Väčších viacpruhových kruhových objazdov je na Slovensku čoraz viac a nie každý vie, ako sa správne po nich jazdí a kto má vlastne prednosť. Stretli sme sa s rôznymi názormi. Niekto tvrdil, že štandardne platí pravidlo pravej ruky a pri preraďovaní z pruhu do pruhu priamo na viacpruhovom kruhovom objazde má prednosť auto, ktoré ide po mojej pravej strane. Nie je to celkom pravda.
Iný výklad hovorí, že vnútorný pruh kruhového objazdu je „rýchly“ a keď vozidlo v ňom vyhodí smerovku, tak vozidlá v pomalom pruhu sú povinné prispôsobiť rýchlosť jazdy tak, aby sa mohol pred ne bezpečne zaradiť.
Ani jedno vysvetlenie nie je pritom správne. Jazda po viacpruhovom objazde má z hľadiska prednosti jediné – a navyše veľmi jednoduché – pravidlo. Prednosť vždy dáva vozidlo, ktoré mení smer a chce sa preradiť z pruhu do pruhu. A to bez ohľadu, na to, v ktorom pruhu ide.
Ak teda idete vo vnútornom pruhu, „vyhodíte“ smerovku a cez vonkajší chcete odbočiť a z kruhového objazdu vyjsť, vozidlo v ňom vám nie je povinné dať prednosť, práve naopak. Môže pokračovať v jazde a vy si prípadne musíte dať po „kruháči“ ešte jeden okruh, aby ste sa pred zvolenou odbočkou bezpečne do vonkajšieho pruhu preradili. A samozrejme aj naopak, ak ste do kruhového objazdu vošli a chcete sa preradiť do vnútorného pruhu, tak vozidlá v ňom majú prednosť, urobiť tak môžete, až keď je to bezpečné a ostatných neohrozíte.
Takže ešte raz, je to úplne jednoduché – prednosť na dvojpruhovom kruhovom objazde vždy dáva to auto, ktoré sa chce z pruhu do pruhu preradiť a nezáleží na tom, v ktorom aktuálne jazdí.