Pokračovanie článku: Doliať motorový olej nie je žiadna veda. Ak dodržíte týchto 6 rád, nezničíte si motor

Čo je viskozita motorového oleja

O viskozite oleja informuje nápis na obale. Foto: Motul
Motul - oleje pre staršie autá O viskozite oleja informuje nápis na obale.

Viskozita oleja, čiže miera vnútorného trenia mazacieho oleja, nie je konštantná veličina, ale mení sa v závislosti od vonkajších podmienok. So stúpajúcou teplotou sa viskozita znižuje – olej je redší. Viskozita vo všeobecnosti vyjadruje tekutosť kvapaliny. Oleje s nižšou viskozitou sú tekutejšie, teda redšie a majú menší vnútorný odpor proti prúdeniu. Naopak, oleje s vyššou viskozitou sú hustejšie a majú vyšší odpor a tým pomalší tok. Keď to uplatníme na motor, hustejšie oleje spôsobujú vyšší odpor pri pohybe dvoch mazaných častí v motore.

Počas činnosti motora prichádza k zmenám teploty a tlaku a je potrebné, aby sa viskozita oleja v týchto podmienkach menila čo najmenej. Závislosť viskozity oleja od teploty je vyjadrená takzvaným viskozitným indexom (VI). Čím vyššia je hodnota VI, tým menej sa mení viskozita pri zmenách teploty motora a tým je olej kvalitnejší. Viskozitný index býva uvedený na obale oleja.

Pre bežné označenie viskozitných vlastností motorového oleja sa používa výlučne klasifikácia SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Táto norma používa pre klasifikáciu olejov 6 zimných tried (označených číslom a písmenom „W“) a 5 letných tried (označených číslom). Číslo je len názvom triedy a nevyjadruje vzťah k žiadnej fyzikálnej veličine. Zimné triedy sú: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W. Letné triedy sú: 20, 30, 40, 50 a 60.

Zimné označenie

Vyjadruje hustotu oleja, alebo takzvanú štartovateľnosť motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím nižšie je číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byť teplota okolia pri zachovaní tekutosti oleja dostatočnej pre ľahké štartovanie motora. Oleje 0W umožňujú bezproblémové štartovanie motora aj pri teplotách pod –30 °C, oleje 5W pri teplotách okolo – 25 °C atď. Platí to však len orientačne, tento údaj do značnej miery závisí od typu a veľkosti motora.

Letné označenie

Vyjadruje viskozitu oleja pri 100°C, čo je približná prevádzková teplota oleja. Z toho vyplýva, že oleje 15W-40, 10W-40 a 5W-40 majú pri prevádzkovej teplote motora približne rovnakú viskozitu. Ale pri nízkych teplotách, hlboko pod bodom mrazu sa ich vlastnosti veľmi líšia. Napríklad oleje 5W-40 umožňujú oveľa jednoduchšie a pre motor šetrnejšie štartovanie pri mrazoch. Oveľa rýchlejšie sa tak dostanú pri studených štartoch na všetky potrebné mazané miesta, čím predchádzajú nadmernému opotrebeniu vnútorných motorových častí. V súčasnosti sa prakticky výhradne používajú takzvané viacstupňové (multigrade) motorové oleje, ktoré umožňujú celoročné bezpečné mazanie motora v rozličných klimatických podmienkach. Označujú sa kombináciou zimnej a letnej triedy, typické sú napr.: 0W-40, 5W-40, 5W-50, 10W-40 a 15W-40.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #olej #motorový olej #výmena oleja
Články podľa značiek