Strata hodnoty je najväčšou cenou za mobilitu. Rozdiel medzi tým, za čo ste auto kúpili a za čo ho po čase predáte, je väčší než náklady na palivo, servis alebo poistenie spolu. Mali by ste na to myslieť už pri výbere nového auta. Ako sa ale zorientovať? K takýmto údajom sa ťažko dostať. Rozhodne vám ich neposkytnú samotní výrobcovia. Našťastie je tu množstvo analytických spoločností, ktoré sledujú vývoj cien jazdených áut na trhu. A jednou z nich je americká agentúra iSeeCars. Tá zverejnila najnovší rebríček áut, ktoré sa oplatia kúpiť ako ročné, teda ako zánovné s približne 10 000 najazdenými kilometrami. Tento rebríček dvadsiatich áut, ktorý sme zredukovali na 15 vynechaním modelov, ktoré sa v Európe nepredávajú, je ale zároveň aj rebríčkom áut s najväčšou stratou hodnoty.
Všetkých 15 modelov stratí už po roku na cene minimálne 27 %, takže kúpiť si ich ako nové je veľmi nerozumné. Zato ako „jazdenky“ môžu byť kúpou snov. Asi neprekvapí, že na čele nájdeme luxusné elektromobily. Ich hodnota sa rúti nadol aj kvôli zničujúcej cenovej vojne, ktorú odštartovala Tesla a na ktorú nabehli v zúfalstve aj mnohí ďalší výrobcovia elektromobilov, ako napríklad Ford alebo General Motors. Je len logické, že skokové škrty v cenách nových elektromobilov sa odrazili aj na páde cien elektromobilov z druhej ruky. Tí, ktorí si kúpili elektromobily zhruba pred rokom, sú vystavení extrémnym stratám. Samozrejme, nie je to možné paušalizovať. Takú Teslu s lojálnou klientelou v zozname nenájdete. Ale Mercedes-Benz či BMW áno. Zvlášť automobilka zo Stuttgartu zaťala na účtoch svojich zákazníkov poriadnu sekeru.
Kým priemerná strata auta po roku používania je v USA 12,8 %, víťaz tohto negatívneho rebríčka stratil za rok neuveriteľných 47,8 % hodnoty. To je takmer polovica. Hovoríme o luxusnom Mercedese-Benze EQS. A keďže ide o veľmi drahý model, je víťazom aj z pohľadu absolútnej straty vyjadrenej v peniazoch. Ako ročný si ho môžete kúpiť za 66 323 eur, čo znamená, že jeho prvý majiteľ prerobil 60 621 eur. Nasleduje elektrický Nissan Leaf so stratou 45,7 % (-14 700 €) a „spaľovací“ Jaguar F-Pace so stratou 35,4 % (-25 150 €). Je teda zjavné, že vysokej strate hodnoty sa nevyhnú ani autá tankujúce benzín či naftu, čo je dané imidžom značky či (ne)spoľahlivosťou. Na pozore by ste sa mali preto mať aj pri kúpe Alfy Romeo Giulia. Hneď za ňou ale nasleduje ďalšia plejáda elektromobilov.
Čítajte viac iSeeCars: Elektromobily rýchlo strácajú hodnotu. ‘Spaľováky’ takmer vôbecAni Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 a VW ID.4. sa totiž nemajú čím chváliť. Prvú desiatku kráľov straty hodnoty s hodnotou viac ako 30 % uzatvárajú spaľovacie modely Alfa Romeo Stelvio, klasický Mercedes-Benz triedy S aj BMW radu 7, hoci tu chýba jasná informácia, či ide o elektrickú, alebo o spaľovaciu verziu. No a ak obídete Audi A3, Ford Mustang Mach-E či Audi A4, tiež urobíte dobre. Hoci táto štatistika vychádza z amerického trhu a amerických cien (prepočítali sme ich na eurá), predpokladáme, že minimálne percentuálna strata hodnoty nebude príliš vzdialená našim reáliám. Ak však máte záujem o kúpu týchto áut ako jazdených, môže ísť dobrú investíciu. Veď hneď na začiatku ušetríte od 30 do 50 %. Ale s rýchlejším poklesom ceny musíte rátať aj potom, i keď už nie takým bolestivým. Najmä pri elektromobiloch, kde je degradácia batérie tak trochu časovanou bombou.