Test rekuperácie v bežnej premávke
V druhom teste figurovalo až 19 elektromobilov, medzi nimi aj tie, ktoré absolvovali prechod horským priesmykom. Zaťaženie vozidiel podľa cyklu WLTP sa opäť uskutočnilo simulovane na testovacej stolici za rovnakých podmienok a „luxusnej“ teplote 23 stupňov Celzia. Všetky autá „vyrážali“ s plne nabitou batériou. ADAC zistil, že v bežnom jazdnom cykle rekuperujú elektromobily približne 22 % energie, ktorú predtým spotrebovali na pohyb. Niektorým to však ide lepšie. Nio ET7 (31 %) a Hyundai Ioniq 6 (29 %) dosahujú v tejto disciplíne naozaj pozoruhodne dobré výsledky. V bežných dopravných podmienkach WLTP rekuperuje Dacia Spring zďaleka najmenej energie, len 9 %. Testovaná Cupra Born sa tiež radí hlboko pod priemer s rekuperáciou 16 %.
Čítajte viac NAF: Nóri zmerali zimný dojazd 23 elektromobilov. Najďalej zájde ‘číňan‘Ďalšie dva elektromobily od koncernu VW na tom boli oveľa lepšie. Audi Q4 e-tron zrekuperuje 23 % a VW ID.5 26 % energie. Dve testované Tesly sú na úrovni 23 % ( Model 3) a 24 % ( Model S ). Rekuperácia tiež závisí od profilu trasy. Test ADAC-u ukázal, že najviac energie sa rekuperuje v meste, priemerne 33 percent. Dokonca aj najhoršie vozidlo v štúdii stále „zachráni“ 15 % energie v mestskej premávke. V priemere je výkon rekuperácie mimo mesta 21 % a na diaľnici s maximálnou rýchlosťou 130 km/h len 12 percent. Je to však logické. Zatiaľ čo v mestskom cykle musíme často brzdiť kvôli semaforom, križovatkám a iným autám či prekážkam, na vidieckych cestách a na diaľniciach sa pohybujeme oveľa plynulejšie.
Úroveň rekuperácie v bežnej premávke (%)
Model | Miera rekuperácie (%) |
---|---|
Audi Q4 e-tron 50 | 23 |
BMW i4 eDrive35 | 24 |
BYD Atto 3 | 21 |
Cupra Born 58 kWh | 16 |
Dacia Spring | 9 |
Hyundai Ioniq 5 58 kWh | 22 |
Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh | 29 |
MG 4 Comfort | 22 |
MG 5 Maximum Range | 19 |
Nio ET7 100 kWh | 31 |
Nissan Ariya 87 kWh 2WD | 21 |
Ora Funky Cat | 18 |
Renault Kangoo E-Tech | 20 |
Renault Mégane E-Tech EV60 | 22 |
Smart #3 | 21 |
Tesla Model 3 | 23 |
Tesla Model S | 24 |
VW ID.5 | 26 |
XPeng G9 Long Range | 24 |
Fázy zastavovania sa v simuláciách pre vidiecke cesty a rýchlostné cesty navyše takmer nezohľadňujú, je tu len jedna povinná zastávka mimo mesta. Takže existuje oveľa menej situácií, keď má auto príležitosť rekuperovať energiu. ADAC uzatvára, že pre rekuperáciu je rozhodujúca rýchlosť a hmotnosť vozidla, teda hybnosť, ako aj výkon elektrického pohonu, ktorý premieňa brzdnú energiu na elektrickú a ukladá ju. Kým vysoká hmotnosť si vyžaduje veľa energie na rozhýbanie áut, pri rekuperácii sa mení na výhodu. Jednoducho povedané, všetky merania ukazujú, že ľahké elektrické vozidlá spotrebúvajú menej energie, ale zároveň menej rekuperujú a ťažké elektrické vozidlá spotrebujú viac, ale lepšie rekuperujú.