Nemecký autoklub ADAC sa podujal na zaujímavý experiment. Rozhodol sa predať v sieti internetových autobazárov tri autá. Prvým bol benzínový Seat Leon vyrobený v roku 2015 a druhým rovnako starý naftový Volkswagen Caddy. Spoločnosť im robil podstatne mladší elektrický Volkswagen ID.3 z roku 2020. ADAC zaujímalo, ako sa k ponuke postavia výkupcovia na týchto portáloch. Predtým si ale autoklub dal urobiť odborný odhad trhovej hodnoty áut troma nezávislými odhadcami. Leon bol nacenený na 6 467 eur, VW Caddy na 8 383 eur a ID.3 na 18 183 eur.
Čítajte viac ADAC: Prevádzka elektromobilov je stále drahá. Na vine je jeden dôležitý faktorNásledne ponúkol ADAC tieto autá piatim výkupcom z portálov wirkaufendeinauto.de, AutoScout24, mobile.de, Autohaus Tabor a HUK Autowelt. O benzínový a naftový model sa išli obchodníci doslova pobiť. Pri Seate ponúkli všetky portály vyššiu cenu, ako bol odhad – od 6 500 až do 9 282 eur. Podobne úspešný bol predaj naftového Volkswagenu. Len jeden z piatich výkupcov išiel mierne pod cenu, keď za auto ponúkol 8 000 eur. Zvyšní štyria išli nad odhad až do 10 117 eur. Pri elektrickom Volkswagene bola však situácia zásadne odlišná.
Na ponuku zareagovali len dvaja z piatich výkupcov, no ponúkli nižšiu cenu, než bol odhad. Namiesto 18 183 eur len 15 000 až 17 610 eur. Škoda, že ADAC neuviedol, koľko stáli tieto tri autá ako nové. V každom prípade je jasné, že elektrický VW stratil na hodnote nominálne najviac. Dnes sa predáva najlacnejšia verzia s batériou s kapacitou 52 kWh za 32 990 eur (s aktuálnou zľavou 3 000 eur), ale pochybujeme, že išlo práve o ňu. Skôr o verziu s väčšou batériou s kapacitou 59 kWh, ktorú si Volkswagen cení na 37 990 eur, aj to so zľavou 2 000 eur. Potom predstavuje strata po štyroch rokoch minimálne 20 380 eur.
Čítajte viac ADAC: Tieto autá vás najčastejšie zradia na cesteBenzínové a naftové modely sú na tom s poklesom ceny nepochybne lepšie. ADAC situáciu komentuje s tým, že kým pre toho, kto má záujem o ojazdený elektromobil hrá súčasná situácia do karát, pre predávajúceho ide o bolestivú stratu. Myslite na to už pri kúpe nového auta. Kým pri benzínových a naftových vozidlách ponuky výkupcov presahujú odborný odhad, pri tých elektrických je to naopak. Po rokoch sa ich zbavíte pod cenu. Zvlášť ak sa očakáva, že ceny nových elektromobilov by mali zamieriť smerom nadol. To ovplyvní aj cenu elektromobilu, ktorý už máte alebo čoskoro bude mať v garáži. Napokon, predávajúci starších elektrických áut to cítia už dnes pod vplyvom cenovej vojny odštartovanej Teslou.