Motiváciou pre kúpu elektromobilu je väčšinou snaha znížiť náklady na prevádzku. Pri dnešných cenách benzínu a nafty je to naozaj lákavé. Hoci ani elektrina nie je zadarmo, odhady hovoria, že vodiči môžu výmenou klasického auta za elektrické ušetriť ročne asi 1 000 eur. Ale pozor. Nie je elektromobil ako elektromobil. Rozhodne by ste sa mali vyhnúť starým modelom prvej generácie. Nezáleží na tom, či sú naoko v dobrom stave. Pokrok ide v oblasti elektromobilov neskutočným tempom, takže staršie elektromobily ako prvá generácia Nissanu Leaf, Volkswagenu e-Golf, Mitsubishi i-MiEV, Fordu Focus Electric, Škody Citigo e alebo e-Up-u, predstavujú doslova „elektrický pravek“. A to so všetkými obmedzeniami, ktoré s tým súvisia.
Showroom: Jazdený VW Up! – spoľahlivý mestský krížnik
Nedajte sa nachytať vzhľadom
No ani pri novšom elektromobile sa nedajte nachytať zdanlivo výborným stavom. Lepšia „kondícia“ je totiž pre elektrické autá typická. Zväčša vyzerajú zachovalejšie ako ich konvenční súrodenci. Dôvod? Elektromobily majú menej pohyblivých častí, menej vibrácií, majú menej najazdených kilometrov a teda sú aj menej opotrebované. Lenže v ich útrobách sa môže skrývať doslova „časovaná bomba“ – poškodená batéria alebo batéria s výrazne zníženou kapacitou. To znamená otravné a časté nabíjanie, horšiu dynamiku a tragicky nízky dojazd. A vy s tým nič neurobíte. Akumulátory elektromobilov degradujú podobne ako batéria vo vašom mobile.
Čítajte viac Zlaté časy končia. Nemci 'škrtnú' dotácie na elektrické autáNa „zdravie“ batérie majú vplyv zmeny teploty, opakované nabíjanie jednosmerným prúdom na výkonnejších nabíjačkách či počet najazdených kilometrov. Väčšina výrobcov vozidiel poskytuje záruku na batérie osem rokov alebo na 160 000 km. Ak vozidlo prekročí túto hranicu, je pravdepodobné, že kapacita jeho batérie bude v porovnaní s novým výrazne nižšia. Zvlášť ak ide napríklad o elektromobil z južného Španielska alebo Talianska. Prečo? Lítium-iónové batérie, ktoré dnes nájdete v elektrických vozidlách, sa nehodia do horúceho počasia. Rýchlejšie degenerujú. Lepšie sú na tom ojazdené elektromobily z Holandska alebo z Nemecka. To by vám asi nenapadlo.
Čítajte viac Koniec klamstvám o stave batérií. Pripravuje sa celoeurópska certifikáciaBatéria môže byť „nášľapnou mínou“
Tak či tak, je veľmi dôležité, aby ste predtým, než si podáte ruku s predávajúcim, dali batériu skontrolovať v autorizovanom servise. Inak sa vystavujete riziku výmeny poškodených článkov batérie a v horšom prípade výmene batérie za novú po záruke, čo môže predstavovať investíciu aj vyše 15 000 eur! Výhodná kúpa sa tak razom zmení na „nočnú moru“. Ak vám kontrolu batérie predávajúci neumožní, vezmite nohy na ramená. Ešte múdrejšie je vybrať si zánovný elektromobil, napríklad troj- či štvorročný, na ktorý ešte niekoľko rokov platí garancia výrobcu. Ak sa s batériou čosi stane, oprava alebo výmena ide na konto automobilky.
Čítajte viac Americká rodina si kúpila starý elektromobil. Nemala to robiť!Dobré je tiež skontrolovať stav podvozku. Elektromobily sú totiž ťažšie, čo dáva poriadne zabrať komponentom zavesenia kolies a ešte viac pneumatikám, ktoré sa opotrebovávajú rýchlejšie. Naopak, brzdy by mali byť v dobrom stave, keďže elektromobily spomaľujú na 90 % pomocou rekuperácie. Ak sú brzdy predsa len opotrebované, je to jasné znamenie, že elektromobil má za sebou „ťažké kilometre“. A potom je tu softvér! Mnohí majitelia elektromobilov odkladajú jeho aktualizáciu, takže nie je nezvyčajné nájsť elektrické vozidlo fungujúce na starej softvérovej platforme. To môže naznačovať, že jeho majiteľ sa oň nestaral správne a v budúcnosti by ste kvôli tomu mohli mať problémy.
Máte kde nabíjať?
No do úvahy by ste pri kúpe elektromobilu mali vziať aj ďalšie faktory, ktoré si pri ojazdených autách so spaľovacím motorom všímať nemusíte. Napríklad hustotu nabíjacej infraštruktúry vo vašom okolí. Najmä ak nemáte garáž či parkovacie miesto so zásuvkou. Nezabudnite, že kým natankovanie auta je minútovou záležitosťou, nabíjanie môže trvať niekoľko hodín. Vodiči, ktorí žijú alebo pracujú ďaleko od nabíjacích staníc, môžu potom čakaním na nabitie stratiť veľa času. Navyše, ak ste odkázaní na verejné nabíjacie stanice, na prevádzke elektromobilu veľa neušetríte. Nabíjanie jednosmerným prúdom môže byť drahšie ako tankovanie. Pre elektromobil by sa preto mali rozhodnúť naozaj len tí, ktorí ich vedia nabíjať lacno doma.
Čítajte viac Stellantis: Elektromobily musíme zlacniť o 40%. Ak nie, skolabuje trhStále však nekončíme, pretože každé auto, aj elektromobil, potrebuje servis. „Lenže elektromobil je špecifický. Vyžaduje si „servisákov“ školených špeciálne na elektrické autá. Otázkou teda je, či máte v blízkosti servis, ktorý sa bude o údržbu vášho elektrického auta vedieť postarať. V každom prípade odborníci radia navštevovať výlučne autorizované servisy, ktoré používajú originálne diely a môžu poskytnúť záruku na vykonanú prácu. Pri elektromobiloch je to zvlášť dôležité, aby vám z dôvodu neodborných zásahov neprepadla garancia na elektrické komponenty vozidla, najmä na extrémne drahú batériu. S tým nie sú naozaj žiadne žarty.
Nie je ich veľa
CarVertical tvrdí, že pokiaľ má elektrické auto, ktoré ste si vybrali, čistú históriu a zdravú batériu, netreba mať obavy. Problém môže byť inde. A to práve pri hľadaní vhodného kandidáta. Dôvodom je, že napriek prudko rastúcej ponuke elektrických modelov je ich v porovnaní s tými konvenčnými oveľa menej, nehovoriac o podiele v autobazároch či na serveroch jazdených áut. Stretnúť sa teda môžete s tým, že napríklad vaše vysnívané elektrické SUV jednoducho nenájdete. To je aj dôvod, prečo cena jazdených elektromobilov, ktorých životnosť limituje životnosť batérie, neklesá tak rýchlo, ako by ste si možno predstavovali.