Fičal po priechode pre chodcov ako Sagan, skončil ako Cavendish
Nočná jazda má svoje špecifiká. Moderné matrixové reflektory dokážu síce urobiť z noci deň, ale nie všetci na tento komfort máme. Na cestách je tak stále väčšina áut s obyčajnými svetlami, ktoré využívajú halogénové žiarovky. Ani základné „ledky“ nepatria na špičku osvetľovacej techniky. Preto je jazda v noci náročnejšia na pozornosť. Problémom je najmä odhad vzdialenosti. Jednoducho preto, že v noci je málo prirodzeného svetla a veľa toho umelého. Najhoršie je to v šere, keď sa stráca kontrast a vy horšie rozoznáte nebezpečenstvo. Do hry vstupuje aj oslepenie zo strany protiidúcich vozidiel či únava. Prevencia pred rizikami nie je zložitá, no práve preto ju často vodiči podceňujú.
1. Udržujte si čisté a funkčné svetlá, pravidelne ich kontrolujte, či sú správne nastavené – nesvietia príliš slabo, vysoko alebo nízko? Pri svetlách s automatickým prepínaním diaľkového režimu si túto funkciu nezabudnite aktivovať. Je potvrdené, že ich vďaka tomu budete využívať častejšie, ako keby ste režimy prepínali manuálne. Pri zastávkach počas cesty si svetlá na čerpacej stanici umyte.
2. Dbajte aj na čistotu čelného skla, stav stieračov a dostatok tekutiny v ostrekovačoch. Svetlo od protiidúcich áut sa totiž na šmuhe môže nepríjemne odrážať a skresliť to, čo vidíte. Na kvalite tekutiny do ostrekovačov nešetrite. A jedno balenie majte vždy v zásobe v kufri. Pri zastávkach na čerpacích staniciach umyte vždy čelné okno.
Čítajte viac Prečo má Škoda Superb vo svetlách modrý kryštál? Tento detail dal technikom zabrať3. Vyskúšajte, či presne viete, kde sa zapínajú svetlá – diaľkové, hmlovky aj tie stretávacie, hlavne keď si sadnete do iného auta, než na aké ste zvyknutí. V noci vás ich ovládanie potom nezaskočí.
4. Diaľkové svetlá vypnite skôr, než niekoho oslepia. Ak iní oslepujú vás, snažte sa dívať na krajnicu, oslnenie zachytíte len periférne. Ak používate asistent diaľkových svetiel, tak vnímajte, či reaguje tak, ako potrebujete.
Čítajte viac Autá dostanú ‘parádne‘ tyrkysové svetlá. Tušíte prečo?5. Vypnite osvetlenie vnútri auta a zapnite si nočné podsvietenie prístrojovej dosky, nech svetelný smog z displejov neznižuje kontrast. Niektoré autá majú automatický nočný režim displejov. Ak ho nemáte, znížte jas prístrojov aspoň manuálne.
6. Sledujte nielen osvetlenú cestu, ale aj jej okolie, ktoré je tesne za svetelným kužeľom. Prechody z tmy do svetla sú pre oči únavné. Pri halogénových svetlách sú jemnejšie a postupnejšie ako pri diódových svetlách. Pohybujte očami mimo svetelného kužeľa aktívne a často. Takto to oči zvládnu ľahšie.
Čítajte viac Superintegrator: Nová technológia môže výrazne zmeniť dizajn prednej časti áut7. Únavu pri nočnej jazde nepodceňujte. Ide o prirodzený biorytmus, ku ktorému sa pridáva vyčerpanie z celého dňa. Problém je, že únava začína ovplyvňovať reakcie veľmi nenápadne. Preto moderné autá do bezpečnostnej výbavy pridávajú technológie, ktoré na ňu upozorňujú. Nespoliehajte sa však len na to. Keď budete cítiť, že ste unavení, nečakajte a riešte to okamžite. Zastavte hneď, ako je to možné a bezpečné. Napite sa vody, prejdite sa okolo auta, prípadne si zacvičte. Pri dlhej „štreke“ rozhodne neurobíte chybu, ak si chvíľku zdriemnete. Stačí dvadsať minút. Napokon, prestávku by ste si mali urobiť každé dve hodiny alebo každých 170 kilometrov.
8. Jazdite defenzívnejšie a pomalšie. Nedajte sa zlákať prázdnymi cestami, ktoré zvádzajú na rýchlejšie tempo. Myslite na to, že presne takto môžu uvažovať aj iní vodiči. Vyššia rýchlosť potom vedie ku kratšiemu času, ktorý máte na reakciu v prípade krízovej situácie. Riziko nedobrzdenia je vtedy veľmi vysoké. Môžete si neskôr všimnúť napríklad aj nejaký problém na ceste – cestárov, opitých chodcov či dopravnú nehodu. Predvídajte nebezpečenstvo. Nezabúdajte hlavne na divú zver, môže sa vyskytnúť aj na miestach, kde ju cez deň nestretnete, takže ani v noci ju podvedome neočakávate. V takých miestach treba reálne spomaliť a priam vyhľadávať možné riziká.
Čítajte viac GDV: Oprava áut je stále drahšia. Ceny dielov lámu rekordy9. Dodržujte odstup od áut aspoň štyri sekundy a myslite na dostatok manévrovacieho priestoru. Ešte lepšie je mať pred vpredu idúcim vozidlo odstup šesť sekúnd. Získate tým dve sekundy navyše v prípade potreby rýchlej reakcie. Zvlášť v zlom počasí.
10. Pred cestou si overíte predpoveď počasia, znížite tým riziko nervozity, lebo vás to neprekvapí. Tma a mokrá vozovka riziká len a len zvyšujú. Od mokrého asfaltu sa môže nevhodne odrážať svetlo, horšie vidieť zľadovatený povrch, ale aj výtlky alebo iné prekážky, napríklad spadnuté stromy.
ZDROJ: SuperDrive