Asistenčnú službu nemeckého autoklubu ADAC využilo vlani viac ako 3,5 milióna motoristov. „Žltí anjeli“ vyrážali za bezradnými vodičmi každých deväť sekúnd. A hoci ide o nemeckú štatistiku, zaujímavá je aj pre nás. Autá jazdiace po tamojších cestách sú totiž identické s ponukou v slovenských showroomoch. V aktuálnych štatistikách poruchovosti bolo hodnotených celkovo 156 typov áut približne 20 značiek. Zohľadnili sa všetky poruchy v priebehu roka 2023, ktoré postihli vozidlá staré tri až desať rokov, teda tie, ktoré boli registrované v rokoch 2014 až 2021. Aby sa konkrétny typ dostal do štatistiky, muselo byť z neho v Nemecku zaregistrovaných v priebehu dvoch rokov aspoň 7 000 exemplárov. To aby bola štatistika dostatočne objektívna.
Nehodnotia sa teda typy áut, ktoré sú málo frekventované, a do štatistík sa tiež nezaraďujú problémy, ktoré si spôsobil vodič sám, napríklad nedostatkom paliva v nádrži. To so spoľahlivosťou auta naozaj nesúvisí. A čo teda robilo motoristom najväčšie starosti? Tak ako po minulé roky to bola štartovacia batéria. Stála až za 44,1 percenta výjazdov „žltých anjelov“. Dokonca o 0,9 percentuálneho bodu viac ako v roku 2022. Druhou najčastejšou príčinou kolapsu auta na ceste sú problémy spojené s motorom (22,8 %), jeho elektronikou, so vstrekovaním a zapaľovaním. Nasledujú poruchy štartéra (štartéra-generátora), palubnej elektroniky a osvetlenia (8,8 %) a za nimi defekty pneumatík 8,8 %) a uzamykacie systémy (7,1 %).
S pribúdajúcim počatom elektromobilov na cestách sa ADAC snažil zistiť aj to, či sú elektromobily spoľahlivejšie ako autá so spaľovacím motorom. Jednoznačnú odpoveď ale nemá, pretože na rozdiel od klasických áut, je priemerný vek elektromobilov oveľa nižší. To ich zvýhodňuje a neumožňuje tak dospieť k jednoznačným záverom. ADAC sa preto rozhodol porovnať elektromobily aspoň so spaľovacími autami najmladších ročníkov, ktoré boli zaregistrované v rokoch 2020 a 2021. A z tohto pohľadu dopadli elektromobily dobre. Ukázalo sa, že sú menej náchylné na poruchy. Pri autách s rokom registrácie 2020 mali elektrické autá o 1,9 poruchy na 100 vozidiel menej a o rok mladšie o 3,6 poruchy menej.
Najčastejšie príčiny zlyhania áut na ceste
Komponent | Podiel na výjazdoch |
---|---|
Štartovacia batéria | 44,1 % |
Motor, motormanažment, vysokonapäťový systém | 22,8 % |
Pneumatiky | 10,5 % |
Kľúče, zámky, imobilizér | 8,8 % |
Iné | 6,9 % |
Ako lepšie sa ukázali elektrické autá v menšom počte porúch pneumatík, čo je zaujímavé, pretože sú ťažšie. Spoľahlivejší je aj ich pohon a uzamykacie systémy. Podobne sú na tom s brzdami. Naopak, elektromobily mali viac porúch so štartovacou 12 V batériou. Áno, tú elektromobily majú, pretože palubná elektronika funguje s 12 V okruhom. Túto batériu nedobíja alternátor, tak ako pri autách so spaľovacím motorom, ale trakčná batéria. A tu je kameň úrazu – zlyhávajúca komunikácia medzi týmito batériami. Pozrime sa ešte na spoľahlivosť podľa značiek a modelov áut. Nájdeme tu niekoľko prekvapení. Najmä tých negatívnych.
Medzi modelmi áut, ktoré dali „žltým anjelom“ zabrať najviac, patria Toyoty. Napríklad Toyota Yaris, C-HR aj RAV4. Čím chváliť sa ale nemá ani Opel (Meriva, Insignia, Zafira), Ford (Kuga, S-Max), Smart (ForFour, Fortwo) či Renault (Clio, Mégane, Scénic, Kadjar) a Volkswagenu zas robí zlé meno Sharan. Naopak, k najlepším patria modely Audi, BMW, Mercedes-Benz, Kia, Mazda, ale napríklad aj Dacia Sandero, Ford Ka, Suzuki Ignis alebo Renault Zoe. Pozrite si tabuľku najspoľahlivejších aj najmenej spoľahlivých áut podľa štatistiky „žltých anjelov“. Uvedené sú v nich nielen konkrétne modely, ale aj ročníky výroby. Nie každý je na tom totiž zle.