pozor pri kúpe
V nevýhode sú z pohľadu počtu zvolávacích akcií automobilky s obrovským portfóliom modelov, akými sú práve Mercedes-Benz alebo BMW, ktoré produkujú od malých áut, akými sú Mercedes-Benz A či BMW 1 až po obrie SUV GLS a X7. Ak sa pozrieme na jednotlivé modely, najviac zvolávacích akcií, až deväť, má za sebou Peugeot 208, DS 7 Crossback, po osem akcií absolvovali Peugeot 308 a 3008, sedem „zvolávačiek“ pripadá na Peugeot 508, Citroën C3, C5, Range Rover a Opel Grandland. Po šesť akcií absolvovali Mercedes-Benz C, GLC, ale aj Toyota ProAce City. Pri niektorých často zvolávaných modeloch môže byť postihnutých viac generácií. Výnimkou nie sú ani zvolávacie akcie pre desaťročné a staršie vozidlá.
Čítajte viac TÜV Report 2024: Megarebríček spoľahlivosti áut má víťazov aj porazených. Ako je na tom to vaše?Rebríček zvolávacích akcií by mal podľa webu svolavacky.cz záujemcu o kúpu auta z druhej ruky motivovať, aby zistil, či bola na konkrétne auto vyhlásená zvolávacia akcia a či bol v rámci nej nedostatok odstránený. Až 25 % áut ostáva totiž napriek vyhláseným „zvolávačkám“ neopravených. Majitelia sa s nimi jednoducho nedostavia do servisu. Postup je jednoduchý. Stačí sa obrátiť na najbližší autorizovaný servis a požiadať o bližšie informácie. Po nahlásení VIN kódu vozidla zistíte, či sa na vašom aute porucha vyskytuje, alebo či už ju vyriešil predchádzajúci majiteľ.
ZDROJ: svolavacky.cz