Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián Viskupič predložil do Národnej rady návrh zákona, ktorého cieľom je vrátiť správne poplatky na úseku dopravy od júna tohto roku na úroveň pred účinnosťou novely publikovanej pod číslom 530/2023 Z. z. Ide o zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií (tzv. Lex konsolidácia).
Viskupič svoj návrh odôvodňuje tým, že motoristi sú aj bez vyššie uvedeného zvýšenia významnou skupinou prispievateľov do štátneho rozpočtu cez celú škálu rôznych daní a poplatkov. Platia podľa neho DPH pri nákupe samotného vozidla, z pohonných hmôt, servisných či doplnkových služieb. Platia tiež spotrebné dane z pohonných hmôt a aj mazív. Pri havarijnom poistení platia daň z poistenia. Firmy platia ešte aj cestnú daň. Motoristi ďalej platia diaľničné známky, platia za absolvovanie STK, EK a v poslednom období platia stále viac aj za parkovanie. Ďalej sú motoristi povinní platiť celú škálu rôznych poplatkov, spojených s dovozom, kúpou či predajom vozidla, prihlásením vozidla, rôznymi zmenami v evidencii, prihlásením ťažného zariadenia, vydaním vodičského preukazu a podobne. Podľa poslanca sú motoristi „z pohľadu štátu len a len dojnou kravou s jedinou úlohou – priniesť štátnemu rozpočtu stále viac príjmov.“
Čítajte viac Brusel chystá veľké zmeny ‘vodičákov‘. Pred pokutou už neutečieteV ďalšej časti svojho návrhu Viskupič presne vymenováva poplatky, ktoré boli podľa neho navýšené úplne nezmyselne: poplatok za vydanie EČV podľa vlastného výberu sa zvyšuje zo sumy 331 eur na 500 eur na jedno vozidlo (2 tabuľky EČV). Takisto poplatok za znovuvystavenie stratenej tabuľky EČV sa zvyšuje zo 66 na 100 eur. V realite je však na väčšine áut potrebné vymeniť obe tabuľky (keďže je nová grafika), takže motorista namiesto doterajších 66 zaplatí až 200 eur.
„Takisto zvýšenie poplatku za vydanie štandardného EČV z 33 na 50 eur nemá iné odôvodnenie, než vyťahovanie ďalších financií z vreciek motoristov,“ kopnštatuje Viskupič s tým, že štátu totiž náklady súvisiace s obstaraním tabuliek EČV dokonca klesli, keďže sa ukončila zmluva s predchádzajúcim dodávateľom a štát začal vyrábať EČV vo vlastnej réžii.
Toto všetko sú podľa Viskupiča dôvody, prečo v predloženom návrhu zákona navrhuj vrátiť od 1.6.2024 zvýšené poplatky ma pôvodné sumy pred zvýšením.