Veľkú časť dopravných nehôd má na svedomí triviálna chyba vodičov – nedostatočná vzdialenosť od pred nimi idúceho vozidla. Aká je ale vlastne bezpečná vzdialenosť? Dá sa vyjadriť v metroch? Dá, lenže až také jednoduché to nie je. Bolo by totiž nesprávne tvrdiť, že bezpečná vzdialenosť od vozidla pred vami je napríklad 50 metrov. Závisí to totiž od rýchlosti. Pre jazdu v obci s maximálkou 50 km/h by bola takáto vzdialenosť zbytočne veľká a vy by ste zdržovali ostatných, ale pri jazde na diaľnici s povolenou stotridsiatkou je zasa neakceptovateľne malá.
Iba metre nestačia. Záleží na rýchlosti
Pri určení minimálnej bezpečnej vzdialenosti musíme vychádzať z faktu, že vodič, ktorý venuje vedeniu vozidla náležitú pozornosť, má reakčný čas v priemere jednu sekundu. To je čas, za ktorý si uvedomí kritickú situáciu pred sebou. Až potom sa rozhodne pre reakciu, či už brzdiť, vyhnúť sa alebo obísť prekážku. Treba mať na pamäti, že počas tejto sekundy má vodič stále nohu na plyne a k prekážke sa približuje! Ak teda jazdíte „nalepení“ na vozidle pred vami na vzdialenosť menšiu ako jednu sekundu, ste v permanentnom riziku nehody.
Išlo o sekundy. Petržalskí policajti nezaváhali, zachránili život mužovi
Vtedy vlastne iba kopírujete jazdu vodiča pred vami, akoby vás ťahal na tyči, a vkladáte rozhodovanie o vašej jazde do jeho rúk. Nehovoriac o tom, že ho môžete takýmto „tlakom“ zozadu znervózniť, takže sa zvyšuje pravdepodobnosť chyby, na ktorú doplatíte aj vy. Je teda jasné, že vzdialenosť jednej sekundy nestačí. Minimálna bezpečná vzdialenosť je preto dve sekundy. Prvú sekundu máte na zaregistrovanie problému a tú druhú na samotnú reakciu. Pri zlých poveternostných podmienkach je lepšie zväčšiť rozstup aspoň na tri sekundy.
Ako si nastaviť správnu vzdialenosť
Jazda vo väčších rozstupoch má aj ďalšie výhody. Napríklad bezpečnejšie predbiehanie, plynulejšie zaraďovanie áut z pripájacích jazdných pruhov a celkovo plynulejšiu premávku. Ak vozidlo pred vami pribrzďuje, no nezastaví, vzdialenosť môžete na malý moment znížiť aj zložením nohy z plynu. Keď nešliapnete na brzdový pedál, žiadne ďalšie auto za vami nedostáva brzdovými svetlami falošný signál o zastavovaní. Zbytočné signály totiž plynulosti neprospievajú. Naopak, prinášajú stres a prehnané reakcie, ktoré v lepšom prípade končia neopodstatnenými zápchami, v horšom „ťukancami“ alebo nehodami.
Čítajte viac Toto je rýchloškola šmyku. Viete, ako ho zvládnuť?A ako si za volantom právne bezpečnú vzdialenosť odmerať a nastaviť? Je to jednoduché. Keď auto pred vami minie pevný bod, či už strom, lampu, dopravnú značku alebo tabuľu, prirodzeným tempom reči narátajte do tri (raz – dva – tri). Ak autom prídete k rovnakému bodu skôr, vzdialenosť treba zväčšiť. A myslite na to, že minimálna bezpečná vzdialenosť je odporúčaná pre optimálne podmienky, keď je pekné počasie, dobrá viditeľnosť, cesta je suchá a vy máte dobré brzdy aj dobré pneumatiky. Lenže optimálne podmienky sú splnené len málokedy. Ak teda vzdialenosť zväčšíte, bude to len na prospech. Získate viac času na správny krízový manéver.
ZDROJ: Superdrive.sk
Koľko metrov prejde auto za sekundu pri rôznych rýchlostiach
Rýchlosť (km/h) | Prejdená vzdialenosť za sekundu (m) | Prejdená vzdialenosť za dve sekundy (m) |
---|---|---|
20 | 5.56 | 11.12 |
30 | 8.33 | 16.67 |
40 | 11.11 | 22.22 |
50 | 13.89 | 27.78 |
60 | 16.67 | 33.33 |
70 | 19.44 | 38.89 |
80 | 22.22 | 44.44 |
90 | 25.00 | 50.00 |
100 | 27.78 | 55.56 |
110 | 30.56 | 61.11 |
120 | 33.33 | 66.67 |
130 | 36.11 | 72.22 |
140 | 38.89 | 77.78 |
150 | 41.67 | 83.33 |